Annons:
Etikettridning
Läst 846 ggr
Tyst
2017-08-11 11:26

Skritta igång

När ni skrittar igång hästen inför ett pass, har ni någon speciell "checklista" ni går igenom då?

Ungefär 15 minuter i början av alla mina pass går till att rida igång hästen, och då kan även trav och galopp ingå i slutet av de 15 minuterna. Brukar checka av start och stopp, om hästen är stel, se till att den är med mig, takt, framåtbjudning osv.
Men på senaste tiden är det som att det bara har fallit bort för mig, det blir mer "happ skänkeln funkade ganska bra", "jopp, lite stel i höger…", "är nästan bra framåtbjudning" och så nöjer jag mig lite med att det är så. Resultatet är att resterande timme av passet blir bara halvbra eller att jag inte känner att det går bra alls.

Tror jag skulle behöva mer strukur i det hela, någon som har något mantra, eller checklista på i vilken ordning allt bör komma?

Annons:
Cecilia.S
2017-08-11 17:12
#1

Innan varje ridpass skrittar jag alltid ut i skogen, en kort runda på ca 10 minuter. 🙂 Vi har lyxen att ha några olika svängar att variera mellan, så att det inte blir för "tjatigt" att dra iväg på samma skogsstig varje dag. När jag skrittar på de här stigarna får hästen vara vaksam på rötter och stenar. Hon får även arbeta i upp- och nedförsbacke samt skritta en liten sväng på en hårdare grusväg. 

Efter den här framskrittningen är hästen redo att börja arbeta när vi kommer till paddocken. Jag jobbar givetvis igenom henne i skritten - och redan där börjar jag forma henne och förbereda henne inför passets kommande övningar. Det som jag alltid gör är att ställa henne i sidorna och flytta ut henne för skänkeln i hörnpasseringarna. Halvhalter, halter och längningar samt samlingar. När hon känns fräsch i skritten, lyssnar bra för mina hjälper och bär upp sig själv på ett bra sätt, går jag vidare till traven🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tyst
2017-08-14 10:05
#2

Tyvärr har jag inte alltid möjlighet att skritta ut i skogen, rider på ridskola. Vi är den "duktigaste" gruppen på ridskolan, så vi rider ganska fritt. Håller verkligen med om att skritta i skogen är riktigt bra igångsättning inför ett pass, man får massor gratis då. 🙂

BokDuvan
2017-08-14 10:36
#3

Något min ridlärare alltid får oss att göra är att ställa oss upp i lätt sits och göra övergångar till skritt för att renodla hjälperna. Vet inte om det skulle hjälpa dig, men jag brukar också kolla framåtbjudningen redan när jag skrittar fram på långs tyglar. Hästen ska gå framåt på ett avspänt sätt och trampa framåt

Tyst
2017-08-15 11:05
#4

#3 Det där hade jag helt glömt att jag brukade göra, förstår inte varför jag bara har tappat det braiga systemet och tänket jag hade i framskrittningen förut.
Brukade göra en eller två övergångar till trav med långa tyglar, med fokus på att hästen skulle bära sig själv utan att jag joxade så mycket. Tack för påminnelsen 🙂

idso
2017-08-15 23:05
#5

brukar rida volter och göra halter, kanske någon framdelsvändning och någon öppna/sluta, se så att hjälperna fungerar och få hästen att jobba i en korrekt form liksom.

Upp till toppen
Annons: