Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1658 ggr
susatul
9/30/17, 7:35 PM

Min häst ger inte fast i hagen HJÄLP /TIPS

Han har alltid grimma ute. Så tänkte bara höra om ni har några tips på hur jag får fast han i hagen. Detta gäller dagtid när man ska ta ut han från hagen, då ger han absolut inte fast, men eftermiddagarna när övriga hästar vid hans hage har gått in är de inga problem. Inget hjälper. Har mutat med morötter osv, jag har valat honom, ställt honom i hörn osv. Ett exempel, i dag har jag i 2 timmar försökt få fast honom vid 12 tiden till 14 och inget hjälpte, så jag lämnade honom i hagen, jag kom tillbaka kl 17:30 och då hade ett par av de hästar som står vid hans hage gått in. Då stod han och gnäggade till mig när jag kom ner mot hagen, så jag behövde bara ställa mig utan för hag grinden och knipsa fast grimskaftet och gå in med honom.

Annons:
Caf_Roy
9/30/17, 8:15 PM
#1

Vad gör du när du lyckats få tag på honom och ni kommer in? Om du inte försöker få tag på honom, kan du gå ut i hagen och ge honom godis och gosa?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

susatul
9/30/17, 8:44 PM
#2

De gånger han ger fast får han gå in i boxen och äta lite mineraler och b vitaminer , medans jag ställer iordning sakerna inför aktiveringen. Dock hade jag en skötare som inte gjorde så som jag. Utan ställde honom i vatten spiltan. Kan de ha skrämt honom? ??

susatul
9/30/17, 8:45 PM
#3
susatul
9/30/17, 8:46 PM
#4

Jag har även varit ner till hagen och gett honom godis /morötter och sedan gått bort och kommit tillbaka men det hjälper inte

Sommarek
10/1/17, 4:56 PM
#5

Vad gör han när du kommer? Går/springer han sin väg, vänder han rumpan till…?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

shia
10/1/17, 5:33 PM
#6

Tips är att linda grimskaftet runt handen å håll den bakom ryggen, när du närmar dig honom så prata lugnt å gå inte "mot" honom utan "gå förbi" prata lite å så går du till den där stubben som verksr väldigt intressant! Gå sedsn "tillbaka" och påväg förbi honom så stanna å klappa honom lite,.lägg grimskaftet över halsen/ryggen(vart du nu är) å ta in honom. När de har grimskaftet "om sig" så ger de oftast sig. Då är de "fångade". Hade de knepet på en shettis för läbge sen

Annons:
Zadeira
10/1/17, 9:33 PM
#7

Det kan ta tid att jobba bort ett sådant problem. Det går sällan att lösa på en vecka eller två, utan man kan behöva ihärdighet länge och framförallt konsekvent.

Börja med att vänja hästen vid att du vistas runt hage-grinden, och att du går från och till hagen helt UTAN att du ens hälsar på hästen utan du ska bara ignorera den. Sen kan du börja med att gå in i hagen, men fortfarande ignorerar hästen. Efter ett par gånger då du ser hur hästen reagerar kan du börja med att uppmärksamma hästen, tex genom att hälsa, men sedan bara ignorera och gå därifrån utan att du närmar dig den.

Steg för steg blir att utöka hur du närmar dig hästen. Gå aldrig rakt mot den utan gå gärna i lite sicksackande mönster med sidan mot hästen. Då känner den sig inte lika "hotad". Så fort hästen vänder sin uppmärksamhet mot dig kan du vända ryggen mot den och stanna, ev låtsas att du tappar nåt på marken. Varje gång hästen fokuserar på dig så stannar du upp och vänder bort blicken från hästen. Upprepa proceduren gärna flera gånger om utan att ens gå i närheten av hästen.

Målet är att hästen till slut ska känna sig så bekväm med din närhet i hagen och vara så nyfiken på dig att den självmant kommer fram till dig. Ha gärna en morot eller annan belöning som du ger så fort hästen närmar sig dig helt frivilligt. Vänj hästen sedan vid att du bara knäpper fast den i grimskaftet, sedan lös igen utan att du krävt att den ska gå nånstanns. Sen ökar man svårighetsgraden.

Jag vill absolut avråda att jaga runt eller stressa hästen. Det kommer troligen bara leda till att det blir ännu svårare att fånga in hästen i hagen då den upplever det som en dålig situation. Detta kan du behöva jobba på länge, men gör det du det konsekvent och håller i trots att du tycker det känns tråkigt och långsamt och inte märker nån framgång så kommer du förhoppningsvis märka resultat.

powerade
10/2/17, 10:29 PM
#8

När jag köpte min häst så var han svår att fånga sa hon. Detta hände 2 gånger att det tog lång tid… Men jag hade av honom grimman. Närmade mig honom och visade att jag hade godis. På grimskaft runt halsen sedan på med grimman. I början fick han godis när grimman kommit på och nu tar han på grimman själv och får godis vid grinden. Har dock väldigt tur att han är svartsjuk så såfort jag pratar med en annan häst kommer han! Men är bra att han får mat inne innan ridtur o.s.v! Men prova skippa grimskaft och bara ta honom i grimman? Hade en ponny som sprang sin väg när hon såg grimskaftet. Utan följde hon med som en ängel!.

powerade
10/2/17, 10:29 PM
#9
iMAKiTTYCAT
10/3/17, 5:08 PM
#10

Träna på att komma till dig i manege. Löslongering, lek fram det så kommer hästen tycka att det är roligare att komma till dig. Aldrig riktigt haft häst som inte går att fånga i hagen men har ändå tränat löst i ridhus osv, i början fattar dom inte alls varför jag helt plötsligt inte vill ha dem nära och då blir de mer nyfikna på mig. Efter några gånger så märker man ner glädje i dem när man kommer till hagen.

susatul
10/3/17, 6:12 PM
#11

#5: han börjar backa, han lägger öronen bakåt, slår med framhovarna, vänder rumpan mot mig

Sommarek
10/3/17, 7:58 PM
#12

#11 Jag tänkte skriva en lång text, men här finns redan det jag funderade på. Kolla om du kan komma så här långt innan det kommer till att han vänder rumpan till.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: