Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 2438 ggr
Gia91an
2017-11-12 17:59

Unghäst som stegrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej jag har en fundering och skulle behöva lite råd! 

Kort bakgrund: Jag har en fyraårig ardenner som jag haft sen hon var 6 månader gammal. Vi har hållit på med inridning sedan februari och kört ganska lugnt. Två ggr i veckan och utökat från 10 minuter till 40 minuter allt eftersom hon klarat mer. I och med att jag dessutom är tung och ardennrar växer långsamt så har vi tagit det ännu lugnare på grund av det. Vi har absolut mest fokuserat på att ha en trygg häst och gjort miljöträning från ryggen (hon har redan innan varit väldigt lugn med nya saker). Vi red henne från betet i oktober hem till stallet (5 km) efter att ha tränat inför detta hela sommaren. Efter det så har hon nu vilat en månad. Både för att växa och att smälta. Jag tog med mig min tränare idag då jag behöver i början lite moraliskt stöd. Detta är min första unghäst och absolut första från-grunden-inridning. 

 Idag var dagen min donna exploderade.Kände redan när jag hämtade henne ur hagen att "idag händer det..:". Hon var orolig i boxen och jag kunde inte gå ifrån. Tog på utrustningen-det gick bra, där har vi haft problem innan. Skulle hoppa upp från lastpallarna- allt var läskigt. Detta är alltså hästen som varit KOLUGN i inridningen och vi har ändå tagit det lugnt. Sitter upp efter lite krångel och rider iväg med ledrep som min tränare håller i. Kommer till hagen där de andra går och de andra hästarna kommer i full galopp. Hon ställer sig RAKT upp och stegrar. Har aldrig hänt innan. Jag tappar en stigbygel och gör en väldigt lindrig avhoppning. Jag och min tränare får hjälpas åt att leda tillbaka till lastpallarna och jag hoppar upp igen. Skrittar en liten bit och vänder tillbaka mot stallet. Hon blir sur igen och försöker stegra, men jag ryter till och lyckas få henne ur balans + min tränare är med och håller henne nere. Skrittar några varv på stallplan tills hon känns okej och går sedan in. Kändes bra och trots att jag var nervös i början så blev JAG kolugn efter jag åkt av.

Ska på att nästa helg igen (kommer hem sent i veckorna och har inte tillgång till upplyst bana). Känner att jag behöver lite tips. Har aldrig ridit in en häst innan och hittills fram tills idag har hon liksom aldrig betett sig såhär. Gissar att det är trots, brunst eller lite testning av mattes psyke. Tänker att jag backar bandet långt och börjar om. Tänker jag fel? Behöver lite råd.

Annons:
ähnchen
2017-11-12 18:24
#1

Hej! Roligt att läsa att ni har kommit en bit med inridningen! 🙂

Det låter som om hennes "worry cup" var full och flödade över till slut. Jag kommer inte ihåg vem som har präglat det uttrycket. Med det menas att en häst kan hantera en viss nivå av oro. Det finns en del saker som kan göra hästar oroliga. Händer en grej är det ingen fara, händer en andra grej är det fortfarande ingen fara men orosnivån börjar stiga. Sedan händer 3:e, 4:e, 5:e etc grejen. När elfte grejen händer säger det "pang".

Du noterade att hon var lite upp i varv redan när du hämtade henne. Du kunde inte gå ifrån när hon var i boxen, hon krånglade vid pallen och sedan, när hästarna kom galopperandes sa det "pang".

Hon är ju ung och behöver ibland påminnas om både hur man uppför sig och om att hon KAN saker och finna trygghet i det. Jag vill minnas att ni har jobbat en del med fokusövningar från marken. Fokus är alltid en bra grej att få en häst att varva ner. När den fokuserar på dig blir allt det andra mindre viktigt och mindre läskigt. Hästen påminns dessutom om att det bara blir jobbigare att "testa" om det nu var hennes bedrift. 😉

Mitt hetaste tips är att ni nästa gång hon visar att hon inte riktigt är redo går tillbaka till grunderna och jobbar tills du har hennes fokus och hon har varvat ner innan ni tar nästa steg.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
2017-11-12 18:45
#2

1# Ja det låter logiskt. Jag hade som magkänsla från början att jag kanske bara ska hoppa upp och ned idag. Men jag och tränaren gick kanske lite för fort fram även om vi "bara" skulle skritt lite idag. Inridningen hittills har ju verkligen varit problemfri. Vi har ju ridit ut rundor med kompisar helt själva (utan rep) i skritt, trav och galopp, men efter bedriften att rida från betet (vi mötte för övrigt en långtradare på en jättetajt väg i hög fart, och blizzy tog två steg ner i diket och stod blixtstilla medan den körde förbi och skrittade sedan lugnt vidare- det är den hästen jag är van vid liksom) så bestämde jag att nu är det dags för vila.

Fokus från marken har vi jobbat med vår förra NH tränare. Tränar henne lite i hagen emellanåt och försöker få henne att lyssna- vilket inte varit ett problem. Men mest har vi jobbat med miljöträning från ryggen, vilket hon svarat bra på. Tror också det kan ha varit en del av problemet för det ser inte ut som det brukar i vinterstallet, och hon hade kanske behövt gå att lukta på de saker hon kändes lite orolig över. Men jag tror att vi mer fokuserade på att mer komma förbi. Det stressade henne nog. För henne kanske det hade räckt med att öva vid pallarna idag.

Hon var sååååå upprörd efter stegringen när hon märkte att jag var på marken. Hon hatar verkligen att göra fel och hon visste verkligen att något gått snett. När vi kom ner till pallarna igen lugnade hon sig- hon är väldigt van vid att öva vid pallarna, hon KAN det liksom. Därav kände jag att det var så bra där sista rundan när jag kunde säga till henne. För hon skärpte sig då… 

Fokus hade hon inte idag. Det kan jag säga med en gång. Hon brukar fokusera HELT på mig annars, det gjorde hon inte idag. Dumt! Det var en sådan dag liksom. 

Sen att jag var nervös innan stegringen hjälpte inte, jag har ju min tränare med för att få MIG lugn, inte hästen. Jag jobbar något otroligt med det då jag innan varit rädd för henne (2-årstrotsen var en hemsk period). Men det var i allafall skönt idag, jag var inte rädd för att sitta upp och råka ut för en eventuell stegring till. Utan bara fokuserad och lite taggad (hur ologiskt som helst). Så det är väl alltid något….

ähnchen
2017-11-12 20:10
#3

Jag verkligen gillar din attityd, att se det positiva i det som hänt! 👍 Helt klart superbra att du jobbar på och tydligen redan har blivit jättebra på att själv förbli lugn. Det är precis det stöd hästen behöver. Stryk bara det där lilla "dumt" som slank ut där så är du hemma 😉 Av det du beskriver verkar du och din häst ha en mycket bra och stabil relation. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
2017-11-12 20:45
#4

3# Tack det värmer verkligen! Jag är orolig att jag ska BLI orolig i efterhand, men just nu känner jag mig mer- äh vafan, bara att ta det lugnt, gå tillbaka och jobba på… 

Vi har en fantastisk relation verkligen. På gott och ont! xD Hon är så sjukt kul att jobba med för hon har alltid innan varit så positiv! typ "Snälla matte, kan vi inte gå dit till den där spännande vägen?" Nej blizzy vi ska hem nu, du är trött… "Men bara liiiiite till???" sån sjuk clown… :) enda hästen jag vet som blir missnöjd när man går hemåt. Och det var ju i det läget hon började "bråka" igen idag… xD

Längtar lite efter nästa helg, så här kan vi ju inte ha det! :)

powerade
2017-11-13 14:42
#5

jag har en 8årig kille. han blir orolig hittar på dumheter och är rädd för ALLT när han har fått för mycket energi. Tänker att hon kanske vill ha mer aktivering nu när hon "kommit igång lite"? vet inte vad ni gör utöver era små ridturer.

Gia91an
2017-11-13 19:34
#6

5# Jo visst vill hon ha mer, inte fler gånger för det har hon sagt ifrån tydligt att hon inte vill. Men gärna längre turer. Men nu har hon som sagt vilat en månad för att hinna växa ikapp… Tror det var mycket överskottsenergi med i bilden, absolut! Och sen första riktigt kalla natten- det blir dem ju alltid lite piggare av. Så många faktorer vägde absolut in. Tanken var ju att vi skulle sätta igång henne nu och rida ut på turer utan någon på marken. Med min nya medryttare som sällskap på min valack. Men det känns liiiite avlägset för tillfället. Det får bli när hon är redo igen och har tankarna där de ska vara. 

Men jag tänker lite så med. Att NÅGOT bakslag måste jag ju ha. Hon har ju varit så ofantligt lugn hittills. Någon gång måste det ju pysa ut lite… :/

Annons:
powerade
2017-11-13 20:22
#7

NH eller sånt brukar ju va bra om de har mycket energi bara de får jobba med hjärnan. Det tar ju inte på kroppen speciellt mycket

[RC1393]
2017-11-14 10:43
#8

Att unghästar hittar på saker får man räkna med. Har man en häst som aldrig gör något som unghäst så har man oerhörd tur. Min ponny hade en hel del kuligheter för sig, särskilt när hon blev lite äldre och säkrare, vad man får göra då är att inte göra en så stor sak av det hela. Driv på, tala om att vi ska fram och inte stå och tramsa och sen klapp och beröm när hon lyssnar. Kände jag att ungponnyn hade lite för mycket gas redan från början någon dag så åkte longerlinan fram en sväng innan vi for och red, då hann hon busa av sig lite först.

Upp till toppen
Annons: