Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2184 ggr
Sagaeleanor
2017-08-25 22:30

Hur hinner man ha häst, jobba och ha småbarn??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar på att skaffa häst igen och isåfall inackordera hästen i något närbeläget stall.. min man anser att jag blir borta alldeles för mycket om jag skaffar häst och att för mycket av ansvaret med middag, hushåll och barn hamnar på honom då. Han tycker hellre att vi ska bygga stall på gården men det är många år framåt isåfall… Hur hinner ni andra med att jobba (heltid kanske rent av) och ta hand om familjen OCH vara hos hästen x antal timmar varje dag?? Känns som ett omöjligt pussel… :(

Annons:
Tusen
2017-08-25 22:40
#1

Min vuxna dotter har häst, små barn och jobbar heltid. Det går INTE ihop. Hon har hästarna på lösdrift hemma hos oss och tar hjälp av medryttare. Hon vill inte göra sig av med sina hästar och behöver därför all hjälp hon kan få. Hon hinner kanske ut någon gång i veckan som max. 
Jag skulle råda dig att vänta med att skaffa häst tills barnen är så stor att de kan klara sig själva några timmar om dagen. Först då är det dessutom roligt att ha häst för att bara stressa tillsammans med hästen är inte roligt.

Lona
2017-08-26 18:12
#2

Att ha eget stall KAN vara smidigt - men det tar samtidigt ännu mera tid med allt som ska fixas. Förutom hästarnas skötsel med in- och utsläpp, fodring mm så är det alltid nåt som behöver lagas eller få underhåll. Blir du sjuk finns ingen som kan hoppa in och det är rätt trist att vara själv jämt. Har du inackorderingar så kanske ni iofs kan hjälpas åt med en del sysslor - men då ökar även kraven på de faciliteter du kan erbjuda osv. De flesta jag känner som har småbarn + häst får det inte riktigt att gå ihop, i synnerhet inte när barnen är såpass stora att de hittar på egna saker men ändå inte går att "lita på". Det finns en anledning till att många småbarnsmammor lämnar ut sina hästar på foder eller passar på att ta föl el dyl… Om du ändå skaffar häst finns ju alternativet med helinackordering, dvs stallägaren sköter även mockning mm. Brukar dock kosta en hel del och jag skulle tycka att det kändes lite opersonligt. De flesta i vårt stall har antingen medryttare några dagar i veckan alternativt så betalar de någon annan för att fixa mockning, foder, pyssel mm när det kör ihop sig. Vi har ett par tonårstjejer i stallet som gärna tjänar lite extra :-) . Själv har jag stallet som en lugn oas, jag vill definitivt inte stressa för att man och barn väntar därhemma. Ett alternativ kanske är att du själv blir medryttare i stället, i några år? Det kan funka jättebra med rätt häst och ägare och du slipper större delen av ansvaret (och kostnaderna). Eller möjligen ha en unghäst som behöver tränas "lite lagom" med och som eventuellt går på lösdrift?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Caf_Roy
2017-08-26 18:44
#3

Man tar med barnen till stallet och ger dom en egen häst att rida på. Då vänds plötsligt situationen till att det är du som skjutsar och hjälper barnen med sina aktiviteter när du åker till stallet! Fördel också då att mannen också skaffar sig en lika tidskrävande hobby att ägna sig åt när ni är i stallet så han inte börjar känna sig bortglömd. Gör upp ett ungefärligt schema för matlagning och sånt och ett system för tvätten (typ en sorterar, tvättar och hänger upp och en viker, sorterar och lägger in) så båda känner att ni tar lika stort ansvar. Det var i alla fall så mina föräldrar gjorde under min uppväxt så det fungerar!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Sagaeleanor
2017-08-28 23:19
#4

Tanken var att inackordera någonstans först, jag behöver knyta nya hästkontakter (nyinflyttad). Mina flickor är 4 och 10. Tänker att om något år så kanske dom klarar sig hyfsat en stund medan jag är i stallet. Jag har försökt få äldsta flickan hästintresserad men hon avskyr det. Så att köpa en ponny till barnen blir bara fel. Jag väntar något år till, sen kanske det känns enklare. Hoppas jag…

Tusen
2017-08-29 10:18
#5

#4 tycker jag låter som ett bra alternativ. Snart nog klara sig dina barn själva en stund hemma och då kan du ägna dig åt din häst utan att stressa.

Upp till toppen
Annons: