Annons:
Etikettridning
Läst 1661 ggr
Frågvis1
2017-11-26 01:42

Rida liten häst, längd?

Hej! Kan en person som är 157 cm lång rida på en viktbärande ponny på 111 cm i mankhöjd?

Annons:
shia
2017-11-28 19:38
#1

Ja. Sen är man kanske i längsta laget men red själv shettid åå 106 tills jag var tio och hanm bli 163 lång, var väl kanske inte dressyrbra propotion. Men hästen tog inte skada av det å var inte för tung😊

Travis D
2017-11-28 20:36
#2

Ja. Men om man rider för små hästar (som den) så får man dålig sits och om du rider den i typ 3-5 månader kan det ta ett år att fixa den! Skulle ABSOLUT inte tipsa om att rida den och det kan vara skadligt för ponnyn att få förstor ryttare

Frågvis1
2017-11-28 22:07
#3

Okej, För jag ska åka och kolla på en ponny som jag eventuellt ska köpa om allt känns bra. Jag kommer rida och köra med den ponnyn. Hon som äger ponnyn nu är 160 cm lång å väger 65 kg. Jag är dock bara 3 cm kortare å väger nått kilo mindre. Men hon rider den ponnyn varje dag, hoppar med den och har fått videos när hon rider den. I början kommer jag främst rida den men jag vill variera och köra mycket. Blir ju främst ridning i skogen i skritt å trav. Sen har jag en syster på 11 år som kommer rida ponnyn.

powerade
2017-11-28 22:47
#4

Vet inte hur gammal du är och om du kommer växa mer. Men skulle nog rekommendera en lite större häst. Klart att det funkar om man har bra balans o.s.v men somsagt blir du några cm längre kan det bli för långt. Skulle inte köpa en sån liten.

Frågvis1
2017-11-28 23:17
#5

Jag är 20 år.

powerade
2017-11-29 05:19
#6

Skulle nog ändå rekommendera åtminstone en med C-ponny mått. Det är klart att det går att rida. Men det är svårare om du blir för lång till hästen. Provrid sen får du känna hur det känns. Vissa kan ju medans vissa har svårare att rida mindre. Och som någon tidigare så att man lätt får en dålig sits. Jag red en stor shetlandsponny tills jag var runt 150 sen kändes hon alldeles förliten. Kunde nästan släpa benen i marken. Var vi och red i höggräset fastnade jag då och då med fötterna

Annons:
Frågvis1
2017-11-30 10:24
#7

Så ni tycker inte jag är en djurplågare om jag skulle rida den ponnyn någon gång i veckan? Jag kommer rida med den i skogen. Tänkte liksom så inte någon tycker man är en ”plågare” om man rider en mindre häst.

Tusen
2017-11-30 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Nej, Du är absolut ingen djurplågare. Visst kan du rida en liten ponny. En shettis är dessutom mycket djupare i bålen än många  C-ponnys vilket gör att benen inte alls hamnar så fel på shettisarna som många tror. Det känner du nog själv hur du vill göra. Men korta inte lädren mer mara för att du rider en liten häst. Du ser mycket större ut då, vilket man kanske vill undvika, och du får dessutom en sämre sits och skänklarna blir helt fel.

Här ser du två bilder på samma häst med samma ryttare vid två olika tillfällen. På ena bilden har hon kortare läder, likt hoppläder och på andra bilden dressyrläder och därmed lite längre läder.
Jag tycker det ser bättre ut med de längre lädren.

powerade
2017-11-30 21:55
#9

Självklart plågar man inte hästen pågrund av längden. Men är man däremot för tung är det ju inte snällt. Bäst är väl att känna efter själv vad som funkar eller inte:)

Upp till toppen
Annons: