Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 817 ggr
Matilda_loof
11/7/17, 4:20 PM

Mugg som inte vill bort

Hej, har i nu två månader försökt få bort mugg på tre stycken hovar, men det går inte bort. Vi har försökt med att tvätta med grön såpa med varmt vatten, en slags salva från apoteket (vit med röd text) och skilingeryd salva och blir inte bättre. Jag undrar vad jag ska göra nu? Har ni något tips? Hört att handsprit ska vara bra men inte testat

Annons:
Cecilia.S
11/7/17, 4:53 PM
#1

Jag skulle börja med att se över varför hästen fick mugg från första början. Kan det kanske vara så att den går på lösdrift eller i leriga hagar? Om karlederna är fuktiga under långa stunder är risken för mugg stor, vilket även innebär att den häst som redan har fått mugg kan besväras länge. Torrt underlag hjälper under ”behandlingen” och är även förebyggande. Men om du har försökt få bort muggen under en lång tid och den inte vill ge med sig, bör du söka kontakt hos en veterinär. Annars kan det gå så långt så att hästen får lymfangit.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Ängsbacken
11/7/17, 5:19 PM
#2

Biolight är suveränt!

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

Caf_Roy
11/8/17, 4:48 AM
#3

Kontakta veterinär, ni kan behöva receptbelagda medel.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
11/8/17, 8:35 AM
#4

TS, handsprit kan funka, men det svider som bara den och hästen lär inte uppskatta det. 

Det jag har upplevt har fungerat är att tvätta (eventuellt med lactacyd), låta torka och sedan smörja med salicylsyravaselin - men det kanske är den du har provat?  Är angreppet envist så kontakta veterinär, som flera ovan tipsat om. Allvarlig mugg kan behöva behandlas med antibiotika.

Upp till toppen
Annons: