Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1114 ggr
Ebbanilsson
2017-06-17 13:43

Han kliar av sin man!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu har jag haft min ponny i ca 1 och en halv månad. När han kom var manen bra osv men sen har han börjat klia sig på vindskjulsväggarna och just nu har han bara man där "framme" och en liten bit efter mitten har han bara stubb man och längst längst bak har han man igen. Vet någon vad det kan bero på. Han kliar sig jätte ofta när jag går ner i hagen…

Annons:
Gronstedt
2017-06-17 13:54
#1

Insekter och/eller eksem.

Ebbanilsson
2017-06-17 14:29
#2

Vet du ngn salva eller så man kan behandla det med och hur man kan göra för att unvika det??

[nevamisse]
2017-06-17 18:08
#3

Eksem. I så fall behövs eksemtäcke.

Ebbanilsson
2017-06-17 23:34
#4

Okej tack. Tror jag har det någonstans…

[nevamisse]
2017-06-17 23:53
#5

#4 Observera att det är skillnad på eksemtäcke och flugtäcke. Har hästen riktig eksem kommer ett eksemtäcke behövas, flugtäcken brukar inte hålla. Och någon bra smörja. 

Kolla med veterinären om det är eksem. Finns olika sorts eksem också.

Ebbanilsson
2017-06-18 08:11
#6

Vill bara säga att den liksom inte är rött och irriterat osv utan mer svullet men ändå ganska normalt.

Annons:
axa
2017-06-18 11:54
#7

Min häst har protestkliat svansen den tid han stod på box/sjukruta vid understimulans🤪

Sedan kliar han gärna på det stället också då och då, men kanterna är inte vassa så manen klarar av det. Det är dock ingen klåda, utan bara skönt ibland. 

Det din häst kliar sig på- är det vasst? Har hästen klåda eller kliar sig av annan anledning?

Ebbanilsson
2017-06-18 16:20
#8

Asså det är plankor han kliar sig på. Mellan dom så fastnar manen. Jag vet faktiskt inte ifall han har klåda men han är liksom inte irriterad eller något sånt. Bara lite svullen.

Tyst
2017-06-19 15:07
#9

Har du någon kunnig i stallet du kan fråga? Jag skulle fråga alla möjliga om råd, eller ringa och rådfråga på ett djursjukhus.

Vi använde tjärschampoo på min medryttarhäst för att klådan från knott och mygg inte skulle vara så hemsk, det hjälpte.

Ebbanilsson
2017-06-19 15:11
#10

Har ingen kunnig i mitt stall då vi äger det

Tyst
2017-06-19 15:27
#11

Då skulle jag ringa och rådfråga djursjukhus/veterinär, i första hand.
Du kan ju även testa tjärschampoo om du vill, det bör inte kunna göra någon extra skada. Risken är att om du inte får bukt med det blir det jättetrista sår, eller så kommer manen alltid se ut så där.

Caf_Roy
2017-06-19 21:21
#12

Precis som när vi får myggbett och sånt är det inte att det är rött och irriterat som gör att det kliar utan kliandet som gör det rött och irriterat och ofta sårigt när vi kliar för mycket. Självklart behöver det också tas hand om när det går så långt, men det är mycket bättre att behandla klådan innan hästen kliar upp sår. Och ja, efter vad du berättar har han klåda, det är bara ett finare ord för att det kliar, vilket du säger att han gör. Så om du inte på egen hand kan få det att sluta klia på honom bör du ta hjälp av en veterinär innan han kliar upp sår som kan bli väldigt jobbiga att behandla. Tänk själv hur lång tid det kan ta för ett myggbett att läka när man väl kliat sönder det, speciellt om det fortsätter att klia.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Ebbanilsson
2017-06-23 18:47
#13

Ska till vetrinären om 1 vecka o 3 dagar så kan fråga då. Ska dit då min häst på något sett fastnade med ögat i en krok som satt på täckeshängaren (vi har tagit ner den nu) i hagen så det under ögat slets upp… Och vi var på ullared då så våra grannar körde till vetrinären och så. Får börja rida honom på söndag nu. Vi ger salva, sprutor osv varje dag nu. Typiskt att skada sig nu när vi skulle tävla i onsdags. Jaja han mår bra förutom det sydda o svulnade ögat. En mm närmre o ögat hade rykt…

Annons:
Caf_Roy
2017-06-23 19:26
#14

Tur i oturen då! Hoppas det löser sig med båda grejerna.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Ebbanilsson
2017-06-27 21:50
#15

Japp. Har äntligen fått börja rida hnm igen. Hans öga var svullet idag så jag lät hnm vila idag

Upp till toppen
Annons: