Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1653 ggr
frost_schäfer
2017-09-17 14:20

Halsring i hagen?

Hej jag står på ett stall som har som regel att alltid ha grimma i hagen.Men min häst får skav av det :/ Hörde att man kunde ha halsring i hagen?Stämmer det? Var köper man såna?Är det skaderisk på det?Har ni testat någon gång?

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
Vrilen
2017-09-17 15:04
#1

Skulle inte ha det om jag var dig, den kommer flyga av efter något bocksprång i hagen = blir liggandes så någon fastnar i den.  Testa och sätta fluff på grimman?

Varför har dom grimma som regel? Tänker rent spontant att skaderisken  är väldigt stor.

Gronstedt
2017-09-18 11:10
#2

TS, det är länge sedan jag såg en halsring, det kanske har kommit ut bruk? När jag var liten var det ganska vanligt. Då använde man helt enkelt en bred, kraftig läderrem. Men halsring har en del nackdelar, till exempel är risken större att hästen skadar sig om den fastnar, eftersom den inte kan dra av sig ringen lika lätt som en grimma. 

Jag antar att regeln är till för att hästarna ska vara lätta att få tag i och leda in? Man har betydligt sämre styrsel på en häst med halsring än om den har grimma, så det är inte säkert att det blir accepterat.

[RC1393]
2017-09-18 17:13
#3

Jag har också en häst som lätt får skav, hon har en lädergrimma med extra foder istället, vilket fungerar bra. Tror heller inte halsring blir accepterat.

Lillen05
2017-09-19 09:45
#4

Jag tror inte att halsring är det bästa alternativet. Testa att sätta ludd där hästen har skav eller byt till en annan grimma. Vi har grimmor på våra hästar på grund av att som #2 säger, skulle hästarna rymma är det lättare att få tag på dem om dem har en grimma på sig!

Urhasten
2017-09-26 19:46
#5

Det går att ha halsrem. Dem ska sitta åt runt halsen, men såklart inte strypa/strama åt. Tänk på att när hästen tar ned huvudet så smalnar halsen åt. Det viktigaste är att ingen hov fastnar eller att den åker ned mot halsen. Jag har haft halsrem på mina hästar och det går utmärkt. Inget konstigare än en grimma och dessutom mindre farligt eftersom den anlägger en mindre yta.

Börjes säljer olika halsremmar. Granngården med. Det du ska söka efter är kalv-ko-tjur-rem.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

powerade
2017-10-02 22:48
#6

Väldigt nyfiken på varför man måste ha grimma på? I vårat stall är man " kosntig" om man har grimma på hästen. Men somsagt prova massor med ludd. Antingen sånt man spänner fast eller grimma med ludd.. finns grimmor som har ludd nacken nosrygg och sidorna.

Annons:
Urhasten
2017-10-03 08:57
#7

#6 Idag har jag ingen halsrem eller grimma, men jag provade halsrem på mitt sto då hon behövde det för att hålla ett sommartäcke på rätt plats. Dock tyckte inte hon om halsremmen och vi övergick till grimma istället.

Jag använder inte huvudlag eller rustning i hagen i normala fall. Däremot kan jag förstå dem som gör det av säkerhetsskäl. Kan vara allt från krav av stallägare, stallkompisar till skäl om det skulle brinna i stallet eller om hästarna lyckas rymma.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
2017-10-03 10:05
#8

#6: I stall där många olika människor turas om med in- och utsläpp är det ofta regel eftersom hästarna måste gå att fånga och hantera även av personer som inte känner dem och av mindre vana hästpersoner.

Zadeira
2017-10-03 16:51
#9

#6 Jag har upplevt att i stall där man delar på in och utsläpp mellan många olika personer (och ofta lite fler hästar) är det oftare man har grimma i hagen, troligen för att underlätta för den som släpper in och ut. Vissa ridskolor har det så av säkerhetsskäl om mindre vana ska gå in i hagen osv.

Upp till toppen
Annons: