Annons:
Etikettbeteende
Läst 1321 ggr
Teera
8/5/17, 7:10 PM

Ny häst = problem

Hej, jag kommer nu förklara en sak och fråga om hjälp. Min kompis flyttade för 3 år sedan upp till Dalarna och fick som tröst en häst. Hennes mamma är väldigt kunnig om hästar och hästköp, så första hästen blev inget problem. Men nu efter 3 år så fick hennes pappa som däremot inte är så hästkunnig en ide att köpa en häst till (hennes mamma jobbar långt hemifrån är borta veckor i streck) Hennes mamma jobbade borta just denna vecka så dem fick åka själva och kolla på en häst.  Dem fick inte provrida, dem fick inte borsta, dem fick bara kolla på den i hagen, (Det jag vet om hästen är, Hon är en 13-årig travare som inte blivit riden så mycket utan mest körd. Om hon blivit riden så har hon bara fått gå rakt fram i en skog och hon har aldrig ridits ensam)problemet är att man får ju det man betalar för, och hon kostade bara 5000 kronor så det måste ju vara något som är fel, Men den var billig så dem valde henne.  Hon kom dagen innan jag åkte till Dalarna från Stockholm då vi ville träffas efter 3 år isär. Vi träffas och går hem till henne för att hon vill visa Lolly (Hon kallas så, hästen alltså) Hon är hur lungs som helst i hagen men sen när vi ska ta ut henne, föratt hennes pappa skulle flytta och göra hennes hage större, (Lolly är mycket större än vi så hon går på oss och försöker springa iväg,Vi båda är 12 år). Vi tar ut henne till baksidan av huset och försöker longera henne föratt hon har så mycket energi. Men hon bara bockar iväg. Min kompis vågar inte hålla i henne mer så jag fick lov att hålla i henne, och det gick inte så värst bra då det var första gången jag träffade henne. Vi försöker få henne lung genom att prata lungt med henne och gå runt lite. Vi låter henne stanna och beta ibland men då bara står hon och skrapar och slänger med huvudet. Men efter ett tag blir det allt värre, hennes pappa börjar bära staket stolpar 50 meter ifrån oss och Lolly blir vettskrämd och böjar stegra och springa runt (Jag tappar henne inte men det var bara tur)När vi väl får henne att lugna ner sig så står hon bara och stirrar när hennes pappa jobbar och om hon inte stirrade var hon väldigt stissig och försökte springa hela tiden. (Vi släppte in henne i en provisorisk hage efter ett tag då hon blev allt stissigare och stissigare) (Detta är dagen efter) Min kompis vän kommer för att hjälpa henna med Lolly men någon behövde leda henne medans ryttaren försökte få henne att inte springa när man tog i tyglarna (För travare menar man att om man drar i tyglarna ska dem springa fortare) Jag skulle åka hem till Stockholm så min mamma skulle komma till ridbanan där dem skulle rida Lolly. Vi ledde ner Lolly till ridbanan så att den äldsta skulle kunna rida utan att Lolly skulle kunna springa iväg om hon ramla av. (Ronja hette hon som skulle rida) Min kompis skulle leda när Ronja red, men Lolly bara svängde på huvudet och backade så att hon inte vågade hålla i Lolly.  Min mamma kom till ridbanan för att hämta mig föratt vi skulle åka. Hon ville följa med ner till ridbanan så att hon kunde se hur Lolly rörde sig. (Vi har egen häst) Lolly blev allt mer stissig och stissig.  Men min mamma fick lov att leda Lolly då hon bara stegrade när hon skänklade. (Stavfel tror jag..) Hinner inte skriva mer nu. Men då till frågan, Vad kan man göra åt detta? Vi tror att hon skulle behöva ridas in igen från grunden. Hon planeras att få hjälp av en tjej som brukar rida ny inridna hästar. Tack för mig och tack för att du läste detta <3// Mvh Malin

Annons:
tiger tok
8/6/17, 7:31 AM
#1

Låter som att din kompis inte är kunnig nog för att ha häst om jag skall vara ärlig. Jag tycker ni skall låta en veterinär göra en grundlig undersökning på hästen, en anledning till att hon var så billig och en anledning till att hon håller på som hon gör kan vara att hon har ont. Är hennes sadel utprovad för henne? Om veterinären inte hittar något fel skulle jag låta hästen bli inriden igen av en som är kunnig inom det.

Wellcraft
8/6/17, 4:35 PM
#2

Anledning till att hästen var så billig är för att det är en f.d travare, de är inte så eftertraktade.

Först och främst ska en grundlig veterinärundersökning + röntgen göras, allt för att utesluta smärta. Tyvärr kan f.d travare ha en del belastningsskador.
Är hästen helt frisk så ska den ridas in från början, precis som man gör med en unghäst. Detta kräver kunniga hästmänniskor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lona
8/6/17, 9:39 PM
#3

Oj. Inte för att skrämmas, men det här kan gå illa utan kompetent hjälp. När kommer din kompis mamma hem igen? Jag tänker att det är bäst att låta henne bedöma hästen och hur den ska hanteras, det behövs också att någon hästvan person är med om hästen ska kollas av veterinär. RID INTE förrän ni fått ordning på hästen från marken och dessutom fått den genomgången av en veterinär. Fast rent spontant skulle jag faktiskt råda din kompis familj att försöka häva köpet. Tvivlar dock på att säljaren går med på det, låter inte som en så värst seriös person.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Teera
8/6/17, 11:06 PM
#4

#1 Hej, tack för ditt svar, Du har rätt hon är inte så hästkunnig.Hon har ingen sadel, så det kan ju också ha något med hennes beteende att göra, Menar alltså att hon kan ha tex ont i ryggen. #2 Hej, och tack för ditt svar.Det finns ingen vätrinär i närheten av där dem bor närmaste, vetrinär är i Norge och då Lolly inte är vaccsinerad så får hon inte tas över gränsen (självklart så kommer dem ta henne till en vetrinär endå) #3 Hej och tack för dina förslag. Du skrämms inte (Om jag ber om svar och jag får ett ordentligt svar så ska jag inte klaga) Hon kommer hem idag (Den 6) Min mamma gav också förslaget att få kontroll först från marken och sedan efter veterinär så får dem rida (Om det inte är något allvarligt alltså) Tack så mkt för hjälpen,Ni får jätte gärna fortsätta skriva svar ;)//Malin, Ha en bra dag/natt

Upp till toppen
Annons: