Annons:
Etikettfoder
Läst 1454 ggr
Mill4
2017-10-08 10:27

Foderanalys

Har nyligen tagit över en islandshäst som vart väldigt "rund och go" efter betet. Har heller inte vart igång ordentligt på x antal år. Så nu när jag försöker ta tag i hennes skötsel så kom jag nu till punkten att ordna en foderstat( Hon har nu vart igång ca 1,5 månad och hon blir ju mycket ansträngd av lätt motion..). Men enligt stallägaren har det vart onödigt att skicka in för analys då det skilde så mycket mellan balarna trots att det var från samma ställe… Hur hade ni gått vidare med detta? Känns ju sisådär att gissa sig till en foderstat.

Dem går på lösdrift så hon äter ju gräs men stallägaren har börjat ge extra ensilage. Jag ger extra salt då hon svettas mycket, mineraler och några nävar havre (Som sagt gissar jag mig fram…)

Så var ju pepp på att ordna med foderstaten och vet inte hur jag ska lösa detta nu..

Annons:
Urhasten
2017-10-08 21:01
#1

Precis som du är inne på är det totalt omöjligt att veta vad du ska ge och om det är tillräckligt eller onödigt överskott. Framför allt på makro-mikromineralerna. MJ och smb rp kan du känna dig till ganska bra annars.

Det du kan kontra med är ju att; utan analys - har du inte en blekaste aning medan om du har analys så har du i alla fall ett riktvärde och kan förebygga både brister och obalanser i tid innan det är för sent.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: