Annons:
Etikettfoder
Läst 2677 ggr
frost_schäfer
2017-10-13 12:36

Kraftfoder till äldre häst?

Hej en kraftig d-ponny som är äldre och rids inte jätte mycket(ca tre dagar i veckan)

Hur mycket kraftfoder borde man ge?Och vad?Vill höra lite tankar och ``idéer´´ .Står på box om nätterna.Han ska inte ha musli p.g.a tänderna(sockerhalten)

Vad ger ni till äldre hästar/ponnys?

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
Gronstedt
2017-10-13 12:44
#1

Varför ska han ha kraftfoder alls? Om han har svårt att bygga/behålla muskler kan du ge lite proteintillskott, men annars verkar det onödigt. Några morotsslantar i krubban bara för att där ska ligga något räcker för det mesta.

Cecilia.S
2017-10-13 13:27
#2

Jag håller med, varför ge något kraffoder om han inte går hårt eller ofta? Du kan ge lite proteintillskott om så behövs. För övrigt skulle inte jag ge mer än något gott tilltugg ibland :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Stallmima
2017-10-13 13:33
#3

En kraftig ponny behöver inte speciellt mycket kraftfoder, se till att ponnyn får ett bra stråfoder så räcker det nog

tiger tok
2017-10-15 06:48
#4

Våra får bara grovfoder som regel, minimalt med kraftfoder om det verkligen är nödvändigt. Då är kraftfodret oftast lucern. Detta gäller oavsett ras, ålder och årstid.

powerade
2017-10-16 21:12
#5

Skulle se till att han har bra grovfoder. Fattar där någonting behöver man ersätta det i form av annan mat. Annars så tycker jag det är onödigt att köpa kraftfoder eller liknande att mata med.

Tiktak697
2017-10-16 21:30
#6

Mer hö /silage och inget kraft höstar behöver inte mycket alls

Mvh Tiktak

Annons:
Travis D
2017-11-01 00:41
#7

Min hästs lösdriftkompis är ett äldre varmblod, han äter på fri tillgång till hö och så får han kraft efter ridpass

frost_schäfer
2017-11-16 16:09
#8

Hej enligt förra ägaren har han svårt att hålla hull.Dem gav honom förut ca en liter seniormüsli om dagen plus havre.Nu får han ca 1/4 av en vanlig foderskopa om dagen.Nu har han blivit mycket finare då vi byter stall om han äter fri tillgång( han orkar äta ca 10 -12 kg per dag)Men vi kommer ta bort müslin helt och hållet ge ca en dl lucren nu till vintern per mål :) Sen går vi se hur han håller hullet💜

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

frost_schäfer
2017-11-16 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Laddar upp en bild på honom som togs för ca en och en halv vecka sedan😊

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Cecilia.S
2017-11-16 18:14
#10

Så fin ❤️ Skönt att det går bra med hullet!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Rafflan
2017-11-24 13:46
#11

Ge fri tillgång på hö, och mineraler vid behov.
Som "skrammel i krubban" tycker jag om att ge muslie, om du inte gillar muslie varför inte morötter, äpplen, eller tex primero total? :)

Rafflan
2017-11-24 13:50
#12

Har hästen svårt att hålla hullet är fri tillgång på hö, mineraler vid behov(beror på höets värden) och lusern en bra foderstat tycker jag 👍

Jag ger också lusern till min gammelgubbe när det blir riktigt kallt på vintern för då får han svårt med hullet trots fri tillgång på hö ^_^

shia
2017-11-28 19:52
#13

Det finns senior kraftfoder:D. För ett taf sedan hade de över av seniorfodret på butiken som de tog ur lagret å stallets då gamling(asså han e som en gammal gubbe fast han e 7 år då) fick det

Annons:
frost_schäfer
2017-12-03 17:52
#14

Vi har tagit bort musli nu :D 

Men vi har ersatt det med ca två dl lucern om dagen istället :-)Sen har dem bytt till hälften hö och hälften hösilage på stallet (då får han 4kg silage och 6 kg hö och det räcker och blir lite över också)

Han har även börjat sättas igång(har varit stilla en period för ett tag sen) och nu rör han på sig mkt mera och är pigg och glad. Ingen hårdträning utan som mest ut och galoppera i skogen vilket han tycker ät superkul och vi kör i det tempot att han inte ens blir svettig :D

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Upp till toppen
Annons: