Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1650 ggr
Eelliiee
2017-11-03 12:30

Ridhjälm

Hej! Jag vill köpa en ny ridhjälm. Jag har en ganska billig som funkar bra fast den börjar bli lite liten. Jag vill ha en fin och bra hjälm som inte är för dyr. Tycker att samshield och Charles owen är fina, hur funkar de? De är ju ganska dyra så vill kolla om det finns bättre. Har också funderat på en LAmicell hjälm.

Annons:
[RC1393]
2017-11-03 15:12
#1

Priset är egentligen det viktigaste, det viktigaste är att du har en hjälm som passar ditt huvud på rätt sätt. Jag har fram till nu haft en Lamicell master som jag är och varit nöjd med. För några år sedan reste hästen jag red över och jag landade på skallen (på asfalt till på köpet) med en sådan hjälm på mig och klarade mig med en lätt hjärnskakning. Jag var så nöjd så jag köpte mig en ny likadan eftersom jag tycker det kan vara så svårt att hitta en som håller samma form som just mitt konstiga huvud. 

De jag känner som har Charles Owen och Samshield är riktigt nöjda med sina hjälmar, men de har också de flesta av dem varit och provat hjälmar i butik så de hittat en som sitter bra (och är snygg) och sedan betalat därefter. 

Jag träffade en mamma som berättade att hon skulle köpa en ny hjälm åt sig själv och hon hade börjat med de dyrare och snyggare, men inget utav dem hade riktigt suttit bra så hon hade till slut åkt hem med en 500 kronors hjälm av det gamla sammetsstilen. Hon var jättenöjd med den. 

Slutsats från det? Åk till butik och prova, så kan du avgöra själv vad som passar just din smak och ditt huvud. Köper du en hjälm som uppfyller tävlingskraven (VG-1 heter den ena märkningen i alla fall) så har du en hjälm med god säkerhet, allt övrigt är upp till dig och dina preferenser.

[Kotten123]
2017-11-03 16:22
#2

Jag själv var för ett tag sedan också ute efter en ny hjälm. Tipset är att kolla efter vilken du tycker är skön på huvudet, prova en massor.

Sedan är det bra att kolla vad du får för priset. Är det bara de extra kristallerna, eller någon försäkring?

Själv gick jag från en lite billigare, som inte satt skönt alls på mig, till en Samshield. Vissa tycker kanske att det är onödigt att lägga så mycket pengar, men det var värt det.

För priset fick man dels en superskön hjälm enligt min mening. Många hjälmar sitter inte så komfortabelt, eller fullt smickrande för den delen, på mig, men det gjorde denna. En annan sak är att om man får i backen och innanmätet, det stötdämpande så att säga, går sönder, så går den att skicka på reparation! Detta kostar visst en del, runt 500 kr om jag inte minns fel, men bra det om olyckan skulle vara framme.

Är sjukt nöjd med min hjälm. Var innan och provade allt från billigaste till snudd på dyraste i skalan. Tog den som satt skönast, där man fick valuta för pengarna och såklart en som såg bra ut ;)

Lona
2017-11-04 19:41
#3

En bra hjälm är en billig livförsäkring, även om den är dyr.
Det är definitivt värt lite extra att hitta en med hög säkerhet (det är iofs inte självklart att dyrare = bättre) och sitter bekvämt.
Överlag tror jag att hjälmarna håller högre säkerhetsstandard idag än för några decennier sedan då det i princip gick att köpa en kartongbit med sammet på.😮
Om du rider med glasögon så se till att prova hjälmen med dem på!
En del större bågar kan bli nertryckta mot näsan av hjälmen vilket definitivt inte är bekvämt.🤓
Och, inte för att någon tipsat om det men ändå; köp aldrig en begagnad hjälm! Du vet inte vad den varit med om, även om den verkar vara ok så kan den ha varit med om en smäll.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: