Annons:
Etikettfoder
Läst 1170 ggr
Mill4
2017-09-03 18:27

Tillskott när hästen går på bete?

Insåg idag hur sorgligt dålig koll jag har på foder! *Skäms* Vill ha tips, jag läser på för fullt men är lite av en djungel… Hästen jag beskriver nedan är inte min, men jag ska ta hand om henne som min egen. Jag har haft henne 3 veckor och vill såklart det bästa för henne…

Är en islandshäst som vart väldigt tjock nu under sommaren, har ridits mycket sällan (någon dag i månaden) under minst 2 år.  Går på bete nu.

Jag har börjat sätta igång henne med skrittpass där hon i början vart helt genomsvettig efter bara 30 min pass..  Efter 2 veckor har hon plötsligt börjat fälla och jag tycker hennes päls ser lite matt ut men hon är glad osv.

Har enligt stallägaren haft gasig mage året runt sen hon kom för 2år sen, träcket är halvfast..

Så fort dem börjar äta hö igen ska jag försöka få tag på foderanalys. 

Mineralfoder har jag förstått det som att dem ska ha när dem går på bete?, salt eftersom hon svettas väldigt mycket (1msk?), B-vitamin för att hjälpa magen och sen har jag börjat ge henne halm för att få mer fibrer då avföringen inte är riktigt fast.

Bra/dåligt? Eller är det helt onödigt och det räcker med att hon äter gräs hela dagarna :P haha

Annons:
Vrilen
2017-09-03 19:44
#1

Kolla upp örter också! Det bästa som har hänt mig och mina häst skulle jag tro!

Mill4
2017-09-03 20:08
#2

Ja vad kul, har funderat lite på det då jag läst att hästar "naturligt" äter olika örter men att dem pga hagar osv inte får tillgång till det..
Vad är det du har gett till din häst? :)

Vrilen
2017-09-03 20:18
#3

När hon brunstar får hon munkpeppar vilket lugnar henne så hon är en häst och inte en drake xD Kan återkomma imorgon om mer exakt då jag inte har det i huvet. En kompis i stallet gör även salvor osv på örter så hela stallet är fullt av det kan man säga.

Vrilen
2017-09-04 19:26
#4

Ponnyn får hagtron, rölleka, kamomill, vallört, läkemalva och lakritsrot blandat 1 deciliter per dag =)

Mill4
2017-09-18 19:33
#5

Kamomill har jag hört lite om att det kan lugna och vara bra för magen, det har jag ju hemma också^^ hur mycket ska man ge?

Vrilen
2017-09-18 20:57
#6

Prova dig fram =) Svårt att säga exakt men dom mår ju iallafall inte dåligt om man skulle ge lite för mycket.

Annons:
Upp till toppen
Annons: