Annons:
Etikettridning
Läst 1407 ggr
Stinalarsson
10/17/17, 6:30 PM

Provrida medryttar häst

Jag ska provrida en eventuell framtida medryttar häst. Är sjukt nervös har någon tips på hur jag visa vad jag kan och kunna rida hästen på bästa sätt även fast jag bara träffat hästen 1 gång. Hösten är stor häst och jag är van vid ponny och islandshäst framför allt c-d ponny?! Är det stor skillnad snälla hjälp!

Annons:
Zadeira
10/17/17, 9:40 PM
#1

Var ärlig med ägaren direkt och berätta hur du känner, att du är nervös för att du inte riktigt vet hur det går till med provridning och du inte ridit storhäst. Fråga ägaren vad den vill att du visar och vad den vill se från dig.

Cecilia.S
10/18/17, 9:22 AM
#2

Försök att slappna av, det är ingenting att vara nervös över. Jag tror säkert att det kommer gå toppen för dig =) Den skillnad som jag har upplevt mellan ponny och storhäst är väl rent generellt att allting blir så mycket mer. Rörelserna är större, det är mer att hålla koll på och mer att rida ihop. Jag personligen tycker dock att den övergången har varit jätterolig - och mycket enklare än vad jag trodde att den skulle vara! Lägg ditt fokus på att lära känna hästen. Har den ett gott psyke, kan du lita på den? Är det den häst som du vill spendera dina stalldagar med? Lyssnar den på dig? Fokuset ska inte ligga på din egen ridning, det ska du lägga undan. Och glöm inte, att om du känner dig osäker över någonting kan du alltid prata med ägaren. Ett band och en bra kommunikation mellan er är viktig för en bra och hållbar start. Jag är säker på att det kommer gå bra! Kom bara ihåg att ditt fokus ska ligga på att lära känna ägaren och hästen - inte på din ridning. Lycka till! =)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

powerade
10/18/17, 11:03 AM
#3

Bara slappna av och vara dig själv och var ärlig så ägaren vet hur det faktiskt ligger till. Men övergångar är bra så man får lära känna broms och gas på hästen. Övrigt så måste du känna hur det känns med ägaren och hanteringen också

Salish
10/19/17, 7:48 PM
#4

Fråga ägaren vad de vill se av en medryttare och vad de förväntar sig av dig och om de vill att du visar något särskilt. Ta det lugnt, känn inte att du måste bli klar och visa allt på en gång utan börja skritta och trava, känn in hur hästen svarar på gas och broms och gör lite tempoväxlingar innan du börjar testa lite andra mer avancerade saker. När du har provridit och om det kändes bra kan du fråga lite om ägaren och vad de har för inriktning med hästen, och om hur hästen är att hantera från marken. Det är ju inte så kul att bli medryttare och först när man är i stallet ensam få reda på att hästen knappt går att fånga i hagen, till exempel. Eller att hästen blir stressad av att stå inne själv i stallet. Såna grejer är bra att veta i förhand så att man kan förbereda sig på dem om man känner att det är värt att jobba på, så att det inte kommer som en överraskning.

akvarium123
10/28/17, 10:17 AM
#5

Säg till ägaren att du är nervös och det är inte konstigt heller! Jag själv blir också alltid nervös vid provridning men sen när man är klar så brukar man faktiskt ändå känna sig ganska lugn.

Det problemet jag hade med ägaren var inte något om just själva ridningen utan det var just kommunikationen som kunde ha blivit så himla mycket bättre ifall vi bara skulle kunnat prata mer med varandra för här så var kommunikationen på 0. 

Och det säger jag inte för att jag vill överdriva utan den kommunikationen som fanns var ett sms på söndagskvällen kl 23:00. Vilket jag inte skulle kunnat läsa då jag går och lägger mig kl 21. Och där börjar hela problemet att komma upp just. Just för att vi inte haft någon kommunikation alls. Men det var ändå okej tyckte jag då jag kände att bara jag har en medryttarhäst så är väl allt toppen tänkte jag. Och det är nog där som så många gör fel. Idag förstår jag att jag hade lite för bråttom och det är nog ett ganska vanligt fel. Att man skyndar att hitta en medryttarhäst.

Men egentligen så var det inte alls min stil. Hästen var toppen och jag och hästen hade fått till personkemin eller vad man nu kallar det. Men ägaren och jag hade inte någonting gemensamt. 

Så det viktigaste rådet jag skulle ge dig är nog att ha en bra kommunikation!!.

Det är en utav det viktigast sakerna enligt mig. 

Storhäst är ju en skillnad men jag tycker absolut inte att du ska tycka att det känns obehagligt för då är man ju inne vid detta igen. Att man stressar med att hittaen medryttarhäst. 

Hoppas du tar vara på min information och jag tror att det kommer gå toppen på din provridning!

Salish
10/29/17, 7:51 PM
#6

Som ovanstående är kommunikation med ägaren jätteviktigt. Jag och min förra hade det problemet också och då kände jag att jag helt enkelt inte trivdes, även om det var en ganska trevlig häst. Så se till att ni kan kommunicera och har liknande hästsyn!

Annons:
Travis D
11/1/17, 12:29 AM
#7

Det är eb jätte skillnad märkte jsg när jag provred en 158 häst när jag var van vid 138 hästar. Om hästen är snäll och då tyxker jag att du ska tests den och bestämma efter men jag hade inte hoppat upp på en pigg/het tjuriga m.m storhäst om jag är van vid snälla lätthanterliga (m.m) c-ponnyer.

Upp till toppen
Annons: