Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1069 ggr
powerade
8/25/17, 10:09 PM

Ridbyxor

Söker ridbyxor som har bra fäste. Upplever att jag glider mycket i min sadel, funderar på helskodda med silikon. Har ett bar knäskodda med silikon som är toppen i hoppning men annars glider rumpan iväg ( aldrig haft problem förns på min häst med våran sadel :p) Har ett par helskodda i typ mocka som är lite äldre nu men dom tycker jag också man glider med. Så tar gärna emot tips och ideer om sköna bra ridbyxor. Gärna med lite högra midja:)

Annons:
Caf_Roy
8/26/17, 6:48 PM
#1

Smörj bara sadeln med läderfett innan du rider, borde klibba lite lagom.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[RC1393]
8/26/17, 8:22 PM
#2

#1 Sitsar är ofta i kalvskinn, som är väldigt känsligt och ska inte smörjas med fett så ofta, eftersom det ökar risken för att lädret töjs så det blir veck i sätet, så det skulle jag avråda ifrån. 

Har du möjlighet skulle jag rekommendera att du tar ut en sadelprovare och hittar en sadel som passar både dig och hästen, det var det bästa beslut jag någonsin tagit när jag inte trivdes i vår sadel.

powerade
8/26/17, 8:45 PM
#3

Vi hade ut sadelprovare och sadeln passar bra på häst och hon tyckte det såg bra ut när jag red. Provat andra sadlar också som jag upplever lika glidiga. Tror för han tar så stora gungiga steg att man åker fram och tillbaka ganska kraftigt.

Tyst
8/30/17, 1:18 PM
#4

Jag har både helskott med silikon och mocka. Silikonen vinner överlägset över mockan - med nackdelarna att jag ibland känner att jag sitter fast för mycket och inte kan justera sitsen i sadeln utan att ställa mig upp och sätta mig ner igen, och att silikonet skavs av gradvis så att man måste köpa nya "ganska ofta" (jag rider på ridskola 1g/v och silikonet var helt avskavt efter 15 månader)

powerade
8/30/17, 4:48 PM
#5

Ställer mig och sätter mig när jag sitter fel då kan annars inte kommer rätt xD Hmm ja nackdelen är ju att silikoner förstörs, men hur ofta tvättas dem då? Hört det kan gå fort om dom tvättas och fel

powerade
8/30/17, 4:48 PM
#6

Ställer mig och sätter mig när jag sitter fel då kan annars inte kommer rätt xD Hmm ja nackdelen är ju att silikoner förstörs, men hur ofta tvättas dem då? Hört det kan gå fort om dom tvättas och fel

Annons:
Tyst
8/31/17, 4:25 PM
#7

Jag tvättar mina ridbyxor ungefär varannan gång. Det är ca 26 ridtillfällen/år.
Alltså har jag tvättat mina ridbyxor ungefär 13 gånger på ett år. 🙂

Jag tvättar mina enligt konstens alla regler, 40 grader och utan sköljmedel. Inga kardborrar och grejer som kan riva i byxorna åker med i tvättmaskinen. Då slits de minst.

… Om man inte orkar handtvätta sina ridbyxor. Då lär silikonet hålla mycket längre. Men jag tror att det famförallt är friktionen av sadeln och inte tvättmaskinen i sig som silikonet nöts av.

[134643]
8/31/17, 6:36 PM
#8

Jag har ridbyxor med silikon vid knäna, har haft de lite över ett år nu och de har inte slitits alls. Men så tvättar jag dem kanske efter…. 10 ridtillfällen? Tycker helt ärligt inte att det behövs mer. Häst luktar man ju ändå, så det är främst när de ser skitiga ut. Så under det här året, eftersom jag har en hel del andra byxor jag varvar med också, har jag kanske tvättat de 8-10 gånger? Men min poäng är, tvätta sällan så håller de bra ;)

powerade
8/31/17, 8:47 PM
#9

Jag tvättar nästan aldrig mina ridbyxor xD dem luktar lika mycket häst ändå efter en kväll i stallet. Har svarta för den delen hemma sen när vi är på lektioner blir man inte ens smutsigt på så sätt. Har också silikon vid knän sen i jul och det det syns inget alls att det nöts. Dom är aldrig tvättade;)

Upp till toppen
Annons: