Annons:
Etikettridning
Läst 956 ggr
[Kotten123]
2017-11-03 16:16

För snäll i min ridning?

Jag har ridit i snart åtta år, vilket är lite mer än halva mitt liv. Under nästan hela min "karriär" har jag fått höra hur mjuk och följsam jag är osv. Jag vet att jag har en bra sits. Detta är inte för att låta för självgod, men det är sanningen. (Det beror nog dels på min balans som jag tränade på dag in och ut i mina yngre år, haha)

Iallafall.

På det senaste, då vi fått nya tränare på ridskolan, har jag fått höra att jag ska våga ta lite mer i hästen osv. Jag kan med min sits få hästarna att trampa in med bakbenen, men de menar på att jag ska "röra lite på fingrarna" osv för att få hästen "i form". Jag är inte som en död fisk i hästens mun, men jag gör väl inte så mycket inverkan så att säga. 

Detta kanske låter löjligt för vissa, men jag vågar inte ta mer i hästarnas mun. Jag vet att jag inte rycker och att jag har en väldigt snäll hand, men jag vill verkligen inte ta mer. Jag vill inte heller tjafsa med hästen i munnen genom att "spela piano med fingrarna" som vissa kallar det. Dock är det kanske svårt att få vissa av ridskolans hästar ärligt i form utan att ställa, böja osv, men de som beröms i gruppen för att ha fått hästen i form har, enligt min mening, varit för hårda i handen. 

Min fråga är egentligen om det verkligen bör vara nödvändigt med allt "fufflande" med handen?  

Hur får man hästen att ge efter i nacken utan att hålla på med handen, eller är det nödvändigt på hästarna?

Annons:
[dynamitella]
2017-11-03 17:02
#1

Oavsett så tycker jag att du ska följa din magkänsla gällande hur hårdhänt du är. Att vara följsam är bra, jag tycker att du tänker rätt. Ridsporten är ibland för våldsam och dominerande. Vi glömmer nog lätt att det är intelligenta djur vi rycker i munnen med metall.

Vrilen
2017-11-03 18:05
#2

Min ridlärare säger nästan samma sak till mig, att jag ska korta tyglarna och som du säger försöka röra lite på fingrarna osv. Men jag brukar inte lyssna på det utan rida på på mitt sätt.

För enligt mig kommer inte formen ur hur mycket vi drar dom i munnen utan att hästen gör det frivilligt med lite hjälp från ryttaren. Rider alltid min häst på längre tyglar och då kan jag få henne i form direkt men börjar jag korta tyglarna ( rider henne bettlöst så det blir ju inget pillande i munnen utan på nosryggen) så blir hon en giraff och markerar tydligt att hon är missnöjd.

tiger tok
2017-11-03 18:16
#3

Om man hade varit tvungen att pilla hästarna i munnen för att få dem att gå ärligt hade man ju aldrig kunnat rida bettlöst eller med halsring och samtidigt få hästen att gå ärligt;)

CayKantos
2017-11-03 18:26
#4

Säger följ magkönslan. Jag är personligen helt emot bett i förvägen. Det är inte sunt för hästen. Och den böjda navken är till för att hösten ska "rida korrekt" med ryggen. Drar man in hästen i den ställnkng är det knte alls avslappnad på samma sätt o man risikerar skada halsen på jösten ist i långa loppet

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
2017-11-04 00:10
#5

Jag har också alltid fått höra samma sak - tills jag började rida för en instruktör i centrerad ridning. Wow! Det var en fantastisk Aha-känsla för hur ryttare och häst verkligen kan samspela med pyttehjälper. Vifta på högra lilltån och sedan släpper hela hästen efter, typ.
Inget "driv och fånga upp med handen" utan på helt andra villkor och med en så lösgjord häst som jag tidigare bara kunnat drömma om, även om de gick i hyfsad form innan också.
Det blev ytterligare en Aha-upplevelse när jag använde samma "tänk" på en unghäst som inte var riden enligt mer traditionella metoder.
Även om det säkerligen hänt mycket även inom vanlig ridskoleridning sen jag slutade för ett antal år sedan så önskar jag att det kunde vara inspirerat av andra ridstilar, det finns så mycket att hämta om man vågar tänka lite utanför boxen, så att säga.
(OT men jag blir direkt deprimerad när man ser många av dagens dressyrhästar i högre klasser, ingen snygg ridning där inte även om det inbringar höga poäng. Man kan undra vad domarna egentligen dömer efter - för att inte tala om hur jävligt det kan se ut på framridningen. Om det ser ut så där när vem som helst kan se hur ryttaren hanterar hästen, hur ser det då ut hemma i skymundan?
Tror för övrigt inte att det är ett dugg bättre inom hoppningen.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[RC1393]
2017-11-04 09:36
#6

Det du vill är ju att rida hästen fram till bettet, d.v.s. bakifrån och fram. För att de ska gå fram och ta emot bettet ska där finnas ett stöd som hästen kan ta när den är redo, men sitta och leka… Nej, det ska du ju inte så att det blir framifrån och stopp. Tyglarna är egentligen för att ställa i nacke och hals, samt visa vägen. 

Min instruktör säger alltid att ryttaren själv bestämmer hur mycket häst man vill ha i tygeln, vill man ha en 60 kg skalle hängande i händerna så kan man dra till sig det, men vill man ha 1 g självbärighet så kan man rida sig fram till det. Jag vet många som rider så som din instruktör vill och där håller inte ridhanskar många månader, jag har billigaste sorten och de har några år på nacken nu och är långt ifrån färdiga. Jag har aldrig behövt dra eller känna att jag haft en tung häst, för kommer jag till det så släpper jag efter på tygeln för att visa hur jag vill ha det, då tvingar jag hästen att bära sitt eget huvud när stödet försvinner. Till slut svarar alltid hästen med att vara lika mjuk i munnen (d.v.s. bär sitt eget huvud) som jag är mjuk i handen. Det man säger om barn stämmer också för hästar: Hästar gör som man gör, inte som man säger!

Annons:
[Kotten123]
2017-11-04 13:09
#7

Tack för alla bra kommentarer! 

Jag förstår ändå att handens inverkan i vissas ridning inte behövs, då det kommer naturligt efter en korrekt ridning och övrig kroppsinverkan på hästen. Undrar då förstås varför min ridlärare kommenterar detta… Är hon i behov av att hästarna ska böja på nacken? 

Skulle hellre villa lära mig hur man med övriga kroppen får hästen till lösgjordhet. Detta kanske är svårare på ridskolehästarna som går i daglig verksamhet med olika ryttare på ryggen med olika erfarenheter, men hur man generellt kan få in det tänket så att säga.

Hur rider ni för att få hästen att slappna av och ge efter? Vill inte till slut hamna i det stadiet att man börjar fiffla med handen för att få beröm…

BokDuvan
2017-11-04 15:47
#8

Rider själv på ridskola där det ju är ovanligt att hästarna går i en ärlig form, speciellt när det är ponnysar som ridlärarna kanske inte kan rida till korrekt. Det vi brukar göra vid lösgörande arbete är att länga lite på tyglarna och låta de söka efter bettet av sig själva i traven vilket gör att de slappnar av mycket mer. Istället för att göra det i slutet av passet gör vi det efter kanske halva. På en annan ponny är det väldigt mycket att släppa efter och att inte hålla i honom hela tiden för att verkligen få honom att slappna av samt tänja lite på hans gränser vad gäller ställning osv.

Gronstedt
2017-11-04 18:49
#9

Det är ju väldigt stor skillnad på att "ställa och leda" och att "dra" eller "såga".  Och det är bara att inse, alla hästar är inte utbildade nog och starka nog att gå utan huvudlag och tyglar i den där fantastiska fantasiformen som alla drömmer om, i synnerhet inte med mindre fantastiska ryttare på ryggen. Då kan handen behöva visa och påminna, rama in och stöda. I den bästa av alla tänkbara världar ställer vi ju för säte och skänkel utan att ha någon kontakt mellan handen och hästens mun, men handen på hjärtat, hur många av fixar det på en otränad 3-åring första dagen? Eller ens på en normalriden 10-åring? 

Det är kanske bättre att rida varje häst som den behöver bli riden för att avlasta frambenen och belasta rygg och bakben jämnt? Man ser beklämmande många hästar som knatar runt hopdragna och spända, men tyvärr lika många som går lika mycket framför bogen som bakom, för att ryttaren tror att det är farligt att sätta en ram framtill.

powerade
2017-11-04 20:58
#10

Jag rider min häst med glappa tyglar för det mesta Och detta får jag skäll för. När jag kortar tyglarna och får ett stöd i munnen börjar han arbeta bra utan några direkta rörelser i handen. Ibland måste jag röra lite i fingrarna för att inte fastna stenhårt i hela kroppen. Samt att man behöver leda för att han ska ställa bra.Bara hålla men ändå vara följsam i rörelserna. Ridläraren har sagt att följsamhet sitter o handleder armbågar axlar. Sålänge man sliter utan bara har kort och är följsam är man inte dum med hästens mun. Men jag har ändå tendens till att rida med glappa tyglar för det känns fel att ha så korta som jag bör ha.

powerade
2017-11-04 20:58
#11

Jag rider min häst med glappa tyglar för det mesta Och detta får jag skäll för. När jag kortar tyglarna och får ett stöd i munnen börjar han arbeta bra utan några direkta rörelser i handen. Ibland måste jag röra lite i fingrarna för att inte fastna stenhårt i hela kroppen. Samt att man behöver leda för att han ska ställa bra.Bara hålla men ändå vara följsam i rörelserna. Ridläraren har sagt att följsamhet sitter o handleder armbågar axlar. Sålänge man sliter utan bara har kort och är följsam är man inte dum med hästens mun. Men jag har ändå tendens till att rida med glappa tyglar för det känns fel att ha så korta som jag bör ha.

powerade
2017-11-04 20:58
#12
shia
2017-11-05 13:08
#13

Mitt motto när jag rider är att "hjälpa det jag kan och störa så lite som möjligt" Direkt jag sitter upp på en häst första gången gör jag inte som många andra som jag sett göra, de jag sett(inte alla) börjar direkt ta i munnen och såga hästen för att få den i "form" snabbt oxh enkelt. Jag kollar alltid först in mig på hur är hästen, pigg rastlös orolig arg glad osv. Hur pass känslig den är, halvhalter, volter, enkla simpla saker och när jag kollat av allt det där att bjudningen finns, utan att tänka det minsta på att formen ska vara si å så så hamnar hästen vågar säga alltid i den form den klarar av för tillfället. Därefter kan man börja be om lite mer elle rmindre osv. Helt beroende på hästens utvecklingsgrad osv. När jag rider in nya hästar(rider och utbildar travare eller fd travare(eller om ngn ridskolehäst behöher utbildas ytterligare) så tänker jag mest på att hästens ska känna sig trygg och säker och därefter börja jobba frammåt nedåt. Btw. Jag tycker du bör ha en jämn och stadig kontakt med hästens mun så du inte glappar och stör hästen. Men inte vara hård eller stum eller såga den i munnen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: