Annons:
Etikettbeteende
Läst 1450 ggr
Hästbäst
2017-07-05 11:47

Sto och föl med valack?

Går den kombinationen ihop? Jag har läst lite om att valacken kan börja bråka med stoet och fölet kommer i kläm. Men valacken och stoet har gått ihop tidigare och han är även pappa till fölet, han är 4 år och kastrerades i januari detta år. Han har gått ihop med stoet ett tag som valack också (innan hon åkte iväg för att föla)och han har inte försökt betäcka henne, hon är större än honom så hon säger till i såna fall. Just nu går de i hage brevid varandra med 1 m mellanrum, det går bra och de är väldigt lugna. Fölet är ett hingstföl och han är 7 v idag. Tror ni att de skulle gå att släppa ihop de? Om man nu inte kan släppa ihop de tror ni att man kan rida tillsammans med de? Eller blir det konstigt för de när de inte går tillsammans?

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Gronstedt
2017-07-05 12:07
#1

Beror helt på individerna, skulle jag säga. Men det verkar ju som om förutsättningarna är goda. Den största "risken" jag ser är att valacken kanske skulle ha dåligt tålamod med fölisen. Kanske ni kan gå en promenad med de vuxna hästarna och fölisen lös först, så ni ser lite mer hur valacken reagerar när ungen rör sig nära.

Hästbäst
2017-07-05 12:16
#2

Bra ide! Det verkar även som att stoet är trygg med valacken, stoet och fölet kom hit två dagar tidigare och hon har alltid stått och vakat över fölet när han vilar. Men nu så ligger hon ner på sidan och låter valacken sköta jobbet.

Hästar är våra bästa vänner

Upp till toppen
Annons: