Annons:
Etikettridning
Läst 884 ggr
[Kotten123]
8/27/17, 1:16 PM

Arbeta ridskolehästen

Ja.

Jag går på en ridskola en gång i veckan, ibland fler. Jag känner väl att jag utvecklas sådär snabbt, men det går. När jag väl har ridit andra hästar än de som går på ridskolan händer det att de söker sig till form, utan att jag knappt gör någonting (medvetet).

Förstår att det mest handlar om känsla, det är inte som att du får hästen i form för att du plussar på olika formler. Dock har jag sett folk på ridskolan som får hästen att arbeta, vet dock inte om det är på heeelt rätt sätt. Enligt MIG ser det framtvingat ut, lite att man går efter manus; hand efter hand, skänkel sedan hand, halvhalt, typ, för att få en fin halsexteriör som dock inte fungerar i längden… Tror att de flesta förstår vad jag menar? 

Man ser ibland hästar som gungar med huvudet, visst kan det vara en följd även av små små hjälper, men det är hästar som jag nu vet INTE gör det utan att fått en stark förhållning eller liknande handen. 

Egentligen är nog mitt "problem" att det brukar funka i skritten, men inte lika bra i traven, sådär i galoppen. 

Det ända jag gör är att tänka att få hela hästen framför mig, så att det blir som att åka uppför en backe. Vinkla höften och spänna magen i princip. Sedan fångar jag mukt upp i båda händerna som inte gör någon form av motstånd, men som inte heller släpper iväg all energi. Det är det ända jag gör. 

Sedan TROR jag att det är här det skiljer sig, om inte tidigare. Då har vissa börjat koka ihop att man ska ta skänkel hand, andra handen, få hästen fram så att den inte stannar, hand hand hand hand. Det blir liksom väldigt oharmoniskt. Att man mest fokuserar på halsens placering utan att egentligen ha förståelse i VARFÖR man ens rider en häst i "form".

Så, hur arbetar man hästen sedan i traven? Som sagt funkar det i skritten och galoppen, tror det är för att jag inte får samma känsla i lättridningen. (Brukar funka i trav nedsittning)

Förstår att inlägget blev väldigt flummigt, men hoppas att ni förstått helheten och min fråga. Förstår att ridskolehästar är något svårare ibland att arbeta, iaf enligt  min lilla erfarenhet… Men i helhet, hur får ni era hästar att arbeta? Vd har ni för känsla, hur tänker ni liksom?

Annons:
shia
8/28/17, 10:30 PM
#1

Hej, jag skulle säga såhär, ridskolehästar är lätta att åka med på, alla kan åka med på dem. Medans privathästar är svårare att åka med på. Men att rida privathästar är defenitivt (enligt mig) lättare än att rida ridskolehästar(i överslag, ni som ej förstår får bara ta å skita i det) En privathäst rids varje gång (med rids menar jag rids i form/påväg till form) där man utgår ifrån att utbilda hästen till bättrem. På ridskolor rids hästen ksk 1 lektion i v å åks med på resten i för där är fokuset på att ryttaren ska bli bättre på att rida hästen. Privathästen blir då van att arbeta när den rids, automatisk. Medans ridskolehästen behöv mer av ryttaren, förstår du? Sen har inte alla ridskolehästar(å vanliga å) musklerna som krävs för att gå riktigt korrekt. Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte att när man är ny /halvny på att rida å ska lära sig ska förstå å lära sig rida hästen i "form" för kan man inte rida förstår man inte heller när hästen går i rät form å man kan då lära sig själv fel. Sett alltförmånga ryttare som sitt å såga hästwn i munnen för att den ska böja på halsen så de ser proffsiga ut inför deras kompisar. De har inte en aning om vad de gör, de bankar på med sporrar å spön å sågar dem i munnen, som de tror de duktiga gör. De förstår inte känslan. Eller skillnad pp form å form. Jag rider hellre en häst lyhörd å samarbetsvillig, än en som böj på nacken å konstra Just ride girl, försök att hjälpa hästen så kommer formen till dig såsmåningom

BokDuvan
8/28/17, 10:47 PM
#2

Precis som #1 sa, att rida ridskolehäst är svårare, går man i en mer avancerad grupp kan man ibland verkligen känna den speciella känslan av att hästen går i form, men det är väldigt sällan. Om du rider hästen rätt kommer formen antagligen av sig själv. Jobba mycket lösgörande för att få de smidiga osv

BokDuvan
8/28/17, 10:47 PM
#3

Precis som #1 sa, att rida ridskolehäst är svårare, går man i en mer avancerad grupp kan man ibland verkligen känna den speciella känslan av att hästen går i form, men det är väldigt sällan. Om du rider hästen rätt kommer formen antagligen av sig själv. Jobba mycket lösgörande för att få de smidiga osv

Maleficum
8/29/17, 1:40 PM
#4

Lär dig rida mjukt, följsamt och avslappnat då kommer resten "på köpet".  Sen som de andra påpekar är ridskolehästar "svårare" och det är ju för att en bra ridskolehäst måste kunna sortera bort och "stänga av" för att klara ett liv som ridskolehäst.

Jag har ofta fått beröm för att jag är mjuk och stilla med mina händer och fått kommentaren av ridläraren att det är bra för då kommer resten av sig självt sen (när man själv fått bra balans och följsamhet).

Öva sits och följsamhet på en pilatesboll tex. Sitt och studsa på en och testa hur det känns när du ändrar kroppen och din sits ställning så märker man ganska fort hur man ska sitta för att det ska kännas mjukt och följsamt. Själv brukar jag sitta på en pilatesboll framför datorn istället för en datorstol, då stärker man även bålmuskulaturen och hjälper en få en mycket bättre sits (min nuvarande ridlärare märkte direkt skillnad efter jag börja sitta på bollen).

Sen om du har extra problem i lättridning, testa variera lättridningen och se om det gör skillnad, tex stå två steg och sitt ett och sen gör tvärt om. Gör stor skillnad på en del hästar (vi har en på min ridskola som gärna bara springer på om lär sig direkt mönster men blir väldigt fort lugn och avslappnad när man gör varierad lättridning eftersom det inte skapar samma "mönster" och inte blir lika förutsägbart.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tyst
8/29/17, 3:13 PM
#5

Tycker de andra skriver bra och jag håller med men kommer med ett litet tillägg.

Ridskolehästar är inte alltid heller "glada" och lösgjorda.
Med glada menar jag inte att hästen hatar sitt arbete men att den som någon sagt har stängt av lite. Vi har en supersnäll ridskolehäst som går superbra med alla slags nybörjare, och det är verkligen som att trycka på en knapp för de olika gångarterna. En skänkel när hon skrittar, och hon segar iväg sig i trav, och hon slutar inte trava förrän du säger något annat (jag testade haha. Hon tuffade på i trav på långa tyglar/noll skänkelpåverkan i trav i 30 minuter, sen tröttnade jag.) Hon är en glad lycklig häst men kör bara sina rutiner, jämför med att jobba en hel dag med att fylla i blanketter eller något. Entusiasmen finns inte. Henne måste man jobba med att få entusiastisk för att hon överhuvudtaget skall gå i form, göra volter övergångar skänkelvikningar mm. Då tänder hon plötsligt till "Åhå! Gud vad kul… undrar vad som kommer nu? Spännande! Kul! " då blir hon verkligen superfin.

Med lösgjorda menar jag att ridskolehästar inte alltid får den där noggranna genomköraren av tex sin stela högra sida för att hjälpa dem att kunna röra sig friare och därmed bära sig bra/ gå i form. De kanske har fått gått lite nybörjar och mindre avancerade grupper någon vecka av någon anledning. Då har stelheten "satt" sig och visst kan man hjälpa dem till någon slags form/lösgjordhet på en timme, men du kan aldrig lyckas lösgöra en sådan häst så den kan gå i perfekt form.

Så… man lyckas helt enkelt inte alltid på ridskolehästar, det gör inget om man inte lyckas, man är där för att lära och för att snappa upp dessa smågrejer som att hästen inte är entusiastisk nog och behöver hjälp att vakna upp, vilken sida som är lite stel och måste lösgöras, om just denna hästen måste ha lite mer hand eller skänkel eller vad som.

Angående frågan om traven, om hästen arbetar fint i form och känns avslappnad i skritten, hur gör du när du börjar trava?
Övergångar handlar ju mycket om att "behålla" det som man redan har i den andra gångarten. Så jag skulle tänka att jag skulle behålla hästens form genom hela övergången till trav, från förberedelsen till att hästen travar. Det är lättare sagt än gjort, men jag brukar tänka att det enda jag skall göra är att vara STILLA, med händer kropp, ben, fötter, huvud. Sen ge skänkel som är kvick och bestämd, det är det enda som får röra sig, resten skall vara STILLA. (Tänker att jag då säger till hästen att behåll detta, men gå i en annan gångart tack.) Tänk att det är i övergången som kvaliten på traven sitter, så man måste fokusera på den för att få en bra trevlig trav i form.

[Kotten123]
9/3/17, 2:39 PM
#6

putt putt, någon som vill tillägga något?

Annons:
[Kotten123]
9/3/17, 2:39 PM
#7

Tack för alla svaren förresten! :D

Upp till toppen
Annons: