Annons:
Etiketthoppning
Läst 1238 ggr
Loxley😍
7/17/17, 4:37 PM

Skenande häst

Hej! Jag tränar hoppning just nu och min häst älskar att hoppa! Han är ganska lugn fram till och över hindret men efter börjar han lätt skena och blir super pigg, han gör de inte för att få av mig utan för att han älskar att hoppa, efter hindret drar han bara på och de är svårt att få in han på volter och lugna ner honom. Har ni något tips på vad man kan göra?

Annons:
Cecilia.S
7/17/17, 5:56 PM
#1

Jag tror nog inte att din häst skenar, men det kan lätt kännas som det när hästen blir stark och drar iväg i en ökad galopp. Min ponny drog ofta iväg efter hindren när vi köpte henne, jag misstänker att hon inte hade tränat särskilt mycket markarbete och lydnad. Därför började vi vår träning där, i dressyren och vid bomarbete. 

I dressyren tränade jag mycket på övergångar mellan skritt-trav/trav-skritt, från och till halt och efter en tid även från/till galopp i skritt och halter. För att hästen inte ska dra iväg med dig och på så sätt smita från övningen är det viktigt att du trappar upp denna träning med små steg i taget. Trava korta sträckor och skritta korta sträckor, galoppera endast några få språng och sakta sedan av på ett mjukt sätt innan hästen hinner dra iväg. Du får dock inte glömma att denna övning är väldigt jobbig för hästen, eftersom att den både kräver energi och styrka samtidigt som hästen ska vara lyhörd. Det innebär att du endast kan träna på det här under en kortare stund, men då gärna under många pass. 

När din häst har börjat lyssna på dig och är lyhörd för dina hjälper kan du börja träna på att minska och öka traven och galoppen. Det här kan du gärna blanda in i den tidigare övningen och fläta samman ökningar, minskningar och fattningar/avsaktningar. Efter att min ponny hade lärt sig även detta på ett bra sätt var det dags att arbeta med bommar och låga kryss/sockerbitshinder, där jag tränade mycket på lyhördhet samtidigt som hon skulle vara framför skänkeln. Därefter kunde jag börja hoppa - och då lyssnade hon på mig på ett mycket bättre sätt än vad hon hade gjort tidigare.

Min ponny var även stel i bogen när vi köpte henne och därför var det även viktigt att träna på ställning åt båda håll och ett antal övningar för att mjuka upp hennes sidor. På så sätt blev även bogen lös och mjuk, vilket underlättade massor i all typ av träning. Både från marken och uppsuttet. Men du får inte glömma att det här tar både mycket tid och arbete. Det funkade för mig och min ponny, men det är inte säkert att det funkar för er. Om så är fallet hoppas jag att ni får hjälp med att finna andra övningar som passar er. Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: