Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1050 ggr
Mill4
8/14/17, 6:54 PM

Veckoplanering och årsplanering?

Ska efter flera års uppehåll äntligen ha häst igen, bara på foder tyvärr^^ men men.. Är en islandshäst som stått mycket och tycks ha gjort under flera år. Har nu blivit skrittat utav mig en stund 2 gånger vecka och ibland (mkt sällan..) riden av en annan tjej som troligen ridit i alla gångarter.

Min plan att sätta igång är: 2-3 veckors skritt varje dag där jag börjar med 30 min och sedan ökar. sista veckan börjar jag med lite lättare backträning.

Efter 2-3 veckor 1 vecka där vi börjar jogga igång och ökar under veckan. variera underlag men bara raka spår.

Efter 4-5 veckor Kortare galopper. Bara på rakt spår. Jobba med den på samma sätt som i traven, variera formen och variera tempot men håll det till kortare stunder för att öka på . Utökat klättringen, mer travintervaller. 

Men efter detta då? (Om ni har fler tips för igångsättningen så berätta gärna) Hur går jag vidare och lägger upp planering, just nu är hon ju bara en hobby häst men vill ändå träna henne så hållbart och varierat som möjligt. Så undrar såklart hur ni lägger upp er träning :) Även nyfiken på hur ni ser på vila som många har under längre perioder och när är det bra att lägga in dessa? Jag tänker inte bara ställa av henne då utan såklart promenader och skrittas.

Annons:
Gronstedt
8/14/17, 7:00 PM
#1

Varför bara raka spår? Har inte hästen några led- eller ligamentskador är det bara nyttigt att börja arbeta med böjning, ställning och spårning så tidigt som möjligt. I måttliga doser till att börja med, förstås.

Mill4
8/14/17, 7:31 PM
#2

Jag har läst runt och är vad jag sätt som är rekommenderat att bara på raka spår :/ Men om det är bättre med något annat så tar jag som sagt emot alla tips^^ ;)

Upp till toppen
Annons: