Annons:
Etikettfoder
Läst 1746 ggr
Bodinsson94
10/10/17, 9:57 AM

Dåligt hull, Arab.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Är för nuvarande medryttare på en 20 årig arab valack som jag tycker ser lite mager ut. Han har gått på sommar bete iår så ska hjälpa till att träna upp han igen. Är ny på rasen arab så kanske har fel angående hur deras hull ska va men jag tycker han är väldigt mager över skuldror, revben och rumpa. Han har fri tillgång till hö och får hel havre, havrekli, betfor och mineraler. Vet inte exakt mängd på det dock. Vet att jag kommer börja ge han olja i maten för pälsens skull och att han kanske ska gå upp lite utav det.. Raps eller linfröolja kommer det bli. Men tänkte om det beror på att han har brist på något. Energi, protein, vitaminer. Ny på det här med att få hästar att gå upp i vikt då dom jag varit med innan har varit en aning för matglada. Obs! Kommer självklart diskutera och rådfråga med ägare innan någonting ändras.

Annons:
Rafflan
10/10/17, 10:23 AM
#1

Hullet ser okej ut, dock väldigt muskel fattig, kan ha med åldern att göra eller att den är otränad, jag älskar hackad lusern, bra för både hull och när man ska sätta igång dem och bygga muskler :)

Bodinsson94
10/10/17, 10:45 AM
#2

Ja han är ju väldigt otränad då han har gått hela sommaren utan träning i princip. Och ja jag har för mej att det är väldigt mycket protein i lucern som är bra att bygga muskler på? :)

Stallmima
10/10/17, 11:54 AM
#3

Om det är hästen på bilden så tycker jag den ser fin ut. Men det skadar ju inte att fodra extra med lucern och ev fri tillgång på hö, kolla gärna tänderna på herren också   🙂

Gronstedt
10/10/17, 11:55 AM
#4

#2: Tycker inte heller han ser mager ut, däremot kan han behöva mer överlinje. Lucern innehåller inte extremt  mycket protein, behöver han rejält med protein så finns det bättre tillskott, som Krafft Muskel. Ta en titt på hela foderstaten, inklusive analys av grovfodret, och tänk på att äldre hästar kan behöva större andel protein i fodret för att bygga muskler.

Jobba också lugnt och långsamt men specifikt på att bygga upp överlinjen.

Bodinsson94
10/10/17, 1:41 PM
#5

#3 Ja det är herren på bilden :) Han har fri tillgång till hö ^^ #4 Ja precis! Överlinjen är det.. Glömt vad det hette. Åh ja det är ju muskler jag ska hjälpa till att bygga så långsamt i början kommer det självklart att gå :)

tiger tok
10/10/17, 2:24 PM
#6

Jag ser inte att han är mager, bara mkt omusklad!

Annons:
Bodinsson94
10/10/17, 5:12 PM
#7

#6 Jo jag har förstått det med nu ^^ Men när man ser han från uppe på ryggen så ser han rätt benig ut.. Men tanken på att han har dåligt med muskler slog mej inte förrän idag när folk påpekat det här :) Så nu övergår väl min fråga mer till vad som är nyttigt för han när han ska sättas igång med träning igen :)

tiger tok
10/10/17, 9:55 PM
#8

Gick han innan sommaren? För rent spontant känns det som att han har tappat väldigt mycket muskler för att bara har stått över sommaren? När är senaste träck provet gjort? Har/hade han parasiter/mask?

Bodinsson94
10/11/17, 2:42 PM
#9

Hmm jag vet inte faktiskt, Har precis börjat hjälpa henne men kan kolla med henne kanske senare idag eller imorgon när jag ska dit. Något mer jag ska ta upp med henne angående hans hälsa? :)

tiger tok
10/11/17, 7:12 PM
#10

Om han är riden innan sommaren, vad för slags ridning? Hopp, dressyr, skogsmulle etc?

Upp till toppen
Annons: