Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 2078 ggr
LinaCaster
2017-11-04 23:45

Hästen "rusar" in i gallop

Jag har ett sto på 10 år, jag fick henne i somras och har börjat vidareutbilda henne då hon inte blivit så bra utbildad i ridning utan mer körning.

Hon är en orolig häst, blir lätt stressad men är super snäll. Bockar eller sparkar aldrig utan blir bara lite små rädd. 

Men jag har börjat fått en bra kontakt med henne i ridningen, jag kan enkelt få henne i en lugn trav, men ska jag fatta galopp rusar hon in i den, sedan om du kommer upp i galopp är den väldigt snabb och hon har svårt att sakta ner i den.

Hon är en väldigt kraftig häst (inte tjock), det är just i paddock hon har problem, på uteritter är hon fantastisk, fortfarande snabb i traven och höjer gärna huvudet.

Annons:
Stallmima
2017-11-05 01:01
#1

Är det en travare eller en vanlig körhäst?

LinaCaster
2017-11-05 17:15
#2

#1 körhäst inom bruk troligen, hon är importerad så vi har inte mycket av hennes bakgrund.

Stallmima
2017-11-06 09:39
#3

Fokusera på tillit när du övar galopp skänkeln, försök att bryta av när du känner hon börjar rusa. Ta hjälp av en tränare med erfarenhet av detta. Mycket viktigt att inte stressa i denna situation, lycka till!

Gronstedt
2017-11-06 11:28
#4

Hur gör du för att tala om att hon gör fel? När en häst väl har lärt sig ATT fatta galopp, är det dags att öva på HUR den ska fatta. Kan hon fatta för en specifik hjälp, även om det blir springstart?

I så fall kan du prova detta: Rid i lugn och balanserad trav på en stor volt. När hästen är mjuk i insidan och avspänd ger du en mjuk galopphjälp. Om hästen ökar traven, bromsa med säte och (främst) yttertygel för att säga "Nej, jag menade inte ÖKA." 

Upprepa galopphjälpen. Går hästen emot innerskänkeln, förstärk de formande hjälperna för att säga "Nej, jag menade inte RÄTA UT DIG." 

Upprepa galopphjälpen. Svajar hästen utåt på volten, förstärk ytterskänkeln för att säga "Nej, jag menade inte GÅ ÅT SIDAN."

Upprepa galopphjälpen. Om hästen förböjer sig inåt, lätta på innerhjäperna och förstäek yttertygeln för att säga "Nej, jag menade inte BÖJ DIG MER."

Till sist, när hästen har provat allt annat den kan komma på som dina hjälper kan betyda, så kommer den att prova att fatta galopp. Och då är den förstås världens duktigaste häst och får massor av beröm!

Det kan ta många varv innan det blir galopp, men det gör ingenting. Var hela tiden mjuk men tydlig och konsekvent. Det viktiga är att ni lär er att känna av varandra och komma överens om hur en bra galoppfattning ska se ut.

[134643]
2017-11-06 16:16
#5

Jag tänker också att eftersom vikten var lite väl hög, kanske musklerna inte heller finns? Det är lättare för hästen att rusa sig igenom en galopp än att samla sig ordentligt. Så medan du tar till dig tipsen ovan så tycker jag också att du ska fokusera på att få hästen mjuk, balanserad och framförallt stark nog att bära sig själv! :)

LinaCaster
2017-11-06 18:09
#6

#4 Hon fattar skänkeln men hon blir stressad och det är då hon springer iväg väldigt snabbt innan hon fattar galopp. För att sakta traven har vi gjort övergångar från skritt och trav vilket har fungerat för att sakta ner hon och få mer rytm i traven.  Men tack för tipsen, ska absolut testa!

Annons:
LinaCaster
2017-11-06 18:13
#7

#5 Jo musklerna finns, hon är väldigt stor men inte tjock. Dock är hon stressad och vi tror att det är från hennes förra hem vilket vi arbetat på och hon blir bättre så med lite mer träning så sitter det nog :)

Lona
2017-11-12 15:34
#8

Hur funkar hon med longering eller tömkörning? Eller om hon tom springer lös i paddock eller manege?
Tänker att hon, trots muskler, kanske har svårt att bära sig och fatta en relativt samlad galopp.
Det bästa är förstås om man kan komma till ett bra resultat via korrekt ridning men det kan vara lättare när du står på marken och hästen inte behöver bära upp och balansera en ryttare förutom sig själv.
De senaste åren har jag bara ridit islandshästar, vilket förstås är en helt annan sak, men i synnerhet femgångare kan ha svårt att hitta en fin, rund tretaktig galopp och då kan det absolut vara lättare att träna från marken.
Lär då även in ett muntligt kommando, "Galopp", en vissling, speciell smackning eller dylikt som du sen har nytta av när du rider för att göra dina hjälper ännu tydligare.
Träna gärna många fattningar, sakta av, ny fattning och så vidare i stället för att galoppera runt varv efter varv, vare sig du rider eller jobbar från marken.
Det stärker rätt muskler så att hästen lättare både kan fatta galopp och även bibehålla den.
Jag skulle även satsa på mycket lösgörande arbete, likväl som stärkande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: