Annons:
Etikettbeteende
Läst 2427 ggr
Sims3horzien
6/3/17, 1:20 PM

Jobbiga ridskolehästar

Hej! Hur ska man hanskas när riskoleponnyn är jättesur av sig och kan bitas/sparkas. Det finns två stycken som är så och när jag väl får de någon så vill jag veta hur man ska bete sig. Får man tex slå till hästen när den är sur eller gör det bara saken värre? Det finns också en superpigg häst som kan börja dra iväg lite när den vill. Hur visar man att det är ryttaren som bestämmer? Känner mig bestämd men är visst inte det tillräckligt.

Annons:
BokDuvan
6/3/17, 2:18 PM
#1

Menar du att hästen drar iväg när du rider eller när du hanterar den? När du hanterar den bör du sätta fast den, om det sker i ridningen bör du tänka på att sitta avslappnat i sadeln och inte bara dra i tyglarna. Ha en aning länge tyglar från början så blir han inte lika het och vill dra ifrån. Sedan får du jobba mycket med att göra förhållning, släppa efter, göra förhållning osv

Zadeira
6/3/17, 3:36 PM
#2

Man ska absolut INTE och ALDRIG slå en häst. Att hästen är sur och grinig kan betyda att den inte trivs och att man då slår på den gör det hela bara värre.  Man ska vara lugn och bestämd, aldrig arg eller våldsam.

Maleficum
6/3/17, 6:48 PM
#3

I vilka lägen är de sura? När man går in till dem? När man borstar? Är det vid tex borstning så kan man testa andra borstar, en del gillar riktigt mjuka borstar och andra vill ha lite hårdare borstar. En del gillar också att man borstar långsamt medan andra vill ha lite mer ordentliga tag. Tycker dem det är jobbigt att bli borstade så försök fortsätta borsta (kan vara på samma ställe på hästen ett tag) tills hästen står still eller slutar "trilskas" bara för en kort kort stund och sluta då borsta och beröm att den står snällt och sen börja borsta igen och gör om från början, ofta brukar de efter ett tag fatta att det är bättre att stå still så det går fort att bli borstad. Funkar bra på en av hästarna där jag rider som gärna går fram och tillbaka vid borstning och kan vifta med bakbenen, han vill dessutom helst ha en supermjuk borste och man får absolut aldrig vara minsta stressad när man pysslar med honom. Har en annan häst i stallet som föredrar piggborste framför vanliga borstar och en annan som står snällt om man borstar riktigt långsamt men blir jättesur om man försöka borsta snabbt eller i "vanlig" takt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tiger tok
6/3/17, 7:28 PM
#4

Skulle först och främst göra som föregående talare, men att morra till och eventuellt rycka till i grimskaftet, detta funkar bara på vissa hästar, andra hästar är för känsliga för detta! Detta tycker jag dock bara du ska göra när hästen är som värst! Har ni hästarna uppställda ute eller inne?

powerade
6/3/17, 8:53 PM
#5

Vi hade en häst som attackerade gallret bara man satt fast henne och har bitit ett par stycken.. Hon fick en fodervärd så nu är hon bättre. Man kan ju prata med ridskolan om man är lite rädd att vara med så slipper man. Iallafall vi. Tycker hästar med sånna beteende inte ska vara på ridskola eftersom dom förmodligen inte mår bra:(

Emiliia
6/4/17, 2:07 PM
#6

Hästarna kanske inte trivs där? Vissa ridskolehästar kan bli lite sura och sådär när det är mycket människor som är runt dem. Men var lugn men bestämd och stressa inte så mycket

Annons:
Gronstedt
6/4/17, 4:45 PM
#7

Det är inte ovanligt att ridskolehästar, speciellt sådana som hanteras av barn och/eller nybörjare, är "sura" för att de vet att det lönar sig. Hästar är opportunister och lata av naturen (vem är inte det?) och lär sig mycket fort att man kan slippa undan väldigt mycket jobb om man lägger öronen bakåt och grinar lite. Sådana hästar kan vara lugna och till och med glada mot personer som med kroppsspråk och tonfall visar att de inte blir ett dugg imponerade av uppvisningen. Om man skäller och smäller och rycker i dem blir de ofta bara värre, men lugn och fasthet och konsekvens kan göra underverk. Tyvärr är den säkerheten något man kommer till med tiden och den är svår att lära sig när man är ny och bara träffar hästar som "tar befälet" direkt.

Sedan finns det hästar som verkligen är rädda och/eller osäkra och som därför reagerar med att vilja försvara sig. De behöver också lugn, fasthet och konsekvens för att känna sig trygga och våga sänka garden. Med sådana hästar är det viktigt att ta det långsamt och låta dem fundera över situationen så att de slipper känna sig trängda.

Det är få hästar som generellt "är sura" för att de inte mår bra eller inte trivs. Om däremot en häst blir "sur" i vissa situationer, till exempel när man kommer med sadeln, så finns det all anledning att tro att de vantrivs med just sadeln, om den grinar vid borstning känns sannolikt borsten inte bra för den.

axa
6/7/17, 7:06 AM
#8

Jobbiga ridskolehästar? Snarare jobbiga ridskolebarn. 

Varför agerar hästen som den gör tror du? :)

Tyst
6/7/17, 10:55 AM
#9

Tycker att mycket av det jag lärt mig under mina 16 år som ridskoleryttare är att man faktiskt måste vara lyhörd på sura hästar. Du kommer aldrig någonstans med att tycka att hästen är besvärlig när du upptäcker att den är sur. Du kommer få bättre resultat om du frågar "varför då?"

Ser man att en häst uppträder tjurigt så kan man tänka tillbaka några sekunder, det kan vara massor av saker den reagerade på. Jag brukar först kolla efter utomstående irritationsmoment som jag inte kan göra något åt - Fluga? Gick någon förbi i gången? Sedan titta på vad jag själv gjorde - Klampade jag bara in? Viftade jag med handen för nära huvudet?. Brukar ibland om jag har tid spola tillbaka och göra mitt eget beteende igen bara för att se vad hästen reagerade på. Då får man det bästa kvittot och kan sen låta bli att göra så igen. 

För det mesta är ridskolehästar sura för att de är trötta på att vara ridskolehäst, tycker man stör, vill vara ensamma. Därför brukar jag prata lite med hästen redan utanför boxen eller spiltan för att säga att hej här kommer jag. Sedan får man gå in med bestämda steg utan att klampa in, och sätta på grimman. Jag sätter alltid fast hästar jag vet är tjuriga, då har man bäst koll och är säkrast. Sedan gör jag saker lite på deras villkor men  alltid utan att tillåta dumheter. Vill de helst vara ifred så borstar jag bara lite snabbt och gullar inte med dem, om de dock hotar att sparka går jag inte därifrån utan säger till på skarpen och viker inte en tum. De flesta hästar tycker det är ok då, de förstår efter att tag att jag inte kommer att bråka med dem och tvinga dem till saker och att i gengäld måste de bete sig okej tills jag är klar. Jag tycker att öron bak, vifta med huvudet, hugga i luften, vifta med svansen i protest är okej - det är mest att hästen vill kommunicera att jag är dum. Att bita mot en, hota att sparka, sparka, gå över en, buffla är något helt annat - Då måste man avbryta beteendet.
Kort och gott - jag behandlar dem med massor med respekt men säger ifrån när de inte behandlar mig med samma respekt.

Upp till toppen
Annons: