Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1361 ggr
CaptainBunchie
2017-06-12 14:17

Anaplasma (fästingj#vlar)

Någon som har haft hästar med Anaplasma?
Känns även att det kan vara värt att uppmärksamma.

Vi flyttade vår häst till ett nytt stall i slutet av april, och den sista maj blev det betes-släpp. En stor, fin hage med blandad terräng. Men för drygt någon vecka sen blev en av hästarna dålig (något känslig häst), och det visade sig vara Anaplasma. Vi tänkte väl inte så värst mycket på det, utan trodde på att det var ren otur att just hon fick det. Så hon fick ju ha vila någon vecka i box och sjukhage, samt att vet. kom ut varje dag och hon tempades flera ggr dagligen.

Vi har även märkt att vår häst har fått fler fästingar (nyfmer) på de här två veckorna vi haft honom i beteshagen än vad vi haft de övriga sex år vi har haft honom (har alltså kanske plockat två-tre fästingar genom åren på honom).

Nu har vi fått reda på att ett annat sto har fått Anaplasma också (samt att tydligen så har andra hästar som tidigare gått i den hagen också fått det)… Alltså innebär det att vi får nu evakuera hästarna från beteshagen och hålla stenkoll på att de inte blir dåliga. Jag håller verkligen tummarna att Rulle (vår häst) inte har eller får detta. Han verkar inte ha några direkta symptom, men han är ju rätt slö. Hoppas på att det bara är hans vanliga 'betes-slöhet' som han får när han går och käkar sig tjock. Dessutom har han väl haft mycket att göra med nya hästar/flockar, och då han är äldst ska ju självklart han hålla koll (så blir väl inte alltid så mycket sömn där). Matlusten har han kvar, iallafall igår ville han mer än gärna käka både kraft och gräs när vi tog in honom. Kan ju också vara så att han har det men utan några symptom, vilket ska 'gå över' efterhand.

Så nu ska hela hagen gasolbrännas i hopp om att utrota dessa moster. Alltför ledsen ska jag väl inte vara, då det antagligen är bra för vår köttbulle att få lite betesvila. Och sen blir betet antagligen bättre när det växter upp igen.

Kan ju tillägga att detta verkar som en 'idealisk' fästinghage. Mycket djur som går igenom den (harar, rådjur, fåglar osv.), och jag är ganska säker att det går en bäck straxt utanför hagen längst ner (fukt).

Agria - Även hästar kan drabbas av fästingsjukdomar

Om hästen har Anaplasma men inte visar symptom, är det farligt/skadligt att rida/arbeta med den?

Under alla år vi har haft häst har de aldrig blivit sjuka på något sätt (bortsett från ponnyn vi fick ta bort som hade artros/benväxt), mer än att de råkat trampa sig själv med brodd så det har blött lite. Man blir ju lite skakis även om det inte är 'jätte-allvarligt', då det gäller ens 'bebis'. 🤐

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Cecilia.S
2017-06-14 07:28
#1

Oj, så läskigt. Hoppas att fästingarna försvinner till nästa betessläpp, efter att ni har gasolbränt hagen - men även att din häst klarar sig fint trots sin nuvarande slöhet.

Jag skulle dock ha ringt en veterinär om råd för att besvara dina frågor. Då får du ett säkert svar som du kan förlita dig mycket mer på. Ett samtal brukar inte kosta särskilt mycket 🙂

Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Emiliia
2017-06-15 08:04
#2

Tycker samma som #1 att ni kan fråga en veterinär. Det finns tror jag olika sprayer och krämer som skyddar hästen mot fästingar

CaptainBunchie
2017-06-16 10:40
#3

De har gett upp på att bränna hagen, då hela området är 'drabbat'. Tydligen ska det vara ovanligt många fall i år av just Anaplasma, iallafall i Jönköpingsområdet, enligt vet. Har tempat vår häst varje dag och han visar inga symptom. Igår fick de även släppas ut på betet igen (antagligen har vet sagt att det inte går att göra något åt så de kan likaväl gå ut).

Stallägarens sto har också blivit dålig. Men de har inte fått provsvar ännu vad jag vet.
Verkar vara stona som far illa, då de övriga hästarna (vår valack, stallägarens valack och två hingstar) som står inte har fått några symptom. Får se om man kanske kan haffa veterinären någon dag eller om man ska ringa och höra.

Vi har börjat spraya Ultrashield och använda mygg&fästingstift på huvudet på vår polle, vilket verkar fungera jättebra då min mor inte hade hittat en enda igår.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: