Annons:
Etiketthoppning
Läst 2145 ggr
Charlie22
2017-06-04 11:08

Tips på simpla hoppövningar

Hej! I sommar hade jag tänkt att börja hoppa med min medryttarhäst, tror han skulle tycka det var väldigt kul. Han är dock barnslig och innan har vi bara skrittat över cavaletti bommar, därför vill jag inte börja för svårt. Någon som har tips på enkla och lättförståeliga hoppövningar? Gärna övningar som används för unghästar då han ofta beter sig som en. :)

Annons:
Gronstedt
2017-06-04 17:06
#1

Jag tror stenhårt på att skynda långsamt, antingen hästen är ung eller gammal.

Börja med med att ha en lite upphöjd bom (10 cm eller så) på ridbanan när ni rider dressyr, placerad cirka 2 meter innanför mitten på ridbanans långsida (vid E eller B), så det är lätt att passera utanför. Rid ett vanligt pass och prova att styra på bommarna ibland i skritt och trav, utan att göra någon "grej" av det. Det kan bli lite titt och skutt och fnys, men jaga inte upp dig inta bara rid över som om det inte var någonting där.

När det funkar utan att han bryr sig, så styr över i galopp, fortfarande utan att göra något stort av det. Tar han det utan problem har ni gjort ett bra första pass och kan känna er nöjda. 

Nästa gång kan du ha en bom på varje sida av ridbanan, tredje gången kanske en längs diagonalen och så vidare. Använd gärna olika bommar med olika färg om det finns. Hästen ska vänja sig vid att det är helt normalt att ta sig över bommar, var de än ligger och hur de än ser ut. 

När du kan styra på en bom när som helst under galopparbetet utan att han blir spänd eller försöker smita vid sidan, så kan du prova att höja en bom lite grann, upp till strax under hästens framknän. Då kan han till nöds ta sig över ett ben i taget om det trasslar till sig, men märker snart att det är lätt att ta sig över med ett lite större galoppsprång. Var beredd på att det kan bli ena enorma kaninskutt dock 😉.

När det är lugnt så kan du börja prova med små banor, fortfarande lågt, och med lite högre hinder som han faktiskt måste hoppa över. Men det tar några veckor eller månader att ta sig dit. Tänk på att inte hoppa för många skutt per pass. Det ska inte bli tråkigt eller läskigt.

Ponnygirl16
2017-07-06 13:17
#2

Gå in på https://www.hippson.se/ridovningar/

Bästa ställetatt leta övningar på, kryssa bara i svårighetsgrad & vilken typ av övning du vill ha. Alternativt skriver du in ´unghäst´i sökrutan så kommer det som är mer relevant upp högst!

Lycka till! :D

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

Upp till toppen
Annons: