Annons:
Etikettbeteende
Läst 1335 ggr
LillaRyttaren
2017-11-02 21:49

Svårfångad ponny

Hej! Har en ponny som aldrig haft problem med att komma in från hagen tidigare. Senaste veckan har hon stuckigt så fort jag kommer nära henne i hagen. Detta ställer såklart till problem eftersom att jag måste jaga henne i timmar… Hon bryr sig inte om man har godis eller annan muta heller :/ Någon som har tips och tricks på hur jag ska gå till väga?

Annons:
Mooniq
2017-11-02 21:57
#1

Kanske en prasslande påse i fickan kan göra henne nyfiken. För många år sen fick jag vara på en gård där dom hade New Forest-ponnys och den äldsta var en riktig räv. Sprang runt mig i cirklar och stod still tills det var 10 cm kvar - sen tvärvände hon o stack - hon retade mig till gallfebern. Men jag tog med en prasslig påse och ett halvt äpple och ställde mig en bit ifrån och såg till att få uppmärksamhet. sen vände jag mig halvt bort, prasslade m påsen och bet i äpplet väl synligt för henne. Hon kom närmare och då gick jag ifrån henne.. och tog ett bett till i äpplet, så kom hon närmare och lät mig sätta på grimman. Vissa gånger gick det lättare andra gånger - så var hon envis som synden..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Travis D
2017-12-18 16:53
#2

Jaga henne inte. Hon tror då att du leker, ställ dig och vänta eller gå ifrån, då blir hon nyfiken. Om du sen går efter henne lite och om hon sticker så väntar du

powerade
2017-12-19 18:36
#3

Har hon grimma på? Om inte kan man ha på den och lämna grimskaft utanför och se. Sen när ni kommit in så kan ni äta massor med gott

LillaRyttaren
2018-03-31 21:02
#4

Puttar

tiger tok
2018-03-31 21:13
#5

Om det är möjligt, ta ut alla andra hästar ur hagen innan ni tar henne. Sedan när ni kommit på nåt som funkar för att få in henne, gå då ofta till hagen och bara sätt på grimman, ta av den igen, gå till grinden men gå inte ut med henne, ta på grimma och gå några steg utanför grinden för att sedan gå och släppa ut henne igen, och variera mellan dessa saker. Detta hjälpte en tjej i mitt stall när hon hade problem med att fånga sin ponny, han förknippade nämligen gå ut ur hagen=arbeta hårt, och då ville han hellre stå i hagen alltså. Ett alternativ kanske kan vara ha henne i en mindre hage där hon är lättare att få tag på, och sedan successivt utöka storleken på hagen.

Travis D
2018-03-31 21:17
#6

min kompis medryttar ponny gjorde så förut men så fort hon sprang iväg så väntade min kompis. efter 2 min försökte hon igen, sprang ponnyn iväg väntade hon och efter 2 min försökte hon igen. När det funkade fick hon belöning, ibland godis, ibland en klapp :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: