Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 904 ggr
Javix
6/11/17, 4:27 PM

Säkerhetstyglar

Hej! Jag undrar vad det bästa man kan göra för att undvika munskador om man exempelvis trillar av och hästen kan trampa på tyglarna. Jag läste att längden på tyglarna var viktig, men jag tänker att om hästen både sänker huvudet och tyglarna farit över det så kan det vara stor chans att hästen trampar ändå. Finns det tyglar med knappar vid spännena nära bettet eller nosgrimman som går upp vid för tung belastning, men inte för lätt, som ex. ett tygeltag. Såg att det fanns tyglar med spännen mellan händerna när man håller i tyglarna, men jag förstår inte hur det skulle påverka om hästen trampade på tyglarna. 😮Tack på förhand.


Annons:
Vrilen
6/11/17, 4:35 PM
#1

Testa att rida bettlöst. Då behöver du inte tänka på sånt =D

Javix
6/11/17, 4:44 PM
#2

Ja, men jag tänkte lite på både bettlöst och med bett. Det kan ju vara jobbigt för hästen att trampa på tyglarna även i ett ex. sidepull, då deras huvud dras ner snabbt, även om dem inte skadar munnen.


Vrilen
6/11/17, 8:14 PM
#3

Tänker rent spåntat på gummityglar i så fall.

Tyst
6/12/17, 11:31 AM
#4

Det finns ett par tyglar som jag har för mig heter något i stil med Smart Rein, de är vanliga lädertyglar men istället för att du knäpper ihop tyglarna uppe på manken med ett spänne är det såna där knappar som man bara trycker ihop. De sägs knäppas loss om hästen trampar på tyglarna, har dock inte sett dem användas.

Annars övelag tänker jag så här: Biothane tyglar är värst, om knäppena inte går sönder är det nästan omöjligt för hästen att ha sönder dem - de kan slita hur mycket de vill (har varit med om det och hästen var tokblodig i munnen, inte kul)
Läder brukar faktiskt gå av, vad jag har märkt. När jag ramlade av en yngre häst, och han galloperade genom skogen hela vägen hem hittade jag en bit av tygeln avsliten när jag sprang efter. När jag kom fram till stallet stod han och betade, inga skador i munnen men några rispor på kroppen och lite öm i nacken (gissar att det hände när han slet av tygeln)
Gummi vet jag inte hur lätt det slits av, men jag hade satsat på lädertyglar, kanske med sådana där knappar, om jag var orolig. Bettlöst är också bra.

Caf_Roy
6/12/17, 3:35 PM
#5

Läder håller bra men går sönder före hästen. Vi har förbrukat ett par träns och några tygelpar på hästar som har fastnat i saker och sig själva. Lädret går av men hästen är hel. Vill du ha tyglar som går sönder ännu lättare kan du ta ett par äldre småspruckna tyglar, brukar finnas på 2nd hand för ett par tior eller något.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
6/15/17, 4:48 PM
#6

I somras då trampade hästen sönder ena tygeln. Han verkade ej få speciellt ont k munnen. Läder är ju bra för att det somsagt går sönder före häst. Men däremot tyg är big nono

Annons:
Upp till toppen
Annons: