Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1939 ggr
Emmetem
11/8/17, 11:21 AM

Häst slog kullerbytta - halt!

Hej!

Min häst slog en kullerbytta i paddocken (ovan kobent skogsmulle på sandunderlag = ingen bra kombo!) tillsammans med ryttaren. Hon haltade inte direkt efter, utan det kom dagen efter. Hon haltade inte mycket och trodde bara hon sträckt sig. Lät henne vila i två veckor utan ridning tills jag inte märkte någon hälta alls. Då testade vi att sitta upp och skritta lite i paddocken, vilket gick finfint! Efter att ha skrittat kanske 20 minuter så skulle vi testa att trava några steg - och då började hon halta direkt. Vi slutade då omedelbart!

Ända sedan dess (en halv vecka sedan) så har hon haltat till och från hagen. Nu ska hon få husarrest och veterinär ska kontaktas. Men är även nyfiken på var ni andra tycker. Vad tror ni? Har hon sträckt sig?  Tror ni hon har fått en senskada? Tror ni att husarrest och tid kommer fungera? (Vill åter igen påpeka att veterinär ska kontaktas)

Vill gärna höra lite tankar och ideér!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Emmetem
11/8/17, 11:22 AM
#1

Vill tillägga att hon är glad och pigg och äter som hon ska!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Gronstedt
11/8/17, 11:35 AM
#2

Måttlig sträckning eller vrickning borde bli bättre ganska fort, men bortsett från sådant finns det massor av saker det kan vara. En del kan gå bort med vila, en del inte. 

Att hon är halt till och från hagen tolkar jag som att hon är halt i skritt på rakt spår? Det är en rejäl hälta som syns då! Låt henne vara i sjukhage och kontakta veterinär för rejäl genomgång snarast.

Emmetem
11/8/17, 3:19 PM
#3

Sitter och väntar på att bli uppringd av distriktsveterinären, har ringt runt till 3 olika veterinärer nu.. Tack för svar! Hon ska få husarrest som sagt tills veterinär kollat och sedan följer jag dennes ordinationer. När jag vet vad det är/var så kan jag skriva här igen om någon vill veta.

Men ni får hemskt gärna fortsätta spåna ideér!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Tiktak697
11/10/17, 1:12 AM
#4

Svårt att säga gör man en sådan vurpa tar en bruk ing som är tejel över en månad att läka min min egna till och från var jag smärt fri belasta jag fick jag sp ont de på gick i 2 månader minst

Mvh Tiktak

Emmetem
11/14/17, 10:21 AM
#5

Vi har nu kontaktat 2 olika veterinärer, och båda säger samma sak! Hon ska stå i box och sjukhage i flera veckor. Hon ska inte ridas, men hon ska däremot promeneras 10 minuter varje dag. Det är inte säkert att hon någonsin kommer kunna ridas igen, men vi tar det dag för dag. Jag struntar faktiskt i om jag kan rida henne igen, huvudsaken är att min häst mår bra och inte har ont :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Gronstedt
11/14/17, 10:34 AM
#6

#5: Vad var det för fel?

Annons:
Emmetem
11/14/17, 11:10 AM
#7

Det gick inte att avgöra! Det var en veterinär i Karlstad som hade kunnat komma ut och röntga/göra ultraljud, men hon hade inga tider på flera veckor. Distriktsveterinärerna sa att det skulle vara bra om det kunde röntgas, men ansåg att om det inte gick att få ut den tjejen till vårt stall så skulle vi testa ovanstående ordination. Hon har redan blivit mycket bättre, så vi tror på detta!

Om det återkommer så får vi kontakta dem. Vi hade kunnat åka ner till Skara och röntga, men det är helt och hållet uteslutet då hästen lägger sig ner i transporten. Om hästen dessutom är halt, och ska behöva stå i en transport (när hon håller på att bryta benen av sig när hon lägger sig ner) i flera timmar.. Det tyckte inte veterinären heller var en bra idé! Så vi fick kontakta den "flygande veterinären" som röntgar "på plats", och då fanns inga tider tillgängliga. Vi frågade henne om råd och då sa hon samma som distriktsveterinärerna!

Så vi ska testa detta i några veckor. Hon har redan blivit mycket bättre, så ingen av veterinärerna tror att det kommer behövas något uppföljande så länge hon blir bättre/inte blir sämre. Vi ville dubbelkolla med två veterinärer för att vara på den säkra sidan, och båda säger samma sak!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Gronstedt
11/14/17, 11:45 AM
#8

#7: OK! Skönt med en proffs-ordination att hålla sig till.

Upp till toppen
Annons: