Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 960 ggr
Javix
2017-09-17 16:49

Flärpar på sidostycken

Vad har dem för mening egentligen? Är typ som sånadär vaggor som sitter på vissa träns, fast läder och brukar sitta på äldre träns sidostycken. Vet någon vad jag menar? Dem skryklar sig och är jättejobbiga och vill klippa bort dem, men man kanske ska ha kvar dem för att dem fyller nån funktion? 🙂


Annons:
Maleficum
2017-09-17 17:41
#1

Har du någon bild på vad du menar? För iaf jag kan inte riktigt klura ut vad för något du pratar om :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Javix
2017-09-17 19:27
#2

typ såhär…fast läder

file:///Users/Siri/Desktop/Ska%CC%88rmavbild%202017-09-17%20kl.%2019.25.57.png


Javix
2017-09-17 19:29
#3

Funkar inte….hehe.. och jag antar att stulna bilder inte är ok? hittar bara bilden på google men traderaannonsen är borta


Caf_Roy
2017-09-17 19:30
#4

Länken funkar inte

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Javix
2017-09-17 19:31
#5

Men titta på bilder på vaggor, men dem är av läder. typ likadana.


tiger tok
2017-09-17 19:44
#6

Jaha, att dom sitter fast i bettet då alltså? Verkar vara för att det skall bli mjukare kontakt i hästens mun. Huruvida du kan klippa bort dem eller ej vet jag inte.

Annons:
Javix
2017-09-17 20:06
#7

Nej, i sidostycket :) Alltså det påverkar ju inte på mycket när det är läder, som resår skulle jag tro.

Ska nog skära bort dem imorgon ändå


tiger tok
2017-09-17 20:18
#8

Gör så!

Maleficum
2017-09-17 20:23
#9

Är det typ en sån här flärp du menar? http://www.luckypony.com/edu1/images/full_cheek_snaffle.jpg som används för att stadga ett full cheek bett?

Kan inte komma på några andra flärpar som kan sitta på träns som inte har någon direkt användning. Kan du fota tränset i fråga kanske?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tiger tok
2017-09-17 21:28
#10

#9 googla vaggor på träns!

Caf_Roy
2017-09-17 21:31
#11

Klipp inte bort dom! Jag tror jag förstår vad du menar, en liten läderflärp som ligger liksom mellan öglan på sidostycket och bettet. När hästen dreglar på bettet hamnar det via bettringarna på insidan av öglan på sidostycket och torkar ut lädret. Det är därför flärparna är så skrynkliga och stela, men hade dom inte suttit där som skydd mellan bettringarna och det funktionella lädret i spännet hade det lädret varit så istället. Den skyddande flärpen behöver inte göra något annat än att skydda det andra lädret och utsätts inte för några påfrestningar så den kan överleva ganska brutala mängder dregel innan den ger upp, men om den inte hade funnits där hade det funktionella lädret ganska snabbt blivit så pass uttorkat och skört att påfrestningen av att hålla ihop tränset skulle bli för mycket och den går av. Dessutom gör dom att böjen runt bettringarna blir lite rundare och mindre som ett veck vilket också ökar hållbarheten. Så om du inte vill hålla på och plocka isär tränset och putsa insidan av spännena pedantiskt direkt efter varje ridpass eller riskera att tränset går sönder när du behöver det som mest (oftast då man utsätter det för störst påfrestning och alltså då det är störst risk att det går sönder) rekommenderar jag att du låter flärparna vara.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Javix
2017-09-18 12:01
#12

#11 Ok! Det låter rimligt. Låter dem vara i så fall. Vet du varför dem knappt tillverkas på nya träns?


Caf_Roy
2017-09-18 12:19
#13

Antagligen är lädret på nyare träns bättre behandlat för att tåla dreglet, plus att läder kostar pengar så om konsumenterna inte vet vad dom är till för och då inte bryr sig om dom tas bort finns ingen anledning för tillverkaren att lägga resurser på att ha dom kvar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Upp till toppen
Annons: