Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1399 ggr
Eelliiee
2017-11-02 09:37

Hon sticker med mig

Hej! Jag är medryttare på ett fullblod. På sista tiden så har hon blivit stark för mig och stuckit vissa gånger. Hon blir pigg och när jag ger henne en skänkel så sticker hon med mig. Hon är väldigt svår att på stopp då. Jag känner mig osäker när hon gör sådär hela tiden med mig. Hon bara tar bettet och rusar. 

Vad kan jag göra?

Annons:
Gronstedt
2017-11-02 09:56
#1

1. Var alltid mjuk och lätt i handen, håll aldrig hårt. Om hon drar, ta i tygeln men ge omedelbart minst lika stor eftergift. Håll inte tygeln sträckt så att hon kan ta stöd mot den. Släpper du efter så att hon inte får stöd är det inte lika lätt att hålla balansen och  dra på. Är hon galopptränad? I så fall är chansen stor att hon tar tygeltag som signal att öka.

2. Träna massor av övergångar mellan olika gångarter, tills ni kan göra dem mjukt och för lätta hjälper. Undvik att galoppera  innan ni är överens om vad som gäller. Undvik att driva när ni är på ställen där det är frestande att dra iväg.

3. När ni ska galoppera utanför ridbanan, gör det någonstans där det finns plats. När hästen börjar "komma tillbaka" till dig och inte längre "sticker", driv! Hon får inte bryta av förrän du säger att det är dags. Om hon inte får bestämma när hon ska dra och när hon ska stanna, så är det inte så roligt längre. 

4. Träna eventuellt in One Rein Stop för att ha en nödbroms. Detta har jag aldrig behövt, men det finns många som rekommenderar det. Men det måste tränas in i förväg under lugna förhållanden, annars finns risk att man välter hästen.

akvarium123
2017-11-02 09:56
#2

Går det möjligtvis att du tar ett par varv runt paddocken/ridhuset. Tänker kanske helt fel men hon borde ju bli trött någon gång?? Eller tänker jag helt fel??

Fråga också ägaren ifall hon går mycket de andra dagarna? Ifall hon inte gör det så är det troligen så att hon inte blir riden så mycket annars och att hon har blivit för pigg.

Och annars försök att göra så att hon får springa. 

Försök få henne att springa ganska mycket ändå så är hon lugn sen och du kan göra dom övningarna du vill göra.

Är du ny som medryttare eller har det bara blivit så det senaste??

Eelliiee
2017-11-02 10:14
#3

Tack för tipsen. Har ridit henne i ca 8 månader och det är på sistone som hon har blivit såhär. Jag tror att hon går ca 4-5 gånger i veckan

Eelliiee
2017-11-02 10:14
#4

Tack för tipsen. Har ridit henne i ca 8 månader och det är på sistone som hon har blivit såhär. Jag tror att hon går ca 4-5 gånger i veckan

Gronstedt
2017-11-02 10:25
#5

#3: Har någonting ändrats i foderstaten eller träningen? Många hästar blir också "ystrare" när det blir kallare och när det blåser mer. Även fällning/pälssättning kan påverka deras beteende.

Hur gammal är hon? Hästar förändras, precis som människor, när de går från "barn" till tonåring till vuxen.

Har du möjlighet att släppa henne lös på en ridbana och låta henne spralla av sig ibland?

Eelliiee
2017-11-02 10:27
#6

Hon är 11 år. Är det inget alternativ att skaffa nytt bett? Hon reagerar ju inte ens jag tar i henne lixom. Hon går på ett tredelat.

Annons:
Gronstedt
2017-11-02 10:37
#7

#6: Att skaffa skarpare bett är att dölja problemet, inte att lösa det. Om ni inte är överens om reglerna kommer hon inte att lyssna på ett skarpt bett med mindre än att du tillfogar henne rejäl smärta, och kanske inte ens då - vissa hästar, speciellt sådana som är "högt i blod" blir  ännu hetare i det läget.

Vad gör du när hon sticker? Om du till exempel står i stigbyglarna, lutar framåt och drar i tyglarna så ger du signal att öka. Hur reagerar hon om du släpper tyglarna och sätter dig tungt rakt upp i sadeln när hon sticker?

Rafflan
2017-11-05 03:50
#8

min heta häst blev lugnare på ett rakt bett, på delade bett suger han tag i bettet direkt och sticker, på rakt bett är han mer nöjd i munnen.
Så det kan ju vara en idee om du vill prova annat bett.

Annars är det träna övergångar i första hand, kanske rida mer dressyr och träna för instruktör så du får kontroll på henne.
Hon har inte börjat fått mer kraftfoder eller stå fler timmar inne på box än tidigare?

Om det är helt utom kontroll kan det vara bra idee att rida med skarpare bett när man rider ut då det är farligt att rida ut utan kontroll, och sedan träna på problemet i paddock/ridhus.

Upp till toppen
Annons: