Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1046 ggr
powerade
8/21/17, 6:55 PM

Spö

Söker ett spö som är lämpligt att lasta med och ta med i bilen. Tror ni det skulle funka bra med ett typ dressyrspö? Eller skulle ni rekommendera ett längre? Men då blir det ju svårare att ha med sig:/ Spöet ska bara vara en nödlösning om han skulle få för sig att inte vilja gå in till och från träning

Annons:
shia
8/21/17, 7:11 PM
#1

lasta i hästbil annars, brukar för det mesta gå lättare.

[RC1393]
8/21/17, 7:44 PM
#2

#1 De är allt som oftast väldigt dyra (några hundra lakan) och alla har inte den ekonomin tyvärr. 

Personligen tycker jag bästa lösningen är att koppla släpet och lasta dagligen, så hästen får träning och rutin på det. Ganska snabbt kommer någon nödlösning inte vara nödvändig för att lasta hästen. 

Men för att besvara frågan: ett dressyrspö räcker om du upplever att det skulle vara tillräckligt. Det är trots allt en fråga om på vilket sätt hästen kan vara svår och hur den svarar för hjälpmedel. Min egen häst får du stå med tretton longerpisk bakom och hon går ändå inte in. Där är problemet (de få gånger hon inte går att lasta) att matte är stressad och retlig och då är det inte roligt att åka någonstans. Får jag då gå och andas i ett hörn en stund så lastar min häst sig själv under tiden😊

Caf_Roy
8/21/17, 8:11 PM
#3

Själv har jag (vid behov) en annan sorts spö (tror det heter carrot stick, längre och tjockare än ett dressyrspö men ganska lätt) när jag lastar än när jag rider, både för att jag tycker det är bättre anpassat för situationen och för att det ska ha en annan inverkan. Ett ridspö är oftast drivande, man använder det under ridning mest för att få mer rörelse, bjudning och aktivitet, vilket lätt gör hästen stressad när man ska lasta och vill ha hästen lugn. Bättre då med en pekpinne som jag kallar den. Den ska man helst på förhand öva hästen med så man typ kan dirigera hästen med pinnen. Där handlar det om lugn, precision och tillit. Flytta ett steg åt sidan för pinnen, två steg bakåt, ett fram osv, gärna upp på en presenning / lastpall eller något. Viktigt också att öva på stillhet(!) så hästen vet att den ska stå kvar och koppla av i väntan på ny signal. Tar du sen fram pekpinnen vid lastningen får du ett helt annat fokus på dig och ni kan ta ett steg i taget utan att hästen börjar stressa. Om den fokuserar för mycket på transporten kan du lägga in att be den gå bakåt och åt sidorna också så den fokuserar mer på vad du ber den om än på vad den går in i. Viktigt då bara att stillastående och steg bakåt är lika mycket rätt som steg framåt så länge det var det du bad om!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
8/21/17, 8:57 PM
#4

Han har princip lastat sig själv men när vi köpte ny transport och denna gungade väldigt mycket när han backade ut blev han superrädd.. Vi har lastat 3 gånger nu i förrgår ( pallade upp transporten) och då behövde jag använda spö första gången andra gången behövde jag bara hålla det. Sista gången kände han sig mer säker och gick på direkt. Det han gjorde var att han ställde sig och vägrade att gå, gå om och gå om men han vägrade. Tar man fram spö går han in därför en enkel sak om han skulle vägra. Givetvis kommer vi ju ALLTID försöka flera gånger utan sist höll vi på 40 minuter innan spö och vi behöver bara dutta på honom inte slå. Hoppas ju såklart han blir säker när vi pallar upp och han känner att det inte var så farligt. För jag såg verkligen skräcken i hans ögon när den gungade så mycket. När han väl står där inne är han superlugn.

Tyst
8/22/17, 10:28 AM
#5

Jag tror att ett dressyrspö räcker gott och väl till ändamålet som någon slags hjälpreda om han panikar lite. Du verkar vettig nog så jag behöver inte säga något om att träna att gå på släp, att låta det ta tid mm.

Verkar överkurs att köpa något superspecial som carrot stick, och en körpiska verkar även det onödigt.

powerade
8/22/17, 11:08 AM
#6

Får testa med dressyrspö, är bara lite rädd att han blir rädd och går på en eller så:/ men han har haft panik för något läskigt å då har han sprungit runt en så han är ju vettig hoppas jag:) Känns surt att en sån grej gjorde att han blev osäker:( Han kan bara han känner sig säker på att han tar sig ur. Vi ska testa ikväll så är det dags för träning imorgon, vi är 3 st från stallet så behöver inte bråka själv iallafall

Annons:
Tyst
8/22/17, 2:06 PM
#7

#6 De flesta hästar (om de inte har blivit spörädda av någon anledning) tar ett spö med en lugn bestämd människa i andra änden som inte försöker slå på hästen med spöt med ro 🙂

Bra att testa innan hur hästen reagerar! Då är du mer förberedd. Stryk honom lite med spöet medan ni gosar, och be honom kanske flytta för spöet på ett lungt kontrollerat sätt några gånger så han förstår att pinnen du håller i är en lång kroppsdel av dig själv. Avrunda med lite godis/gos och gör inte så stor grej av det så är både du och han beredda och mer vana i situationen och så kanske han associerar spöet med lugn/gos/godis.

powerade
8/22/17, 6:50 PM
#8

Han är inte rädd för spö, tycker bara att det är konstigt då vi inte använder det mer än nödvändigt. Inte ens i longering, men vet att han inte är rädd, men alltid kan det ju hända något runtom eller i transport så han blir rädd, men det kan ju hända nått när man är påväg från hage också:)

powerade
8/23/17, 5:08 PM
#9

Igår var han supersnäll och gick bara rätt in:) hoppas det sitter kvar nu bara:)

powerade
8/23/17, 5:08 PM
#10
Cecilia.S
8/29/17, 11:25 AM
#11

Åh så härligt! Då får vi hoppas att det går så smidigt och bra även i framtiden :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

powerade
8/29/17, 7:07 PM
#12

Än har vi inte behövt det, men det får.hänga med i bilen som en liten säkerhet :D

imsuchadiva
9/10/17, 2:10 PM
#13

Går att ha i princip vilket spö som helst, då det vara är att lägga det i transporten. Låter som ni köpt en enkelaxlad transport? En boogie är både bekvämare och säkrare att köra häst i.

Annons:
powerade
9/10/17, 5:30 PM
#14

#13 japp det har vi. Det går superbra förutom att backa ut då han stapplar bakåt . Men nu har vi köpt stödben också som ska på. Han är supersnäll iväg men hem trilskas han lite:p

Upp till toppen
Annons: