Annons:
Etikettövrigt
Läst 8032 ggr
LeaHumlan
2017-08-25 20:26

Vad kostar en "bra" häst?

Hej! detta kanske är en lite konstig fråga men jag tänker ändå att någon här inne kan ha bra koll :)

Det är så att jag funderar på att köpa häst, inte nu, men om något/några häst. Självklart är jag medveten om alla kostnader som tillkommer mm förutom hästköpet men  det jag är intresserad av är att veta vad som är ett rimligt pris på en häst så jag vet vad jag ska kika efter.

Jag hade tänkt mig en som är yngst 8år och max ca. 11-12. Sto eller valack har ingen större betydelse.  Runt 165cm i mankhöjd. Ska ju helst vara okomplicerad i hantering och lastning. Gå stabilt ca. 120cm men ha kapacitet för något högre.  Så att man kan jobba sig uppåt tillsammans. Sen bör den väll kunna de vanligaste skolorna i dressyr, men det är hoppning som jag tycker är roligast och tävlar i nu. 

Jag förstår att det såklart kan skilja jätte mycket i pris, men på ett ungefär vad är det för prisklass jag ska kolla på?

Är det 100.000? 200.000? Eller är det ännu mer/eller mindre?


Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Annons:
Javix
2017-08-26 09:47
#1

Har sett en del hästar runt 60 000 med dem kraven, men då är dem oftast inte i form, eller har haft någon skada som gjort att dem inte blivit ridna så mycket senare tiden. Fd. galopphästar brukar kosta runt 50 000 annars, och ibland kan dem vara rätt utbildade, men inte riktigt 120 kanske. Beror mest på vad du tänker för ras, halvblod är generellt ganska dyra då många av dem avlas fram för att tävla högt, men som sagt, det finns billigare. Vill du ha en häst att tävla med (och bra stam) skulle jag säga runt 150 000,  annars som hobbyhäst runt 50 000 kan du nog hitta en fin som inte är i kondition för tillfället.


LeaHumlan
2017-08-26 10:26
#2

#1) ras har ingen större betydelse egentligen, tycker dock halvblod är väldigt fina😍 Men då känns det ungefär som jag trodde iaf, tack för svaret!


Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Cecilia.S
2017-08-29 11:24
#3

Det är väldigt varierande. Delvis beroende på vad som finns på marknaden just nu men även beroende på vad DU söker, mer specifikt. Om du letar efter en häst som är i tävlingsform och som är startklar i 120 bör du rikta in dig på en prisklass runt 150 000 kr. En häst som är en rosettplockare, har en fin stam och som har en större kapacitet kan gå uppemot 200 000 - 250 000 kr. Där har du ett avelsvärde (sto) och en häst med en grym kapacitet. Troligen speedhäst. Vänder du dig istället mot den något mer orutinerade hästen som kanske drar med en bom lite då och då, är prisklassen betydligt lägre. Då kan du hitta hästar runt 100 000, något högre eller något lägre. Dessa hästar kan också ha en enorm kapacitet, men kräver oftast lite mer jobb än de hästar som är "färdiga". Du kommer även märka att många hästar är betydligt dyrare än andra, beroende på var du köper hästen. En svenskfödd häst som köpes direkt från uppfödaren är ofta väldigt dyr, du har dock möjligheten att se hela den hästens skadehistorik. Om du istället tar hem en häst från utlandet kan du ofta få mer för pengarna, men där tar du en större risk. Skadehistoriken är ofta svår att få tag på och stammen kan i flera fall vara okänd. Jag föredrar, personligen, de hästar som inte är helt färdigutbildade. Delvis för att jag själv får vara med och utbilda hästen, men även för att jag med lite tur kan "fynda" och hitta en något billigare häst, med en stor kapacitet. Lycka till :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Caf_Roy
2017-08-29 12:29
#4

Ha också med i beräkningen att mycket hänger på ryttaren. Så vill du "fynda", leta efter en häst som passar bättre med dig än med nuvarande ryttare. Den hästen kan då ha mycket större kapacitet än vad som framkommit på tävlingsbanorna hittills. Köper du däremot av en riktigt duktig ryttare finns, även om hästen när du köper den är väldigt världen och duktig, risken att den redan presterar nära sin topp och kräver mer av sin ryttare för att fortsätta ligga på samma nivå. Kort sagt är det viktigare att du "klickar" med hästen och kan ge den det den behöver för att prestera än vad den har för meriter. Då kan du få en bättre häst för mindre pengar. Sen är det klart att det är bättre ju mer välriden en häst är, men då kostar den ju också mer.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[myanalife]
2017-08-29 14:53
#5

jag föredrar själv att börja med hästen från början(trav å ridning) för då vet du hur den hanteras å att den inte är "förstörd"

LeaHumlan
2017-08-30 10:42
#6

Intressanta tankar från alla! Väldigt roligt och nyttigt att läsa


Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Annons:
powerade
2017-09-01 16:22
#7

Mon häst kan grunden i dressyr och hoppat 110 cm utan problem han är 8 år. Jag gav 5000 för honom. Han är dock ingen direkt tävlingshäst. Ska man tävla kanske eller så och vill ha bra stam så skulle nog jag köpt en unghäst om inte ett föl så man kan forma den lite till vad man vill ha och då brukar man oftast få en bra häst för mindre peng. Sen beror det oftast på vad man hittar och varför man säljer dom.

powerade
2017-09-01 16:22
#8
Cecilia.S
2017-09-02 13:36
#9

#7 5000?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

powerade
2017-09-02 18:47
#10

#9 japp. Ett varmblod dock aldrig reggad för trav eller någon stam. Då som hingst

Emiliafo030717
2017-09-04 16:05
#11

Det beror väll lite på hur "utbildad" ryttare du är. Nu kommer jag säga ett exempel om en islandshäst och det är ju inte samma sak men om man köper en riktigt tävlings islandshäst så kostar dem runt 125.000 och det är normalpris då för en RIKTIG. Men jag känner en som åkte till Island och köpte en slakthäst för 20.000 och utbildade henne, nu är den hästen värd 200.000.

Upp till toppen
Annons: