Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 870 ggr
Omi
2017-06-08 10:53

Sura shettis och lata islandshäst

Ja, jag har fått kontakt med en ändlre man I mitt område som har en shetlandspony och en islandshäst som jag fått börja hjälpa till att ta hand om och mysa med osv.

Så shettisen är väldig liten och smidig med fin hoppteknik och fina gångarter, dock är hon väldigt betydande av sig själv och blir lätt sur när hon inte får som hon vill. Så jag som nu fått för mig att jag vill börja trick träna henne får ju lite utmaning när de kommer till de så jag skulle behöva lite råd om hur man kan få henne lugnare och var man ska börja när man vill göra trick med en shettis?

Sen har ja islandshästen som jag fick tillåtelse att rida på, och hon är väldigt väldigt seg när man är påväg ut på ridtur men påväg hem ska hon är full fart så jag skulle va glad om ja skulle få lite tips på hur man kan jämna ut de lite mer så hon kan bli lite piggare på bort väg och lugnare på hem väg. 

Sen skulle jag också va glad om jag kunde få lite tips på övnigar som hon skulle kunna få lite mer muskler av. Vi har tyvär inte tillgång till paddock eller ridhus då dom står på lösdrift som privathästar och vad jag fått veta så ska islandhästen bli väldigt stressad på nya platser men vi har väldrig, väldigt mycket skog och öppna fält som vi kan arbeta på, samt mindre hinder som vi brukar hoppa shetlandponnyen över.

(Kan lägga till också att islandhästen är femgångare men är inriden som ett vanlig varmblod.)

Annons:
Gronstedt
2017-06-08 12:50
#1

Det första att göra med båda hästarna är att låta någon kunnig kolla att de inte har ont någonstans, att hovar och tänder är som de ska och att utrustningen passar korrekt.

Beroende på hur mycket hästarna är igång får man börja långsamt. Har de inte arbetat på länge börjar man med skrittpromenader, gärna vid hand, och utökar med längre tid och mer kuperad terräng vartefter. Backar och med tiden klättring är utmärkt för att bygga muskler.

Innan man kan börja trickträna behöver man befästa relationen. Börja med att träna på att hästen ska flytta sig när du ber den, stanna när du ber den, gå när du ber den. Jobba långsamt och befäst varje steg innan ni går vidare. När hästen lugn och villigt följer dig och flyttar sig för dig kan du börja med enklare trick.

Omi
2017-06-08 13:03
#2

#1 Har varit med båda hästana I drygt 2 år nu har alldrig sätt tecken på att dom ska ha ont eller att utrusnigen inte passar. Och då har jag ridigt islandshästen på helgerna dom 2 åren så hon brukar kunna rusa iväg I galopp på egen hand och shettisen brukar bli tömkörd eller löshoppad 1-2 gånger i vecakn så tror inte de är nått problem med att dom ska ha dålig kondis eller så :)

Tyst
2017-06-08 16:21
#3

Om nu hästarna är kollade och inte har ont och inte har dåligt sittande utrustning så tänker jag såhär:

Är shettisen svår att träna/motivera till att träna/lära nytt? Många hästar ser sura ut när de koncentrerar sig. Annars kanske den blir sur för att du ber om något den inte förstår och att den blir frustrerad. Den kanske inte tycker det är kul för att du går för fort fram etc. Bästa är att läsa läsa läsa om trickträning och hur hästars hjärnor, inlärningssystem och sinnen fungerar. Sen kan man börja nysta i varför hästen beter sig surt, och först när man lärt sig varför kan man börja trickträna på hästens villkor.

Islänningen kanske inte är så sugen på att gå bort från stallet? Tänkte iom att du nämner att den blir nervös i nya miljöer. Då skulle jag träna massor på att stärka islänningens självförtroende, bygga en relation där den litar på dig, och hålla mig i miljöer där den trivs i början för att sedan successivt jobba mig vidare i andra miljöer utan att någonsin låta den bli osäker/tappa självförtroendet. Att den vill vandra på hemåt är inte så konstigt, där finns ju maten tryggheten och kompisarna. Sträva efter att den skall ha tryggheten i sig istället för hemma.

Omi
2017-06-09 00:12
#4

#3 Svår att träna/lära skulle jag nog säga bror på vad man tränar, och motivera varierar också väldigt mycket hittills är hon sån som nästan kan riskera livet för godis kan man tro. Och ska man gå in på mer detalj när hon blir mer sur först när man kommer för att hemta henne I hagen, då kan hon få för sig att skritta ifrån en. Oftast när hon gör de så brukar jag bara gå till andra hästen och prata med henne ett tag så kommer shettisen efter ett tag för att hon också vill va med då är de bara att sätta på grimman utan problem. Sen andra gånger hon blir sur är om man leder in henne I en box eller om hon står uppbunden för länge. De har hänt att hon blir sur när man ska krasta hovarna men då brukar hon bara försöka gå åt sidan, så de e inte så att hon bits eller sparkas. Jag själv håller på att försöka hitta så mycket fakta jag kan på både bibliotek och nättet om hur man ska bite sig och var man för börja när de kommer till trickträning.

Gå bort från sin hage tror jag kan va en del av att hon är seg bort ut på ridtur men de e inte så att hon total vägrar utan ja tar in henne i vindskyddet, ryktar, sadlar sen är de bara att leda ut henne utan problem. Jag kan till och med släppa henne när jag öppnar grinden och sen smaka lätt så går hon ut själv. Nya platser är inte något vi är på så mycket längre de händer att vi hittar en ny sig då och då men oftast så tar vi bara dom sigar vi känner igen sen för. Sen de med att ta sig till nya och olika platser kan nog bli lite svårare efter som området vi är i är mycket litet och bara omrigad av skog. Och jag känner att de inte är så smart att bara dra iväg med henne på kanske en längre ridtur eller i transport utan ägarens tillåtelse. Dock har jag och ägaren pratat en del om att åka till en oval banna på ett störa stall i närheten för att träna där då ägare till hästarna känner ägaren til stallet. Så skulle de hända skulle troligen både ägare och shettisen följa med för att stå i en av hagaran inuti oval bannan så hon inte känner sig helt ensam på den nya platsen och så shettisen inte bli ensam en längre tid då de bara är dom 2 i hagen.

Tyst
2017-06-09 10:03
#5

#4 Skulle inte åka iväg till ovalbana med en häst som är osäker på nya platser och är seg bort från stallet. Det jag menade med att träna på självförtroendet med isisen är att man då skulle börja på väldigt kända platser tex i hagen, och sedan kanske inne i vindskyddet, sedan utanför stallet, och sedan på vägarna ni brukar rida på en liten bit i taget. Det verkar vara en väldigt trevlig häst som när den blir osäker blir introvert och "seg" men ändå vill vara till lags. Sådana hästar måste man hjälpa att bli lite mer trygga i sig själv - sedan brukar de bli drömhästar. Men de är också svåra i och med att de blir introverta och inte "talar om" att de är osäkra genom att vägra gå eller liknande. Studera isisens beteende i hagen om du kommer in med kanske ett konstigt föremål, eller på promenad. Kolla på ansiktet och kroppen, försök komma på hur isisen ser ut när den blir osäker. Då har du kommit halva vägen för det är då du vet när den blir osäker och du bör backa lite för att låta hästen bygga självförtroendet 🙂

Shettisen skulle jag fortsätta med som du gör, men försöka göra de saker hon inte blir sur av oftare och BELÖNA glatt och villigt beteende med glada tillrop klappar och godis. Se till att den faktiskt förstår tricket och inte gå för fort fram med saker den tycker är jobbig. Tex med när den står bunden, bind den först fem minuter och sen blir det "Tjohooo du är världsbäst som stod still utan att vara sur  sååå länge här är en godis" och sen ökar du tiden successivt. Avbryt bara övningen när hästen är avslappnad/glad. Öronen fram när fem min har gått= Belöning och släpp lös. Öronen bak/allmänt sur efter fem min = Vänta ut att öronen kommer fram, belöning och släpp lös.

Roligt att du vill lära dig mer och läser mycket om beteenden hos hästar, och att du vill  hästarna så väl! Fortsätt som du gör 👍

Upp till toppen
Annons: