Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 1572 ggr
Mickan77
9/13/17, 2:59 PM

medryttare betala självrisk?

 Hej,

Hittade ett medryttaravtal och har läst en del på olika forum där det står följande:

Skadar sig hästen under tiden som medryttaren har hästen så ska den betala självrisk och transport till hästklinik. Börjar gälla from när medryttaren kommer till stallet. Gäller inte om hästen skadat sig själv i hagen. Gäller om hästen skulle lämnas i gången och skadas, under ridning eller övrig hantering runt hästen.

Ställer mig lite frågande till detta, då jag personligen aldrig skulle skriva under ett sådant avtal OM jag betalade hästägaren pengar varje månad för att vara medryttare (i Sthlm vill många ha 1000:-/mån för att rida eng gång i veckan tex).

Mina medryttare som jag haft genom åren (som betalat betydligt mindre än exemplet ovan) har aldrig behövt skriva under detta, men vi har haft avtal som reglerar annat. Alla hästägare vet väl att en olycka händer tämligen lätt? Även världens snällaste häst kan ju hoppa till/bli rädd, trampa snett, gå omkull eller vad som. Hästen kan ju även bli halt pga nåt annat som hänt tidigare och hur ska ägaren kunna bevisa att det var medryttaren som gjorde fel?

Betala självrisken som dessutom är en fast summa + ca 20%, kan ju bli hur mkt pengar som helst.

Spontant känns det som om hästägaren bara ser sin chans att slippa betala hela vet.räkningen om hästen blir skadad.

Är det bara jag som tänker att jag ALDRIG hade vågat bli medryttare på en häst vars kontrakt är utformat så?

Ni medryttare som går med på detta varför?

Ni hästägare som har detta i sina avtal, varför?

Annons:
Wellcraft
9/13/17, 8:56 PM
#1

Tänker likadant. 
Som hästägare får man se till att skaffa en medryttare man litar på, som man vet har ett gott omdöme,  sunt förnuft och är hästkunnig - någon som inte skulle skada hästen i ren okunskap eller liknande.
Även den tryggaste hästen och den kunnigaste ryttaren kan råka ut för olyckor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[134643]
9/13/17, 9:15 PM
#2

Jag hade aldrig gått med på det som medryttare, men har som tur är aldrig mött en hästägare som föreslagit det heller. Självklart om medryttare gjort det med flit eller varit vårdslös, men olyckor händer och det får man som ägare räkna med att betala tycker jag. Men självklart låter det supersmidigt för ägarens skull ;)

Lona
9/14/17, 10:47 PM
#3

Skulle aldrig gått med på det och det hade nog inte fallit "min" hästägare in heller. Jag har heller inte haft en tanke på det när jag haft medryttare till mina foderhästar. Hästar blir sjuka och skadar sig, såvida inte medryttaren varit grovt oaktsam så är det för mig självklart att ägaren betalar. Å andra sidan vet jag medryttare som krävt ersättning av hästägaren när de själva blivit skadade, tex vid en avramling, Det skulle inte heller falla mig in, ridning ÄR en risksport och jag (eller min flrsäkring) får definitivt stå för skador jag själv råkar ut för.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
9/15/17, 11:07 AM
#4

Har medruttaren nu och jag lita på henne. Vet att hon aldrig skulle göra något med flit som skadar hästen. Händer en olycka är det ju inte hennes fel och det hade kunna hänt mig också. Så att hon ska behöva betala allt tycker jag låter galet. Kanske hellre att man hjälpa åt båda 2 istället.

Cezanne
9/15/17, 9:57 PM
#5

Jag tänker att skador som uppstår under medryttarens hantering måste medryttaren stå för, d v s skador som inte hade hänt om inte medryttaren tagit hästen från hagen.

Nu har jag aldrig haft betalande medryttare och ingen medryttare alls på många år, men jag tycker att det är självklart att man tar ansvar för vad man orsakar för skada på det som tillhör någon annan. Sen är det skillnad på om man följt mina instruktioner till 100% eller om man tagit egna initiativ och det gått fel. T ex binder man upp hästen ordentligt på gången och den skadar sig ändå är det en olycka, men slarvar man och låter bli att göra som jag har sagt får man också ta konsekvenserna av det.

Gronstedt
9/16/17, 9:12 AM
#6

#5: Så om en fågel flyger upp och hästen hoppar snett och trampar sig på kronranden så ska medryttaren betala det om hen har hunnit koppla grimskaftet, men du betalar om det händer 1 sekund tidigare? 

Om hästen kastar sig när bara ena linan i gången är fasthakad ska medryttaren betala, men om hen hunnit haka fast den båda linorna betalar du?

Och tänk om hästen snubblar eller går omkull med medryttaren men inte är halt förrän nästa dag - hur ska skulden då fördelas? Det går ju inte att bevisa att den inte skadat sig på annat sätt efter medryttarens pass. 

För några veckor sedan red jag ut en pigg och glad häst och kom hem med en som var ovillig, vinglig och hade feber - hade jag orsakat sjukdomen?

Det kan kanske finnas extremt tydliga fall, som att medryttaren inte broddat av före transport trots tillsägelse, men annars verkar det ganska bisarrt att räkna så.

Sedan hade jag insisterat på att i alla fall dela kostnaderna med ägaren om det var något som hänt på mitt pass, men det är en annan sak.

Annons:
Cezanne
9/16/17, 9:43 AM
#7

6# Det är givetvis skillnad på olycka och slarv. Om en häst får kolik när medryttaren fodrar den enligt ägarens instruktioner ska medryttaren givetvis inte betala, men händer en olycka p g a att medryttaren inte följt instruktioner från ägaren  anser jag att medryttaren får stå för konsekvenserna av det.

Gronstedt
9/16/17, 11:30 AM
#8

#7: Men  gränserna blir mycket svåra att dra, utom i extremt uppenbara fall. Ett sådant avtal bäddar för tjafs och osämja mer än för gott samarbete och god hästomsorg.

Upp till toppen
Annons: