Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1415 ggr
Lona
6/6/17, 10:47 AM

Transportera sadlad häst?!

Jag åkte bakom ett hästsläp häromdagen och såg att hästen som transporterades var sadlad :-O . Hur tänker man ens tanken, det måste ju vara en skaderisk att hästen fastnar på något vis, i synnerhet OM det händer en olycka och det är svårt att få ut hästen? (För att inte tala om att sadeln kan bli rätt repad även vid en normal körning…)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[nevamisse]
6/6/17, 12:35 PM
#1

Jag förstår mig inte heller på de som kör hästen sadlad. Men jag har läst på många sidor att en del kör sadlade för att vara klara när de kommer fram till träning/tävling.

Lona
6/6/17, 7:23 PM
#2

Verkar helknepigt - och hur lång tid tar det att slänga på en sadel när man kommer fram, liksom?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[nevamisse]
6/6/17, 8:21 PM
#3

#2 Ja, jag håller med.

axa
6/7/17, 7:04 AM
#4

Jag skulle inte ha sadel på i transporten med min häst, men jag kan se varför andra gör det. 

Har man en häst som blir väldigt stissig på nya platser så kan sadling bli svårt, eller om man åker ensam och inte har någon som kan hålla i hästen så att man måste böka med grejer och samtidigt hålla i en häst som kanske inte vill stå stilla. Det finns ju sällan möjligheter att binda upp privathäst säkert på andra stallar. Jag har aldrig varit med om att det erbjuds, är ju en smittorisk i sig.

Och är hästen väldigt trevlig väl i transport och det inte finns någon risk att hästen fastnar i något ser jag personligen inga problem med det. Bara skönt att ha en färdig häst väl framme.

Cecilia.S
6/7/17, 7:51 AM
#5

Sadel i transport är väldigt vanligt, men det medför givetvis risker; vid en eventuell olycka är det alltid till fördel att inte ha en sadlad häst. Sadeln kan nämligen vara ivägen och/eller skada hästen om den (t.ex) har blivit stressad/klämd/skadad i en bilolycka. Varför andra transporterar sina hästar med sadel är ofta förståenligt ändå (läs i #3, instämmer mer axa). Många kanske överväger vilket som medför den största skaderisken; att (snor ett av axa's exempel) hämta utrustning med samt sadla en stressad häst kan innebära en större olycksrisk än den i trafiken. Jag själv skulle visserligen aldrig transportera min ponny om hon var sadlad. Hon är så snäll att hantera på andra platser, så jag anser att sadel under transport enbart en onödig skaderisk för henne. Där har jag alltså övervägt vilket som är bäst för oss - och kommit fram till att olycksrisken i trafiken är större än den på plats.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[nevamisse]
6/7/17, 8:57 PM
#6

Jag kan också se varför andra har sadel på, stressad häst osv. Skillnaden är att jag inte skulle få för mig att åka och rida en häst som inte ens går att sadla på plats. Då hade jag tränat på att åka till nya platser och tränat för att få en lugn häst i första hand.

Annons:
axa
6/7/17, 11:33 PM
#7

#6 Fungerar inte alltid så tyvärr. Är  med som hästskötare ibland till två hästar som hoppar 140-nivå. Samma ägare. Ena står snäll och stilla oavsett situation medan den andra är överallt och ingenstans ständigt steget före och klarar inte av att stå stilla.

Är olika individer med olika sinnesinställningar. Har bara tur att min egna häst är snäll att lasta, snäll i transport och snäll, lugn och stilla på plats. Men han är den som inte tänker för mycket, ser inte meningen i att stressa runt innan arbete, medan andra hästar så gärna bara vill ut och arbeta att de verkligen inte kan vänta.

Caf_Roy
6/8/17, 2:31 AM
#8

Vi åker ibland kortare sträckor med sadeln på. Dels för att det blir mycket mindre att bära fram och tillbaka till bilen men framför allt för att det, oavsett hur snäll häst man har, är en ökad olycksrisk att stå ute på en främmande plats utan möjlighet att binda upp hästen och rota fram sadeln med alla tillbehör ur bilen samtidigt som man håller i hästen och sen stå där ute och sadla. Då är risken att en eventuell olycka i transporten skulle förvärras av sadeln minimal i jämförelse, och då har vi inte ens tagit med i beräkningen hästar som blir hispiga när dom kommer till ett nytt ställe. Vanligtvis har vi ett tunt täcke över sadeln för att skydda den mot repor och undvika att hästen fastnar. Åker vi längre sträckor sadlar vi när vi kommer fram för att det är bekvämare för hästen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Sarah
6/16/17, 12:53 PM
#9

Brukar ha sadel på när jag åker till träning på vintern. Hästen står stilla och brett i transporten och jag vill inte stå ute och fixa innan träningen. Samma om det regnar :P

Upp till toppen
Annons: