Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1811 ggr
Eelliiee
2017-11-25 19:54

Putsa ridstövlar

Hej! Idag köpte jag ett par ridstövlar från hööks. Vad ska man andvända när man putsar eller sköter sina ridstövlar? De är i läder och har lädertvål och balsam som jag andvänder till sadeln men hörde att det inte var så bra för ridstövlar? Hur gör ni när ni tvättar stövlarna?

Annons:
akvarium123
2017-11-25 22:57
#1

Har också hört det. Var själv på hööks igår och då så köpte jag något medel som någon här på iFokus rekommenderade. Men kommer inte ihåg vad det hette. (Fast att det var igår😂) Själv så använder jag ridskor men till nästa black friday så ska jag passa på och köpa ett par och inte ha med mig ett argt bankkort hem från affären😉 Har hört att det verkligen är kvalite och att fästet och sitsen förbättrats med dom. Så har själv bara hört positiva saker om ridstövlar men finns säkert nackdelar också.

powerade
2017-11-25 23:03
#2

jag använder bara vanligt lädertvål och balsam. Det är ju gjort för att användas på läder? och om ridskorna är i läder förstår jag inte varför det skulle vara dåligt. Men det finns ju tvålspray och balsamspray tror jag.  Man gnuggar dem ju inte lika mycket då.

Caf_Roy
2017-11-25 23:41
#3

Grejen med lädertvål och balsam är att lädret blir mjukt och smidigt av det, vilket man vill att träns och sadelgjord och sånt som hästen har på sig ska vara, men ridstövlar vill man ska vara ganska styva för att ge bra stöd för skänkeln så till dom är skoputs bättre.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Ängsbacken
2017-11-26 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Använd skokräm, inte läderprodukter! Kan rekommendera märket Kiwi. Vill du ha de riktigt blanka är Kiwi Parade Gloss den bästa.  Här är mina dressyrstövlar putsade med K. Parade Gloss, hade bara denna bilden i telefonen.

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

Eelliiee
2017-11-26 20:31
#5

Tack så mycket! Bryr mig dock inte om hur blanka de blir utan vill helst bara ta hand om de så de håller och är rena. Har någon skokräm hemma som jag kan köra med :)

Upp till toppen
Annons: