Annons:
Etikettridning
Läst 2110 ggr
Kaninlover4life
2017-10-02 12:04

Sluta på ridskola?

Hej!

Känner inte riktigt att jag får ut mycket av att rida på ridskola längre, visst man får ju lära sig roliga övningar men vi är mång a min grupp och flera på mycket lägre nivå. Skulle det vara värt att sluta på ridskola, och träna för tränare på min medryttarhäst ibland istället? Vill ju utvecklas så mycket som möjligt. Kan tillägga att jag ridit i 4år.

Annons:
Javix
2017-10-02 12:36
#1

Varför inte rida för tränare regelbundet?


Kaninlover4life
2017-10-02 12:48
#2

Jo det va ju typ så jag tänkte

[RC1393]
2017-10-02 19:40
#3

Jag har, med ett års uppehåll, ridit på ridskola sedan jag var 7 år. För 3-4 år sedan, när min dåvarande instruktör slutade och min grupp mer eller mindre föll ihop så bytte jag bara lektionsform, från vanliga lektioner till något som heter dressyrsatsningen (finns även en hoppsatsning). Vår ridskola har normalt 45 min pass med grupper om ca 4-6 elever i varje där uppvärmning ingår, men dressyrsatsningen är pass om 30 min för instruktör och med två elever, samt att hästen ska vara uppvärmd innan passet. Det kanske finns något liknande på din ridskola? Jag skulle hursomhelst först prata med din instruktör och förklara hur du upplever situationen så kanske ni kan lösa det tillsammans.

powerade
2017-10-02 22:25
#4

Att rida för tränare med din medryttarst kommer ge er tillsammans mycket mer än ridskolan. Jag lärde mig ungefär ingenting under min tid på ridskolan känns det som iallafall. Är inte på den nivå jag egentlig borde vara idag efter dom åren jag ridit. Tar nu lektioner med min egen häst varje vecka men tycker man lär sig mest då man är ensam med instruktör!

powerade
2017-10-02 22:25
#5

Att rida för tränare med din medryttarst kommer ge er tillsammans mycket mer än ridskolan. Jag lärde mig ungefär ingenting under min tid på ridskolan känns det som iallafall. Är inte på den nivå jag egentlig borde vara idag efter dom åren jag ridit. Tar nu lektioner med min egen häst varje vecka men tycker man lär sig mest då man är ensam med instruktör!

powerade
2017-10-02 22:25
#6
Annons:
akvarium123
2017-10-29 15:02
#7

Jag säger som #3 prata med din ridlärare om hur du känner. Du kanske kan gå upp en nivå i själva ridningen också kanske det blir mer att få ut.

Hoppas det löser sig!

[Kotten123]
2017-11-04 13:25
#8

Jag vet en kompis som tänkte precis likadant. Hon hamnade lite mittemellan två ridgrupper. Hon var för bra för den hon red i, men nästa möjliga grupp var lite för avancerad. Jag gav henne tipset att prata med hennes ridlärare som då kunde ge henne lite andra saker att tänka på, tex gå lite djupare in på inverkan osv. 

Gruppen i sig borde egentligen inte påverka din ridning mer än att ni kanske inte gör de rörelser, gångarter eller höjder på hinder som du vill/ är kapabel till. Säg då till din ridlärare och kom överens om något som passar. Kanske kan du prova att hoppa lite högre, eller att hon kan gå igenom grunderna väldigt tydligt och varför man gör som man gör osv.

[Jbgs]
2017-11-05 01:40
#9

Rida med tränare som bara har fokus på dig kommer ge dig å din häst chansen att utvecklas mkt mer snabbare. Men känns lite som det är en kostnads fråga med ? Men om det inte är några bekymmer… kör !

LinaCaster
2017-11-05 17:36
#10

Jag slutade för 3 år sedan i ridskola. Det är grundläggande, vill man bli bättre och utvecklas mer snabbare så blir privattränare eller medryttarhäst lättare.

Jag rider min häst 3gr i veckan själv och 1 gång för tränare sedan en medryttare 1 gång. 

Det kostar mer oftast men är värt det.

Essyy
2017-11-11 23:15
#11

Jag slutade på ridskola nyligen och började leta medryttar häst, när jag inte hittade någon medryttarhäst så började jag på en annan ridskola. Känns skönt med omväxling så det skulle jag rekommendera.

Maleficum
2017-11-12 09:09
#12

Byta ridskola är en bra ide (om man har möjlighet) om det känns som man sitter fast och inte kommer någon vart. Att rida för andra ridlärare är nyttigt (även byta grupp på sin ridskola kan vara en ide). Har själv ridit på fyra olika ridskolor, första bytet var pga att jag inte alls trivdes på ridskolan jag börja rida (gilla inte sättet de behandla hästarna), trivdes super på andra ridskolan men bytte pga lång flytt. Sista bytet var också pga lång flytt (även om jag nu bor så jag skulle kunnat börja igen på ridskola två jag red på men bestämde mig för att testa en ny igen vilket jag inte ångrar).

Har alltid lärt mig något nytt och kommit längre i ridningen efter att jag bytt ridskola och också efter att jag fått byta ridlärare (har haft 7 olika ridlärare under längre perioder och däremellan ridit för ett antal andra ridlärare och tränare).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: