Annons:
Etikettridning
Läst 2286 ggr
[Kanin_Zingo]
10/27/17, 10:29 AM

När kan jag hoppa 130?

Hej! Jag är 15 år och är inne på min andra termin på ridskola. Jag får ångest varje dag för att jag började på ridning så sent, jag önskar att jag hade börjat på ridning när jag var 5-6 år för att då hade jag kunnat hoppa 130 idag. Hur lång tid tror ni det kommer att ta för mig att kunna hoppa 130? Det ser så lätt ut när folk hoppar 130, jag tänker " det kan väll inte vara så svårt " men jag kan inte ens galopp. Trav kan jag lätt men galoppen är svår. Jag har galloperat 4 gånger kanske, jag har fattat galopp 2 gånger av dom. För att jag ska kunna lära mig rida bättre så behöver jag bli medryttare på en häst, men ingen vill ha en som bara gått på ridning 2 terminer. Jag är så avensjuk på tjejer i min ålder som kan hoppa 130. Jag vill lära mig att hoppa 130 inom 4 år, men jag vet att det inte kommer att gå. Jag har tagit hand om 2 stycken hästar i 1 år men dom slutade jag att ta hand om i somras för att ägaren inte skötte dom bra. Som sagt får jag ångest varje dag pga att jag vet att jag inte kommer att kunna hoppa 130 innan jag flyttar hemifrån. Ibland kan jag gråta för att jag är så avensjuk på tjejer i min ålder som tävlar SM osv. Så vad kan jag göra för att lära mig hoppa högt inom 4-5 år. Innerst inne så vet jag att man inte kan lära sig hoppa 130 på 4 år men jag blir så ledsen att jag inte började på ridning när jag var liten. Vad ska jag göra för att blir bra fort?

Annons:
Gronstedt
10/27/17, 10:45 AM
#1

Att hoppa högt är inte svårare än att hoppa lågt, även om det kan kännas betydligt läskigare. Det viktiga är att du lär dig grunderna i ridning och hästhantering. När du och hästen har god balans, är lösgjorda och rakriktade  och har tillit till och förtroende för varandra, så kan ni hoppa så högt hästen förmår. 

Att hoppa så högt är inget självändamål och inget som alla hästar kan eller bör göra. Det spelar ingen roll hur duktig man är som ryttare, man varken kan eller bör hoppa en viss höjd om man inte har en häst som kan göra det, som tycker det är roligt och som håller för det. 

De som rider på hög nivå gör det för att de har lärt sig grunderna väl. De har valt hästar som passar bra för det arbete de vill göra. 

Du kan mycket väl lära dig att bli en duktig ryttare på 4-5 år, men man blir aldrig fullärd. En bra ryttare skulle inte komma på tanken att hoppa en viss höjd bara för att - en bra ryttare  har som mål att vara i samspel med en glad och välmående häst. Även om det innebär att man inte gör annat än skrittar, eller att man inte ens rider.

[Kanin_Zingo]
10/27/17, 11:36 AM
#2

Men man kan väll inte hoppa 60cm och sedan gå direkt till 130?

Gronstedt
10/27/17, 11:50 AM
#3

#2: Du missförstår. När du och hästen är i balans, är lösgjorda och rakriktade och trivs tillsammans och litar på varandra, så kan ni hoppa så högt hästen förmår. 

Visst kan man klänga sig fast vid en stressad häst som flänger över 60 cm, men det är inte att hoppa. Därifrån kan man absolut INTE gå vidare till att försöka med 130 cm.  När du och hästen tillsammans kan hoppa 60 cm med balans, lösgjordhet och tillit, kan ni däremot hoppa 130 också, om hästen förmår, vågar och håller för det.

Det är balansen, lösgjordheten och tilliten du måste koncentrera dig på och lära dig och hästen, inte ett visst antal centimeter.

EDIT: Jag kanske missförstod dig. 130 cm kan kännas väääldigt högt och läskigt, så både du och hästen kan behöva vänja er vid tanken genom att höja gradvis. Men balansen, lösgjordheten och tilliten är densamma och lika nödvändig hela vägen.

Vrilen
10/27/17, 2:45 PM
#4

Helt ärligt, om det är det ridning går ut på för dig så bör du tänka om.

Lona
10/27/17, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

TS, varför är det så viktigt för dig att hoppa just 130, att vara framgångsrik och tävla SM (som jag tolkar det som att du önskar att du kunde)?
Som #4 är inne på, vad är det ridning går ut på för dig och varför vill du rida? Vad fick dig att börja, vad är dina mål (mer än att hoppa 130) och varför har du just de målen?
Är det någon annan än du själv som har höga krav?
Hästar är så otroligt mycket mer än tävlingar, höga hinder och meriter.
Samspelet med hästen, att känna att det flyter, att man kommunicerar - och den känslan kan man lika gärna få i skritt som på en Grand Prix-runda på Scandinavium.
Släpp prestationskraven och "måste-känslan" och njut av här och nu i stället.
Den där bra galoppfattningen man fick till, att hästen gick i form även om det bara var en kort bit i början och så vidare.
Skulle det sedan leda till tävlingar och ja, att hoppa 1,30 så är det väl bra - men när du kommer dit kanske det inte ens är viktigt för dig längre.

    //Lonaa som efter snart 40 år på hästryggen inte kan hoppa 1,30 - men hittar meningen med hästlivet på andra sätt


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
10/28/17, 10:37 AM
#6

Det är aldrig fel att ha ett mål med ridningen, men jag tycker man ska fundera noga över varför man har just det målet man har. Varför har du bestämt dig för just 130, och varför just inom 4 år? Vad tror du att du får för vinning av det? Varför stressa fram något som man har hela livet på sig att lära sig? Varför är det målet så viktigt för dig? Vad gör att du inte har valt ett annat mål? Varför känner du att det måste gå så fort?

Det är aldrig för sent att lära sig rida och man kan bli jättebra på att rida även om man börjar som vuxen. Det handlar om hur motiverad man är, vad man har för mål och hur mycket man är villig att jobba för det. Det hjälper inte att ångra sig och känner ångest inför att man inte började rida tidigare. Det som hjälper är att planera, planera och planera hur man ska nå dit man vill ändå och sen följa planen. 

Med ditt mål får du även tänka på att inte alla hästar kan/vågar/vill hoppa så högt. Då måste du alltså inte bara lära dig rida, utan även hitta en häst som håller för de höjderna vilket också kan vara ett hinder för att du ska uppnå ditt mål. 

Personligen föredrar jag mål som känns möjliga att uppnå. Du säger ju själv att ditt mål inte känns rimligt. Sänk hellre kraven och sätt upp mindre delmål som du känner är möjliga att uppnå, för det motiverar mer att faktiskt ha mål man känner att man kan uppnå. Ditt mål på lång, lång sikt kanske är att hoppa 130 cm, men sätt först upp delmål som är rimliga just nu, utifrån vad du kan just nu.

Annons:
[Kanin_Zingo]
10/28/17, 11:20 PM
#7

Varför jag vill kunna hoppa högt inom 4-5 år är för att jag vill inte hinna flytta hemifrån innan jag kan börja hoppa och tävla. Vissa har tagit allt fel, jag vill inte bara kunna hoppa högt direkt. Jag fattar att hästen måste kunna hoppa den höjden och att vi rider bra tillsammans osv osv. Jag kan vara otydlig i mina inlägg men när jag läser vissa av era kommentarer så tar jag det som att ni blir irreterade och som att jag är dum i huvet. Men man glömmer ju bort att skriva vissa saker när man skriver ett inlägg så att vissa tar det fel. Snälla inga fler irreterande komentarer, jag ser eller hör ju inte hur ni ser ut eller låter när ni skriver så man kan ju lätt missuppfatta eller vad man ska säga :D

BokDuvan
10/29/17, 6:48 AM
#8

Vem har sagt att du inte kan tävla om du inte hoppar 1.30? Börja smått och bygg sedan upp mer självförtroende o hoppa allt högre så småningom. Ett tips är att vara med i en klubbhoppning eller något i den lägsta klassen när du väl känner dig säker

JoannaLi
10/29/17, 9:23 AM
#9

#7 Varför vill du göra det innan du flyttar hemifrån, specifikt? :)

axa
10/29/17, 6:22 PM
#10

På ridskolor är hoppningen vanligtvis aldrig högre än 80cm, oavsett nivån av ryttare. Och 130cm, då krävs det oftast att du skaffar egen då hästar med kapacitet ofta har satsande ryttare som själva vill bruka sina hästar. 

Utifrån dina möjligheter tar din framgång olika lång tid- vilka tränare och hästar du har tillgång till, hur ofta du rider, osv. Om du har ett mål, som bara består av en siffra, så kommer du i slutändan bli olycklig av ridningen. Du tycks stressa över en siffra, känns inte som om du verkar brydd om själva hästen/hästarna eller kunskaperna som behövs för att lyckas rättsamt för dig & häst.

Man kan ha mål, men tills dess får du ha små mål som du får klara av på vägen, och fokusera inte enbart på målen. Ta saker som de kommer,,,

Jag red på ridskola i nio år, och under all denna tid hoppade jag enbart upp till 80-90cm. I dag, och sedan ett och ett halvt år tillbaka, har jag en egen häst som jag utbildat själv från att han inte ens var grundutbildad. I dagsläget tar vi 120cm, men hoppas inom kort ta 125/130. Med en så bra grund som jag hade, så är höjden inte något problem och det är inte vad vi fokuserar på. Egna höjdrekord är bara för skojs skull. Tävlar gör vi inte över metern än så länge, då jag vill att allt ska sitta, för att vi tillsammans ska kunna lyckas och förbättras, vilket kommer leda till en större glädje för oss  båda än om vi skulle få sämre resultat men på högre höjd.

Ängsbacken
10/29/17, 6:41 PM
#11

Att ha så höga mål, som dessutom i dagsläget är väldigt långt borta, kan snabbt ta bort glädjen i utförandet! Tappa aldrig glädjen i det du gör, det är den som tar dig framåt. När du jämför dig med andra sätter du dessutom omedvetet press på dig själv som snart ger prestationsångest, det låter som att det redan har drabbat dig. 
Mitt tips är att lägga upp kortsiktiga mål. Lägger du de klokt så kommer de ta dig framåt mot de större, men var noga mot vart du har ditt fokus!

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

Caf_Roy
10/30/17, 8:37 AM
#12

Det finns inget fel med att ha ett tydligt mål, men för att faktiskt nå dit måste du lägga upp en plan och jobba hårt. Sätt ett datum när du vill vara där och bryt ner tiden däremellan med delmål. Några av dom senare målen kan vara typ dubbelnolla på 1.15 men fokusera inte på höjden i början utan på att få din ridning till en sådan nivå att du kan rida 1.30 (kommunikation, kontroll, balans, avståndsbedömning, kondition, mm). Skaffa en gammal hoppsadel att öva lätt sits och balans på hemma, öva upp din kondition och läs på om mental träning så du verkligen kan ta till dig allt du lär dig på lektionerna. För träningsdagbok. Sätt upp ett tydligt mål för varje månad på vad du vill förbättra (glöm inte dressyren, det mesta om kommunikationen med hästen, hur man koncentrerar energin som behövs för att hoppa högt, håller hästen i balans och får det man vill av en laddad häst utan att det blir konflikt kommer ur dressyren) och prata med din ridlärare. Den kanske kan hjälpa dig med bra delmål du inte tänkt på och får lättare att hjälpa dig om den vet vad du jobbar på den här gången. Bryt även upp månadsmålet i lektionsmål så du vet vad du vill åstadkomma just den här lektionen och slösa inte bort ett endaste varv av lektionen på att sitta och åka utan jobba med dagens uppgift hela passet. Och glöm inte den mentala träningen! Där befäster du vad du lärt dig, liksom sparar ner på den permanenta hårddisken och kommer bättre förberedd till nästa pass. Om du sätter mål, jobbar hårt och tar tillvara på varje träningstillfälle tror jag alldeles säkert att du kommer kunna nå ditt mål. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
10/30/17, 8:48 AM
#13

Och jag håller inte med om att det är dåligt att ha stora mål så länge man har en plan för att ta sig dit. Då blir snarare varje uppnått delmål ett steg närmare slutmålet. Man får känna att wow, fortsätter jag så här kommer jag att *mål* om bara *tid till måldatum*. Det är en väldigt häftig känsla!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Travis D
11/1/17, 12:17 AM
#14

Jag red i 6 år innan jag började hoppa 130 så jag tycker att du ska vänta till du ridit åtminstone 3 år innan du ska hoppa på tävlings nivåer som 130.

[Kanin_Zingo]
11/6/17, 2:23 PM
#15

Så jag kan köpa en gammal hoppsadel och sätta den på någonting som vadå? Typ en sån som man sågar brädor på? Hittade ingen bild på en sån.

[Kanin_Zingo]
11/6/17, 2:43 PM
#16

Eller så kan vi bygga en trähäst för att jag ska kunna träna på lättsits osv. Eller hur ska jag göra?

Maleficum
11/6/17, 2:56 PM
#17

I stallet har vi några trähästar i lite olika modeller som har gamla sadlar på sig så man kan öva sits och sånt på, de är lite i stil med denna https://pixabay.com/sv/rida-h%C3%A4st-tr%C3%A4h%C3%A4st-trojansk-h%C3%A4st-955899/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caf_Roy
11/6/17, 3:53 PM
#18

Bildgoogla sadelbock så hittar du massor av varianter. Väljer du en som står på smala ben kan det vara bra att ha en träskiva under (kan måla den som en matta eller ridbana) när du sitter på den för att skydda golvet.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
11/6/17, 3:58 PM
#19

Var i landet bor du? Anna Nordin i Enköping (åker runt en del också) är en fantastisk mental coach. Det är som sagt den viktigaste biten, har du inte de mentala verktygen kan du träna i 30 år utan att kunna hoppa 1,30.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Kanin_Zingo]
11/6/17, 4:28 PM
#20

Jag bor i Uppsala. Jag funderar på att bygga en trähäst så att jag kan träna på sitsen.

Annons:
Caf_Roy
11/6/17, 5:20 PM
#21

Gör det! Men viktigast av allt är som sagt att ha en plan med tydliga mål med allt du gör och att skaffa de mentala verktygen. Det är inget som behövs för att ha kul med ridningen men om du är seriös med ditt mål är det vad du behöver. Och från Uppsala har du väldigt nära till Anna!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Kanin_Zingo]
11/6/17, 6:54 PM
#22

Vad gör Anna igentligen? Jag fattar inte riktigt vad du menar med mentala verktygen.

Caf_Roy
11/6/17, 8:15 PM
#23

Anna har varit svensk mästare i paradressyr, tävlat både hoppning och fälttävlan med ett amputerat ben, ridit EM i Working Equitation mot friska ryttare och tagit mig längre i min ridning det senaste året än jag kommit de senaste 10. Här kan du läsa om det på hennes hemsida (hon utgår från Facebook nu, sök på enastående utveckling, så hemsidan är inte uppdaterad men det står bra info där): http://www.enastaende.se/?page_id=161

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
11/6/17, 8:24 PM
#24

Det handlar helt enkelt om att fokusera på framstegen, ta tillvara på det du lär dig på lektionerna så det fastnar, lägga upp en plan för din ridning och kunna komma framåt och bli bättre för varje lektion istället för att bara rida runt och öva på samma saker varje gång. Att om du lyckas få till något svårt en gång på en lektion, kunna befästa det och förstå hur du lyckades så du kan göra om det nästa gång och sen gå vidare till nästa delmål.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Kanin_Zingo]
11/6/17, 9:41 PM
#25

Men skulle hon kunna hjälpa mig? Jag menar, jag är ju bara inne på min andra termin med ridning. Det känns som att hon bara pratar/hjälper folk som har gått på ridning längre. Vad gör hon igentligen? Jag har läst att hon pratar med än och hjälper än med sina mål. Vad gjorde/gör ni för någonting när ni träffas? Förstår inte riktigt, har man ridlektioner och pratar eller bara pratar?

Maleficum
11/6/17, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#23 Hon var och prata och visa WE på vår ridskola under en av våra inspirationsveckor :D

Var i stallet ikväll så passa på att fota våra tre trähästar :) (De har varit med och gått i Prideparaden förra året).

Mental träning kan alla ha nytta av oavsett vad man håller på med eller hur länge man hållit på med det!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caf_Roy
11/6/17, 10:57 PM
#27

Det handlar inte om hur länge man hållit på eller hur mycket man kan utan om att utvecklas. Hon jobbar med ryttare på alla nivåer. Jag brukar åka till henne med min häst och rida lektion, men eftersom hon inte har några lånehästar och du rider regelbundet på ridskola tror jag att du får ut mest av mental träning med henne, där ni sitter och pratar, som du sen tar med dig och använder dig av när du rider dina lektioner på ridskolan. Ni tränar liksom upp din förmåga att lära dig mer snabbare på ridskolan, förstå vad som händer och varför, behålla kunskapen, sätta mål och ta dig dit.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Caf_Roy
11/6/17, 11:03 PM
#28

Handlar mycket om självinsikt, analys, hur man ska tänka i olika situationer och (mentala) övningar att göra före, efter och mellan passen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Kanin_Zingo]
11/6/17, 11:03 PM
#29

Okej, tack för bild! Jag funderar på att fråga någon på ridskolan ifall det finns någon möjlighet att få ta hand om deras hästar eller göra stallsysslor någon gång i veckan. Mina föräldrar säger att jag kanske får gratis ridlektioner om jag hjälper till där. Men jag vågar igentligen inte fråga för att det känns som att jag är för på då. Det känns redan som att dom i stallet inte tycker om mig, jag vet inte varför jag känner så. Jag har bara inget bra självförtroende. När jag är på lektion så känns det som att föräldrarna sitter och pratar och skrattar åt mig, för att jag är 15 år och rider med 5-8 åringar. Dom ända grupperna som det finns över 13 åringar i är grupper som gått i flera år, så det finns ingen möjlighet för mig att komma in i en grupp med jämngamla.

Caf_Roy
11/6/17, 11:25 PM
#30

Ingen chans just nu bara. Gör ett av delmålen att flytta upp till en jämnårig grupp, jobba på att faktiskt förbättra någon grej (bestäm vilken innan) varje lektion och öva hemma. Då kommer du gå om dom som mest bara rider runt på lektionerna på nolltid! Angående att hjälpa till med andras hästar, ha inte gratis lektioner som målsättning där (kan uppfattas som för pushigt) utan tagga ner till att kanske få skritta fram, i alla fall så här i början. Får du göra det, använd tillfället till att öva på sitsen. Benen, hälarna, blicken, gunget, mm. Se om du kan öka och minska hästens steglängd bara med sitsen utan att störa den. Många tycker att det är kul att hjälpa någon som verkligen vill lära sig så jag skulle inte bli förvånad om det successivt skulle bli en liten kort privatlektion av den där framskrittningen efter ett tag, speciellt om du inte försöker forcera det. Och även om du inte skulle få rida får man en mycket bättre känsla i ridningen om man förstår hästarna bättre, vilket du lär dig genom att umgås mycket med hästar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Kanin_Zingo]
11/7/17, 8:29 AM
#31

Tack! Du hjälper mig väldigt mycket :D Vill gärna ha fler tips:)

Caf_Roy
11/7/17, 9:17 AM
#32

Härligt! Vet inte om jag har så mycket mer tips att ge så här på distans annat än att se till att det faktiskt blir av. Lägg upp den där planen och boka in en tid för mental träning, önska dig i tidig julklapp kanske. Och bestäm redan nu vilken grej du vill jobba med att förbättra på nästa lektion.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Kanin_Zingo]
11/7/17, 8:43 PM
#33

Okej, jag vill öva mer på balansen. Då ska jag tänka på det till nästa lektion. Men jag kan ju inte säga till ridläraren vad jag vill göra på lektionen så det blir ju lite svårt att välja vad jag vill träna mer på när vi kanske inte gör sånna övningar. Men vi håller på med dressyr just nu så då är det vägarna som vi övar på och det är också en sak som jag måste öva på, att kunna göra fina volter osv.

Maleficum
11/7/17, 9:43 PM
#34

#33 Du kan ju prata med ridläraren och fråga om du får göra lite balansövningar, tex är en bra övning att rida lätt på annorlunda vis tex sitta ner två gånger och stå en gång och tvärt om med att stå två gånger och sitta en gång. Fråga om du får göra lite såna övningar när ni travar, i början kanske bara göra det längst långsidorna tex. Rida utan stigbyglar är också superbra övning för balans och sits och att rida lätt utan stigbyglar är en utmaning! Du kan alltid fråga om du får lägga upp stigbyglarna under vissa övningar.

Andra bra övningar att göra hemma är att sitta på en pilatesboll och öva nedsittning och för att stärka musklerna i bålen (som är viktiga i ridningen). Själv brukar jag sitta på en pilatesboll när jag sitter framför datorn, då tränar man samtidigt som man kan göra något roligt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[Kanin_Zingo]
11/7/17, 10:58 PM
#35

Okej, tack för tips! Men jag är en blyg/feg person, så det hade varit pinsamt om bara jag gör övningarna för att då undrar nog föräldrarna. Jag bryr mig väldigt mycket om vad andra ska tycka och tänka, jag har väldigt väldigt dåligt självförtroende. Men det med en yogaboll har jag gjort förut, har dock inte kvar den för att jag hade den i hästarnas hage som jag tog hand om förut. Men jag ska nog köpa en ny, dom kostar ju endå bara 49kr :D

Caf_Roy
11/8/17, 4:44 AM
#36

Prata med din ridlärare innan lektionen och säg att du vill få bättre balans och be den att hjälpa dig med tips/instruktioner för det under lektionen. Ofta handlar det om att hitta balansen i en korrekt sits, så kanske ännu bättre att bara be ridläraren att fokusera på din sits i sina instruktioner till dig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Kanin_Zingo]
11/8/17, 7:10 PM
#37

Tack så sjukt mycket för dina råd:D

Caf_Roy
11/8/17, 7:37 PM
#38

Kör hårt och lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Kanin_Zingo]
11/9/17, 1:46 PM
#39

Taaack:D

Upp till toppen
Annons: