Annons:
Etikettridsportifokus-tävlingar
Läst 1778 ggr
lisgillbaloo
2017-11-20 17:16

Rädd för o tävla

Hej! Jag har sjukt dåligt självförtroende. Dessutom stor publikskräck, jag skulle jätte gärna vilja tävla. Mitt mål är att vara med i SM hoppning. Men för tillfället går de inte så bra. Jag rider en ganska osäker welsh ponny, men han älskar o hoppa o är duktig på de. Som högst har jag hoppat 80 på bana.. Någon som har ett tips hur jag kan träna mig i hoppningen o tycka de inte är lika läskigt de där med publiken? 

Tacksam för svar

Annons:
Kirnzy
2017-11-20 17:37
#1

Har du varit med i några tävlingar? Finns ju många små tävlingar där det inte är någon publik eller bara några få människor. Du kanske kan börja med såna och sen delta i större tävlingar med mer publik när du blir mer bekväm med det, om du inte redan gör det :)

powerade
2017-11-20 22:33
#2

Jag hoppade inte på ridskolan pågrund av att de kollade på folk…. idag är det lite bättre. Tränar i en liten grupp. Tycker du ska försöka lita på dig själv och känna att det faktiskt går bra. Sen börja med små tävlingar eventuellt låga hinder så kanske det känns bättre.

Ängsbacken
2017-11-21 14:59
#3

"Scenskräck" är vanligare än vad man tror. Men, jag kan tröstande säga att när du väl är ute och tävlar så är du så fokuserad på ditt att du inte tänker på publiken. Man är i sin egen bubbla. Du kommer att ha fullt upp med att komma ihåg banan och rida vägarna.  Det är sällan mycket publik på lokala tävlingar, nästan ännu mindre på Pay&Jump som är jättebra att börja med när man ska "tävla". 
Jobba dessutom mycket med mental träning. Och glöm inte - alla har börjat någonstans!  Lycka till 🙂

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

lisgillbaloo
2017-11-22 18:14
#4

Tack för svaren! Ska tänka på de 😉

BokDuvan
2017-11-23 07:21
#5

Tog mig 8 år att väga annäla mig till klubbhoppningen men ärligt talar märkte jag inte ens publiken när vi kom in på banan. Jag var helt fokuserad på hästen och att hålla mig undan de andra ekipagen

Rafflan
2017-11-24 13:35
#6

Börja med att träna för tränare så du och hästen känner er trygga ihop, sen börjar ni köpa pay-and-jump på typ 30-40 cm, ja en nivå där ni känner er extremt säkra helt enkelt så du helt kan fokusera på ditt problem med publik.
Och sen när du känner dig säker för publik och ihop med hästen, ja då kan ni börja träna och tävla på en nivå som passar er tex 80 cm kanske?

Annons:
Upp till toppen
Annons: