Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1924 ggr
Hästbäst
2017-08-02 20:30

Gaaammal hästsko

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vi hittade för någon vecka sedan en gammal hästsko i stugan brevid grusvägen i "skogen". Idag slog/knackade vi bort en del gammal sand och grus och den ser faktiskt ganska gammal ut speciellt modellen, den är även väldigt liten. Den kanske skulle "passa" en liten islänning men den är ju inte särskilt "rundad" liksom, den är väldigt tunn. Hur gammal tror ni den kan vara, har ni funnit nåt liknande fynd någon gång?

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Emouse
2017-08-02 20:58
#1

Följer!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Katti
2017-08-02 21:08
#2

Är det verkligen en hästsko? Jag ser inga hål i den, och hur skulle man d ha fått fast den? Fast likt till formen är det ju onekligen 🙂!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Hästbäst
2017-08-02 21:45
#3

Det "är" hål i den☺, man kan se att det är som gropar, tex på högra sidan ganska lång ner där syns det ganska mycket. Det är bara väldigt svårt att få bort all grus och sand…

Hästar är våra bästa vänner

tiger tok
2017-08-03 07:10
#5

Hittade en i ett hus på våran gård, den var mer rundad, ganska tjock och med tydliga hål! Även den var mycket liten, kanske skulle passa en shettis eller russ möjligtvis, men mig veterligen har det inte funnits någon sådan liten häst där! Tänker att din är tunn för att det har rostat bort?

Hästbäst
2017-08-03 08:53
#6

Det är alltid roligt med gammla fynd! Vi har en liknande som hänger på uthuset, den är dock nyare. Slipad och målad men modellen ser ganska gammal ut. Som var ganska liten den också. De hade ju mindre hästar förr så. Jag har för mig att det härstället byggdes på 1600-talet (innan branden) så då kanske den kan vara runt 400 år, kanske äldre eftersom det finns andra ställen i närheten också. Det kan ju vara tunn pga av att det rostat bort, vi får se vad vi gör så vi inte "förstör"den och hammrar bort för mycket. Den kanske kan gå att lämna in nån stans?

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
KarateZingo
2017-08-03 09:57
#7

#6 Hade man inte oftast större draghästar förr?

Vrilen
2017-08-03 12:04
#8

#7 Dom var mer kraftiga och kompakta, inte så stora har jag för mig.

Hästbäst
2017-08-03 12:52
#9

#7 det beror ju på hur långt bak i tiden man går. Först var ju alla djur väldigt små (inklusive hästar) men sen under 1800-1950 (ung, vet inte exakt) så har det väl varit grövre arbetshästar.

Hästar är våra bästa vänner

Upp till toppen
Annons: