Annons:
Etikettridning
Läst 702 ggr
akvarium123
2017-11-02 09:23

Behöver hjälp med två frågor!!

Hej!

Nu har jag blivit medryttare på en häst som jag tror kommer passa mig. 

Både jag och ägaren har fått en väldigt bra kommunikation så jag ser detta som att detta är min chans. 

Jag stortrivs verkligen och jag tror jag och hästen kommer få det lyckat då vi båda gillar att hitta på saker. Samt att hästen älskade hoppning. Vilket jag själv också älskar! Så det känns som om detta bara kan bli bra! 

Men dock så ska denna röda tråden inte hålla hela vägen😂 Utan det är 2 "jack" i snöret. 

1 Det finns inget bett utan det är bettlöst.

2 Jag rider ensam!

Men hur tänker ni vid dessa 2 jacken? Nr 1 kommer jag ju lära mig men det kommer ju ta sin tid men nummer 2!! Pappa säger att det är livsfarligt att rida ensam men hur tänker ni om det? HJÄLP!!

Tacksam för alla möjliga svar och resonemang!

Annons:
Eelliiee
2017-11-02 09:34
#1

Finns det ingen annan i stallet som rider där? 

Om ägaren säger att ponnyn är bra att rida själv med så ska det väl inte vara några problem? Du kanske kan rida tillsammans med någon i stallet första gångerna eller att dina föräldrar är där med dig. Du kan rida för tränare fast det går ju såklart inte varje gång.

Vikan
2017-11-02 12:33
#2

Själv föredrar jag bettlöst. Då får man använda sin kropp mer i ridningen än att just bara använda bettet/händerna (säger inte just att du gör det, men det förekommer).

Och det med att rida själv - tycker ägaren att hästen går bra ensam, gör den nog det. Som #1 säger, rid med någon i stallet om du kan. Brukar ibland rida med ägaren, ibland tar jag med mina föräldrar ut eller en kompis. Funkar utmärkt! Brukar rida ensam och har alltid med min mobil fall i fall något händer

akvarium123
2017-11-02 19:00
#3

Ok.

Ja jag tänker som just nu att dessa 3-4 ggr först så ska jag rida med ägaren för att lära mig detta med bettet och att lära känna hästen (även ifall jag ska lära känna hästen annars också). Men efter detta så tänkte jag att jag tar med en kompis eller förälder. Som du sa #2. Och annars rida själv fast med mobilen med mig. (Även fast att jag alltid kommer ha med mig mobilen) 

Men när började ni rida ensamma?? Bara en spontan fråga…

Vikan
2017-11-02 20:17
#4

#3 Låter som en bra plan! Och jag tillbringade kanske närmare en månad med att ha någon med mig när jag i alla fall red ut. Han är min foderhäst, 3 år och var lite sådär halvt inriden när jag "tog över" honom, så kändes stabilare att ha någon med medan jag lärde känna honom.

Och när jag började rida själv var det kortare rundor, upp längs grusvägen och sen lite längre hela tiden tills jag kände att vi litade på varandra

JoannaLi
2017-11-02 21:40
#5

#3 Jag har alltid ridit ensam, på alla nya hästar, hade första medryttarhästen när jag var 12. 

Däremot har jag alltid varit noggrann i början, med nya hästar att a) ha mobilen lättillgänglig på mig, och b) berätta vars jag tänker rida (och avviker inte från det i början, oavsett), c) beräknar ungefärlig tid för rundan, d) berätta för någon precis innan jag rider ut och precis när jag kommer hem.

Så då är det alltid någon som har koll på om jag kommit tillbaka, eller om de behöver åka ut och leta, och då vet de också vars de troligtvis behöver leta :)

akvarium123
2017-11-03 09:59
#6

Ok tack för alla svaren!

Tror detta kommer bli jättebra!!

Annons:
Lona
2017-11-04 00:00
#7

I början, om jag red ut på en mer osäker häst, så gjorde jag i princip som #5 - fast jag hade inte med mig någon telefon, det fanns inte mobiltelefoner på den tiden (i alla fall inte som gick att ta med på hästryggen😃).
Jag höll mig till hyfsat lätta ställen där jag borde kunna bli hittad utan polishelikopter, så att säga.😊
Känn dig för lite när du har ägaren med, du kan ju även undvika mer trafikerade vägar mm. Jag har promenerat rätt mycket med "mina" hästar, i synnerhet unghästarna. Då lär man känna dem och hur de reagerar på eventuellt läskiga saker, de vänjer sig även vid omgivningen (vilket jag antar att din häst redan är van vid).
Om det finns en paddock/manege eller kanske en hage som inte används som är ok att rida i så kan du ju hålla till där de första gångerna så att du åtminstone känner att grundfunktionerna går bra (starta, stanna, svänga, i princip).
Lycka till, gött att du hittat en häst och ägare som du trivs med!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LinaCaster
2017-11-04 11:24
#8

Det går fint! Jag har en medryttarhäst som jag rider bettlöst och ut själv i mörker, det beror ju på häst och ryttare då också men oftast brukar det gå bra sålänge man förstår hästen.

Sedan att rida bettlöst är nog bäst för både dig och hästen, förlita dig aldrig på ett bett, du kan finna lika mycket kontroll om inte mer i bettlöst. Då stannar hästen för att du vill att den stannar och inte för att det gör ont i munnen.

Rider du ut själv, hästen är flyktdjur och dess mörkersyn tar tid att anpassa sig. Det kan ta C 30 minuter för en häst att gå från ljus till mörker syn. 

Men så länge ägaren säger att du kan rida ut på hästen själv så borde det gå bra, kanske ta med dig någon dom första gångerna. Och se till att ni har en plan ifall att du skulle ramla av och hästen springer tillbaks till stallet.

powerade
2017-11-04 22:52
#9

I början är det ju bra att ha någon med på mark eller på en annan häst när man rider ut. När man väl känner hästen tycker inte jag att det är så stor fara att rida ut ensam. Sen kan man ju alltid berätta vart man planerat att rida samt att man har telefonen på sig om något händer.

Upp till toppen
Annons: