Annons:
Etikettövrigt
Läst 731 ggr
Lovsis
2017-08-15 13:26

Storhästar

Hej! Ikväll börjar min ridning igen efter sommarlovets uppehåll och jag ska börja rida storhästar, har alltid ridit ponnyer förut så är lite nervös. Finns det något speciellt man kan tänka på? Tacksam för svar!❤️

Annons:
Vrilen
2017-08-15 13:47
#1

Dom är precis som ponnysar =) Oftare lite snällare tycker jag, större häst desto bättre häst enligt mig.

BokDuvan
2017-08-15 18:59
#2

Har personligen inte märkt någon skillnad de få gånger jag ridit storhäst, det är bara mycket mer att rida ihop. Storhästarna är ju större och man måste därför rida ihop de mer. Deras gångarter är ju större med så för mig kändes det som ett normalt tempo när det var lite för lågt

powerade
2017-08-15 22:04
#3

Tänker direkt på hälarna. Har man en större häst så vill hälarna vara mot magen. Då får man försöka tänka på att undvika att sparka hälarna. Dem brukar oftast ha luftigare gångarter( beror ju på hur stor skillnad mellan dom det är men) så kan kännas ovant just så också. Som dom säger här uppe så är stora höstar oftast " bättre" än ponnyasar då dessa rids mer av kunnigt folk ( iallafall på våran ridskola) medan ponnysarna får gå med nybörjare typ

Zadeira
2017-08-16 17:27
#4

Det jag upplever som störst skillnad är att storhästar har lite "större" gångarter, jag tycker ofta det är bekvämare att rida storhäst eftersom deras gångarter känns lite långsammare så man får verkligen tid att känna in hur hästen rör sig.

Sen är det ju inte mycket som skiljer på en stor d-ponny och en liten häst, så jag upplever inte skillnaden så stor som om man rider ponny och sedan en riktigt stor storhäst.

Det enda jag tycker är sämre med storhäst är att det är längre ner till marken 😉

Urhasten
2017-08-17 21:32
#5

Jag fick börja rida storhäst ganska tidigt pga färdighet och längd, men första lektionen var verkligen en chock. Jag var SÅ van vid att ponnyerna är typ självstyrande efter varandra, att när jag skrittade fram på storhästen så höll vi på att skritta rakt in i ridhusväggen. Jag är inte fördomsfull efter det här, hehe, men det var bara så himla roligt när jag tänker tillbaka. Jag mins det så väl.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: