Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1292 ggr
vendelay
9/3/17, 10:40 PM

Hjälpa skadad häst?

Hej!

Jag kan ingenting om hästar och egentligen ställer jag denna fråga åt någon annan men förklara gärna så enkelt ni kan för jag har som sagt ingen kunskap om hästar eller ridsport hehe.

Det är ju inte helt ovanligt att hästar (som används till ridsport tänker jag främst på) får skador. Som jag förstått det verkar det främst handla om skador i benen, att de blir halta? Går det att göra något åt det eller måste hästen skickas till slakt om den blir halt / skadad? Hur vanligt är det att skadade hästar på t.ex. ridskolor får vård? Erfarenheter är också intressanta, även om ni har någon statistik.

Hoppas någon av er kan svara! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
NatasjaHemby
9/3/17, 11:07 PM
#1

En häst behöver inte automatiskt avlivas (och avlivning är inte heller lika med slakt) för att den är halt. Tvärtom blir hästar oftast bra från hältor, men olika skador kräver olika behandling och olika lång läketid. Ibland behöver en halt häst bara en veckas vila, ibland kan det behövas olika behandlingar och flera månaders vila. Handlar det om förslitningsskador eller benbrott betyder det oftast (men inte alltid) avlivning, men man avlivar absolut inte en häst p.g.a. en lätt stukning eller en normal hovböld.

Jämför med en människa, vi är ju i grunden ganska lika uppbyggda med skelett, leder, senor, muskler o.s.v. och det går inte riktigt att klumpa ihop en stukad tå med en krossad knäskål och ett avslitet ledband 😛

Kan bara tala för den ridskola jag själv vistats på i många år, men där får skadade hästar vård i 100% av fallen. Brott mot djurskyddslagen sker garanterat, men jag tror det är ovanligt på ridskolor och andra öppna anläggningar där man ständigt har besökare.

SE*Simbelmynes

vendelay
9/4/17, 1:00 AM
#2

Förlåt, du har såklart rätt i att slakt och avlivning inte är samma sak. Jag visste inte vilket ord som var rätt.

Nej, jag förstår att det är svårt att klumpa ihop alla skador som jag gjorde. Det är helt otroligt att "din" ridskola gav vård i vad du upplevde som 100% av fallen. En anledning till denna fråga är att min vän, som rider på en ridskola, upplever att många hästar försvinner eller uttalat avlivas när de blir halta. Så jag tänkte att det kanske generellt var svårt att hjälpa en halt häst.

Vad innebär förslitningsskador? Är det typ när en häst har slitit för mycket på fel muskler på fel sätt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maleficum
9/4/17, 1:54 AM
#3

På ridskolan jag rider på så är det alltid vård som gäller så långt det går. Bara när inget mer går att göra så blir det avlivning. Dessutom har de massörer och liknande som kommer och behandlar hästarna.

Förslitningsskador är bla artros (som ju vi också kan få). Tas dem inte om hand på bästa sätt och rids fel, fel underlag och liknande så är det ökad risk med förslitningsskador (precis som för oss om vi tränar fel eller gör saker fel/statiskt). Sen är ju en del hästar som individer tyvärr mer drabbade än andra och mer känsliga. Vi har tex haft en häst på ridskolan som är toppen att rida och sånt men har känslig mage och kräver specialmat och har tyvärr ofta problem med hovbölder och ögoninflammationer och därför krävt massor av specialvård och liknande. Nu efter sommaren så har min ridlärare därför köpt henne från ridskolan även om hon var en toppen ridskolehäst.

Dessutom har försäkringsbolag en del att säga till om angående vård, många hästar har "livförsäkring" som ger pengar vid avlivning men som enbart delas ut om försäkringsbolaget godkänner anledningen till avlivning så det är inte ekonomiskt att avliva en häst hur som helst och bara ersätta med en ny.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tiger tok
9/4/17, 7:14 AM
#4

Ridskolan där jag red, hade dem en häst med en kronisk sjukdom, han fick dyr medicin tills han var tvungen att avlivas pga en annan åkomma (hovbensrotation) som han inte hade visat några tecken på att han hade. Han avlivades på klinik efter att ha blivit röntgad då man såg problemet på röntgen, egentligen var han bara inne för hälsokontroll. Samma dag som han avlivades var vi även inne med en annan häst för återkontroll då han hade haft ett fånganfall som resulterade i en hovböld ( som vet knappt hittade) och hovbensrotation, han fick behandling för detta och åkte in till klinik två gånger, vi hade även tagit ut distrikt veterinär till honom fler talet gånger då han hade ett annat problem också. Fanns även en häst som var tydligt halt i bakbenen, men han hade problem med muskler i rygg och rumpa, även fram vid bogen. För att lösa detta togs equiterapeut ut flertalet gånger, och han är inte helt bra än, men blev aldrig avlivad och lever än. Och nu på senaste så hade vi en häst som inte bar upp ryggen ordentligt, vilket resulterade i smärta som sedan resulterade i att han började sparkas. Han var även halt i ett ben pga felbelastning, som resulterade i spänningar i rygg, bogblad, nacke och ansikte, vilket gjorde att han avbelastade det benet och fick samma problem på andra sidan, equiterapeut togs ut 8(?) gånger, han blev mycket bättre. Så nä alla ridskolor avlivar inte.

BokDuvan
9/4/17, 7:44 AM
#5

På min ridskola behandlar man hästarna i alla fall jag har upplevt. Var en ponny som inte gick lektioner på drygt ett år pga en skada, han stod då endast i boxen eftersom veterinären beordrat boxvila. När en häst visat tecken på hälta under lektionen avbryts den varje gång och tas in i stallet. Och nu finns det en ponny som har skadat ena frambenet. Vet inte rintigt vad som har hänt dock men hon har fått behandling. Veterinär tas ut vid behov, en gång var det en ponny som gick omkull under en lektion, veterinär togs ut för att undersöka honom.

Gronstedt
9/4/17, 8:58 AM
#6

De flesta ridskolor behandlar skador och sjukdomar på sina hästar, om inte annat för att försäkringsbolagen kräver att man ska försöka behandla innan man byter ut hästen. En ridskolehäst är också en stor investering och kräver lång, kontinuerlig utbildning, så man vill ju inte byta ut den i onödan.

Däremot händer det att ridskolehästar avlivas för problem som en privathäst kanske fått leva med. Hästföretag har ofta en "användbarhetsförsäkring", som gör att de kan få ersättning för en häst när den inte längre kan användas i verksamheten. En privathäst kan ju skrota i en hage ett år och sedan bli promenadhäst eller gå i avel, men så kan inte en ridskola göra.

Annons:
NatasjaHemby
9/4/17, 10:21 AM
#7

#2 "Det är helt otroligt att "din" ridskola gav vård i vad du upplevde som 100% av fallen." Nja, att inte ge ett skadat djur vård är ett brott mot djurskyddslagen och jag tror som sagt att det är ovanligt att ridskolor inte vårdar sina skadade hästar, just eftersom det är en öppen verksamhet och besökarna skulle reagera om djuren inte fick vård. Jag har vistats en del på andra hästverksamheter också (gymnasieskola, turridning, ridläger m.m.) och aldrig varit med om att man inte ger hästarna den vård de behöver. Att bara avliva en häst direkt för att den haltar låter väldigt drastiskt men beror naturligtvis på orsaken. Jag vet några hästar som avlivats akut p.g.a. svåra benbrott i hagen och då har det inte varit tal om någon behandling, men annars brukar man alltid göra en hältutredning och få en prognos från veterinären innan man går vidare. Be din vän att fråga personalen exakt vad som hänt med hästarna, vad deras diagnos var och varför de var tvungna att avlivas, så slipper hen undra 🙂

#6 "En privathäst kan ju skrota i en hage ett år och sedan bli promenadhäst eller gå i avel, men så kan inte en ridskola göra." Däremot så kan ridskolan sälja sina hästar vidare till sällskap eller avel. Så har "min" klubb gjort några gånger. Superbra lösning när det går att finna någon som vill köpa en ren sällskaps- eller avelshäst 🙂

SE*Simbelmynes

JoannaLi
9/4/17, 12:21 PM
#8

Tycker på min ridskola att det snarare var lite tvärtom - för mycket vård+vila, för lite avlivande… 

En hel del hästar som fick kontinuerlig "vård" i några år, som aldrig bättrade sig helt (dvs skadan försvann permanent) och där problemen blossade upp då och då (ställdes då på vila) innan de slutligen avlivades. 

Hade hellre sett att de avlivats från början, i fall där man starkt kan misstänka att skadan aldrig går att behandlas bort helt.

powerade
9/4/17, 12:38 PM
#9

På vår ridskola är framförallt kotledsinflammation rätt vanligt ( förmodligen på de flesta ridskolor) vissa hästar får behandling innan de börjar visa något problem. Annars så har inte vi så mycket skador. Men de får vård utifrån behov. Och blir hästarna gamla och börjar få ont i kroppen och inte håller som ridhäst brukar de få komma till himlen. Hemma vid så här vi haft 2 frakturer och då har hästarna blivit akutavlivade. Annars har vi haft fula sårskador som gett hälta vilken faktiskt läker bort. Vi har en häst i stallet som haft kotledsinflammation som veterinären säger att det kan komma och gå hela livet alltså aldrig bli 100% bra. En häst hade en gammal senskada som läkte men revs upp i hagen flera gånger så henne avlivade man eftersom hon inte kunde gå i hage utan att slita upp skadan:/ Vissa skador läker vissa kommer igen och vissa finns inget att göra åt överhuvudtaget tyvärr.

vendelay
9/4/17, 8:21 PM
#10

Tack för all er information!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: