Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1065 ggr
KaydeN
2017-09-20 19:55

Pensionera hästen?

Hej! Frågar åt en vän då hon ej har inlogg här. Hon har en häst på 23år. En varmblodstravare. Hästen är pigg, glad, framåt i ridningen. Är som vilken 10-åring som helst i beteendet och konditionen. Däremot blir hon varm i h. framben efter ansträngning vilket gör att hon vilar 3-4 dagar och rids sedan igen men då börjar samma sak. Varm i h. fram och behöver vila några dagar igen tills det lägger sig.

Det är ju en gammal häst, men gnistan att vilja ridas finns ju hos henne. Tycker ni det är värt att försöka behandla det så hon kan ridas normalt eller ska hon pensioneras? Min vän vet inte riktigt hur hon vill göra :/

Annons:
tiger tok
2017-09-20 22:30
#1

Har en själv, 23 år han också! Kan bara tala för mig själv, men jag hade kollat upp vad det beror på och därefter tagit beslut om behandling.

Caf_Roy
2017-09-21 00:25
#2

Till att börja med, om hästen inte visar någon hälta som behöver utredas direkt, prova bara att spola benet i fråga minst 5 minuter efter ridning och kanske ha på lite kylbalsam också och se om det blir bättre. Rid också kortare och lugnare pass för att minska risken, då kanske det går att rida dubbelt så ofta istället om ni slipper besvären däremellan.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tyst
2017-09-21 13:22
#3

Mitt tips är att ta ut  en veterinär som kan kolla så det inte är något fel och därefter att man funderar hur man rider när man rider. Säger inte att hon gör fel i sina träningsupplägg men hästen kanske numera kräver lite längre igångsättning innan träningspassen och behöver skritta av längre? 

Tycker inte man behöver pensionera en 23 åring bara för det lilla speciellt inte om den är pigg och glad annars. Jag rider på en ridskola som tar väl hand om sina hästar och där finns många pigga 23 åringar och äldre.

[RC1393]
2017-09-21 16:32
#4

Det beror ju helt på varför hästen blir varm. Vi köpte ett sto som hade problem med att hon blev varm efter ridning och ibland även svullnade upp. Vi satte henne i stor hage och lät henne gå lugna turer i skog och mark några dagar i veckan. Hon hade aldrig några problem efter det och kunde belastas som vilket häst som helst. Skadan kan också vara något som inte ska belastas mer än nödvändigt, så bäst är nog en tur till klinik och kolla upp ordentligt så vet hon säkert vad som är fel och vad/om något kan göras åt det.

Upp till toppen
Annons: