Annons:
Etiketthoppning
Läst 1838 ggr
linajosefine
2017-07-06 10:06

Få häst pigg i hoppningen

Min fråga är egentligen som rubriken lyder; hur man kan få en häst "piggare" i hoppningen. Med det menar jag inte att den måste bli helt studsig och till sig och likna mer ett fullblod en ett kallblod t.ex, men att den blir lite känsligare för hjälperna, förhållningarna och suger tag mer i hindrerna.

Alla hästar är roliga att hoppa, de som iallafall hoppar över hindrerna, men det känns alltid ännu lite roligare att hoppa en häst som är lite mer hoppglad. En där man snarare behöver backa av mot hindrerna än att pusha på för att få den över, om ni fattar.

Så ja; hur skulle man kunna få en häst lite piggare-mer hoppglad-mer framåt-känsligare för hjälperna i hoppningen?

Annons:
BokDuvan
2017-07-06 14:20
#1

Ugh har samma problem med en ponny på ridakolan. Han e fett seg o det slutar ofta med att han stannar framför. Mitt tips är att få fram honom innan du rider mot hindret, sedan ska du liksom klämma med benen o trycka fram honom, luta dig lite framåt för att verkligen visa hästen att det är dit vi ska. Det brukar fungera för mig

BokDuvan
2017-07-06 14:20
#2

Ugh har samma problem med en ponny på ridakolan. Han e fett seg o det slutar ofta med att han stannar framför. Mitt tips är att få fram honom innan du rider mot hindret, sedan ska du liksom klämma med benen o trycka fram honom, luta dig lite framåt för att verkligen visa hästen att det är dit vi ska. Det brukar fungera för mig

Gronstedt
2017-07-06 15:13
#3

Steg 1: Ta reda på varför han inte är sugen på hinder. De flesta hästar tycker att det är roligt att hoppa och röra på sig - om hästen inte vill kan man misstänka att den är rädd, har ont, har dåliga erfarenheter, har dålig utrustning, inte förstår vad som begärs av den och så vidare.

Att bara driva mot hinder är ingen speciellt trevlig lösning.

Zadeira
2017-07-07 14:01
#4

Lägger ni hoppningen på en för svår nivå för hästen? Hur funkar det att sänka svårighetsgraden och verkligen berömma hästen efter varje hinder? Många hästar blir mer taggade om man kan öka självförtroendet på dem och på så sätt få den att känna att det man gör är roligt och går bra.

Upp till toppen
Annons: