Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 951 ggr
shia
9/10/17, 7:33 PM

Hur skiljs man från en häst man fästs vid..

i november förra året kom han till stallet och blev min passhäst. 4 årig travare. Jag red in honom och har utbildat honom sen dess. I somras red jag han varannan/varje dag å körde han varannan dag. och nu går han i form och är jättelyhörd och fin att rida. och världens finaste att köra, och att rida monté på.  men till vintern kommer han säljas, då han inte kan springa fort, då han var förstörd när han kom till oss("ludde" hade honom….) vi fick han till att kunna å vilja springa, samt så kan han springa i 50 mil utan att bli trött(typ) 

men i vinter kommer 5 st årshingstar, och tränarn kommer inte ha plats eller tid för honom längre. (kommer vara fult i stallet, 9-10 hästar på banan, å han e amatör) och han(min passhäst) älskar uppmärksamhet och att bli riden… så det kommer bli han som säljs som ridhäst… men det är det att jag verkligen fästs vid honom nu.. Han gnäggar å är alltid glad när man kommer och gör alltid sitt bästa.  

det kommer andra hästar, men känns tufft å börja om på nytt med en annan häst. (börjat rida en annan häst i stallet mer och mer och utbilda han) men det är sån skillnad på dem.  Min passis kan man alltid lita på, han skulle aldrig vilja skrämma eller skada någon, och vi pratar samma språk. Men den andra hästen, han är nervig,å står mer på bakbenen än på alla ben. Han är visserligen bara fyra år, och red han 3 ggr förra året( 1 på sommarn, 2 på vintern) och först nu börjat ridas mer ordentligt. 

Jag kommer (och har) massa andra hästar att rida, rider just nu in ett litet kallblod också, utbildar en annan travare (börjat lära sig galopp, står på annan plats) sen ska de två kallblodshingstarna i stallet börja ridas in i vinter också, å sen så kmr jag även börja rida mer och mer monté osv. samt rider på 2 ridskolor och tävlar. Men jag kommer sakna att ha en häst jag kan lita på och slappna av när jag rider på han. När det gått skit å rida andra hästar samma dag så förstår han en och är extra fin. När jag gått omkull eller flugit av så botar han min rädsla på 5 sekunder. 

har "förlorat" så många andra hästar innan han, som sålts och som jag slutat på. så känns tufft att förlora ytterligare en..

Annons:
Javix
9/15/17, 1:14 PM
#1

Jag vet inte. 😕 Du hade inte kunnat prata med din tränare om detta? Möjligheten hade väl funnits om ni hittade en köpare nära att du kunde vara medryttare eller något? Annars kanske tränaren bara kan lämna honom på foder (om du är otroligt fäst) och sedan när du har möjlighet om några år köpa honom själv?

Jag förstår verkligen att det är jobbigt, men dessa alternativ inte är möjliga och om ni hittar ett trevligt hem till honom tror jag inte det blir lika jobbigt, alltså om du vet att han har det bra. ❤️ Jag tror säkerligen du kan skapa minst lika fina band med någon av de andra hästarna dessutom.


Upp till toppen
Annons: