Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1489 ggr
Mill4
10/14/17, 12:35 PM

Igångsättning och vila?

Har tidigare skrivit inlägg om igångsättning av en häst jag tagit över. 

Har vart otydligt hur länge hon har stått men troligen i minst 2-3 år (bara gått någon dag i månaden).
När jag tog över henne var hon rejält tjock och det var bara skritt korta stunder där jag ökade med tiden under ca 1,5 månad (både uppsuttet och avsuttet). Alltid jätte svettig efter.
Jag tycker att jag har tagit det väldigt lugnt och vi har börjat jogga lite+ galoppera löst nu när hon börjat få bättre form. Men trots detta har det tidigt i igångsättningen känts som att hon varken vill eller orkar vilket hon såklart inte gör när hon vart så tjock.
Lät henne vila i 1,5 vecka då jag skulle iväg och tänkte att det kanske trots allt vart för slitsamt för henne att skritta varje dag när man bara stått i en hage flera år. men när jag kom hem var hon minst lika omotiverad..
Hon är duktig men jag känner ju att något fattas.. Borde jag börja om från början? Låta henne vila under helgen nu och sen bara göra enkla "mysiga" saker. Ingen ridning och kanske hålla mig till varannan/var tredje dag tills hon får tillbaka sin gnista igen.  Jag valde ju att röra på henne dagligen (skritt 30-40 min) då jag tänkte att hon behöver gå ner i vikt.. Men som det är nu gör mig bara ledsen då jag såklart vill ha en glad häst som tycker det är roligt att få komma ut.
Känns som jag har lagt upp igångsättningen fel eftersom hon reagerat såhär. Hur hade ni gjort? Och om det blir "pannkaka" skulle ni låtit hästen få en viloperiod och sedan börjat om och lägga om planen?

Annons:
Gronstedt
10/15/17, 11:25 AM
#1

Om hon svettas mycket kanske du ska fundera på att klippa? Om pälsen blir blöt av svett fungerar inte avkylningen som den ska och det blir väldigt jobbigt att röra på sig.

Mill4
10/15/17, 3:10 PM
#2

Ja jag har funderat på att låna en klippmaskin och klippa där hon svettas som mest :/

KaydeN
10/15/17, 8:03 PM
#3

Jag skulle ha börjat om helt. Promenera med hästen (för hand) korta stunder, för att sedan öka till långa stunder. När det känns ok kan man sitta upp och skritta korta stunder för att sedan öka till längre stunder. Därefter kommer trav korta stunder och sedan trav längre stunder osv. Det är så jag har gjort under åren, och det har funkat super. Sen att klippa vore ju ett toppen alternativ där hästen svettas som mest :)

Zadeira
10/16/17, 10:48 AM
#4

Gör ni något roligt ihop, tex leker på ridbanan osv?

Gladflicka
10/20/17, 9:59 AM
#5

Om ni inte redan gjort det hade jag först bokat tid hos veterinären för att utesluta smärta. Efter det hade jag gått igenom utrustningen, kanske passar tex inte sadeln ordentligt vilket gör att hon står emot.

Upp till toppen
Annons: