Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1482 ggr
Miss mouse
2017-08-20 07:32

Häst utan någon bjudning

Hej! Jag är medryttare på en häst 2 gånger i veckan. Hon är en Connemara från Hagens och är maxad C. Problemet är att hon verkligen är såååå seg. Har ridit henne i snart ett år. Och det känns som om inget hjälper. Hoppar mycket med henne och hon verkar gilla det men det går ju ändå sååååå långsamt att det bara känns som att vi knappt kommer framåt? Hon kickar mot spön och är nästan skänkeldöv. Jag vill verkligen kunna hoppa henne och tävla vilket vi gjort tidigare (LC) med bra resultat. Det är bara så tråkigt att man aldrig får en belöning för allt slit. - Har ni några tips eller erfarenhet av liknande hästar? All hjälp tas tacksamt emot!

HjärtaStort och smått bra kompott!Hjärta

Annons:
Vrilen
2017-08-20 15:13
#1

https://www.youtube.com/watch?v=gRHbaokMmuA

Tycker dom ger bra tips i den videon, hjälpte min egna häst som kan vara lite slö i dressyren.

Lycka till!🌺

BokDuvan
2017-08-20 22:03
#2

Min ridlärare pratar om att låta skänkeln vila. Så fort du känner att hästen går framåt när du skänklar på, sluta skänkla tills du känner att den saktar ner igen. Oftast sitter man och skänklar utan att man märker det o det gör hästen skänkeldöv. Om jag pratar utifrån egen erfarenhet har jag märkt att en ponny jag rider är så seg i hoppningen att han stannar framfär hindret pga att han hat ett sånt undertempo, men i dressyren kan man verkligen få igång honom när han blir lösgjord. Har börjat rida för en ny tränare och hon ställer verkligen krav på ställningen och att vi ska arbets hästarna. Vi gjorde en övning häromdan som du kanske kan prova om du vill. Börja först i skritt, vid ena långsidan flyttar du hästen undan för ytter skänkel så att bakdelen är lite innanför spåret och frambene är på fyrkantspåret. Man behöver inte flytta mycket, men hästen ska korsa benen i skänkelvikningen. Det är viktigt att tänka på att halsen inte blir för böjd, detta justerar man genom innertygeln som man behåller en stadig kontakt med som stoppar halsen från att vika sig. Inner skänkel driver hästen framåt. På den andra långsidan gör du en stor volt innanför spåret. Så småningom kan du göra det i trav och fatta galopp i början av volten. I slutet av lektionen hade han verkligen kommit igång och börjat jobba på ett korrekt sätt. Säger inte att du brhöver göra övningen hela lektionen, men kanske i början för att få hästen avslappnad.

Tyst
2017-08-22 10:47
#3

Är hästen veterinärkollad, så den inte har ont/är sjuk?
Annars skulle jag backa lite i ridningen, rida ut rätt mycket, och renodla mina hjälper (som #2 säger, träna på att skänkla vid rätt tillfällen, lagom snabbt och lagon hårt) inte hoppa så mycket kanske enstaka skutt. Hitta tillbaka till start/stopp, och fokusera på att hästen får känna sig duktig.

Ett sätt att hjälpa hästen att lyssna på skänkeln är att förs träna övergångar skritt/halt. I början VARJE gång hästen gör halt, och kommer iväg i skritt berömma. Sedan göra det bara när hästen kommer iväg i skritt/gör halt DIREKT efter skänkel eller förhållning. Viktigt att man inte nöter med skänkeln när hästen skrittar på.
Sedan kan man göra detsamma i skritt/trav, trav/galopp, halt/trav, halt/galopp.
När hästen väl tuffar på och bjuder framåt, berömma och inte nöta med skänkeln.
Sen hade jag under detta arbete med övergångar jobbat lite lösgörande, det kan vara så att hästen är stel i en eller båda sidorna och därför inte vill gå fram.

Upp till toppen
Annons: