Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1098 ggr
JenniferH
2017-10-01 15:46

Dålig hovkvalité

Skulle vilja höra andras erfarenheter av hästar med dålig hovkvalité/trasiga hovar, hur har hästen fungerat, hur ser era "hovskötsel rutiner" ut osv. Jag har provat det mesta på min häst och har en väldigt skicklig hovslagaren men är lite desperat vid det här laget då hovarna verkligen har gått sönder efter den här torra sommaren som har varit, och olyckligt nog så har han dragit av skon två gånger på vänster framhov vilket såklart har gjort att hoven gått sönder ännu mer. Och med väldigt dålig tillväxt så blir det en väldigt lång process.. Men som sagt, läser gärna andras erfarenheter kring detta!

Annons:
nypisnina
2017-10-09 00:53
#1

Olja hovarna när det är så torrt, det är också bra med hovbad. Jag fick ha specialskor på min första häst som liksom höll ihop hoven. Men mer än så gjorde vi inte för henne.

Cecilia.S
2017-10-10 09:15
#2

Under torra somrar brukar vi vara extra noggranna med att olja in hovarna, ca varannan dag, med extra mycket vid kronranden. Genom att göra så har hovarna hållt sig mjuka (och kan då flexa bättre, vilket gör att hoven inte går sönder lika lätt) och utväxten har varit fin :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tiktak697
2017-10-18 19:12
#3

Hade en häst men dåli kvalité börja med bra grovfoder av hög kvalité bra protein sedan rätt balans av alla mineraler sen hippo hoven duktig hovslagare och en barfota verkade det va hemska ömma fötter sprukna fick ha skydd under så så att inget komm in skodde av bak till en början och hadde boots tog tid men med rätt kost mycket motion och tillräckligt men av vad hovarna behöver året runt är hästen idag är barfota . Med topp kvalité men det tog många år tanken va inte att ha helt barfota men de styrker hovarnas kvalité bak går nästan alltid men de gick även med fram. De som är dåligt är dålig kost dålig hovård och skor dödar hoven ofta. En riktig proficionel barfotaverkare boots och tålamod våga hästen låta tex gå barfota på avsvalat sen grus lite gran övergång för hand men också kunna rida ordentligt och ha boots så att hovar strålar får ur sig sockret och dyl. Olja inte för mycket de låser ut väte isf ha hovar i vatten i 10 min hadde vi och denna bra dyrt hov fett cavibbsckons så stor skillnad. Så är man desperat gör man som mig klart värt det idag ❤️

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: