Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 2253 ggr
Jossihanna27
6/2/17, 12:28 PM

Stallägarens ansvar vid ihopsläpp

Vi har en tajt grupp på 9 hästar på lösdrift. Stallägaren vill släppa in en häst som många i vår grupp känner till, en av hästarna har till och med gått med hästen.

Den här hästen har provat gå med föl. Den jagade fölet i 2 dagar då flyttade fölägaren ut fölet (jag känner fölägaren). Har stallägaren rätt att släppa in den hästen till våra hästar varav 2 st är föl under 1 månad? Hästägaren påstår att när hon gått ihop med föl har det till slut blivit så att fölet gått ihop med hennes häst, vilket inte är sant. Hon ljuger alltså, vad har hästägaren för ansvar när hennes häst attackerar våra föl?

För övrigt brukar den här hästen attackera andra hästar när de är försvarslösa t ex när man har dem fast för att ta ut dem ur hagen. Hon trycker upp dem mot staketet och sparkar, eftersom man har sin egen häst fast kommer den inte undan och man själv är också i farozonen. Har stallägaren rätt att släppa in den hästen till våra? Vad har hästägaren för ansvar, då hon ljuger om hur hennes häst fungerar?

Annons:
Gronstedt
6/2/17, 12:38 PM
#1

Jag vet inte vad lagen säger, men jag skulle tro att stallägaren har rätt att göra vad hen vill med sitt stall och sina hagar, och att eventuella skador går på respektive ägares försäkring. Titta efter vad som står i kontrakten! Däremot kan ni förstås ta era hästar därifrån, om hon gör något ni inte gillar.

Hur vet du att det inte stämmer att föl gått ihop med hästen? Och har den "otrevliga" hästen någonsin skadat en annan häst? Spring och tjafs och jagande är inte farligt i måttliga doser.

Angående den "otrevliga" hästen anser jag att det är människans ansvar att se till att den försvarslösa hästen inte blir angripen. Jag tillåter aldrig muck mellan hästar när jag hanterar en eller flera av de inblandade. Om den har trängt och sparkat kopplade hästar flera gånger, har människorna svikit sitt ansvar.

Jossihanna27
6/2/17, 2:19 PM
#2

Det finns en paragraf i kontrakten där det står att det är stallägarens ansvar vid grov oaktsamhet. Vi kommer att flytta allihop om den hästen kommer in i vår hage.

Det har gått ett föl med hästen i två dagar, sen gav de upp. Jag vet för jag känner fölägaren + att hon har stått i det stallet sen ägaren köpte hästen vid 3 års ålder. Sen har hon stått i ett annat stall en kortare tid utan föl. Om hästen har jagat ett föl i två dagar så det fölet inte kunnat vila på två dagar så tycker inte jag det är måttligt.

Jag tror alla hästar den har gått med lever idag, fast ingen flock hästen har gått i har varit harmonisk.

Eftersom den otrevliga hästen är lös när man tar in sin häst så är det svårt att försvara sig. Menar du att man ska ha med långpisk och slå den otrevliga hästen? Är inte det olagligt? Menar du att jag ska uppfostra den otrevliga hästen? Det skulle jag absolut kunna göra, men hur hästen är med människor och hur den är i hagen är inte riktigt samma sak. Samtidigt så ser inte ägaren det som något problem.

Gronstedt
6/2/17, 2:30 PM
#3

#2: För det mesta behöver man inte slå en otrevlig häst i hagen med långpisk, det brukar räcka med att man svänger grimskaftet energiskt, men krävs ett rapp med piskan för att undvika allvarliga personskador så är det absolut tillåtet. Alla som rör sig i hagen  har ansvar för att undvika personskador och i viss mån egendomsskador (i det här fallet skador på hästarna). I synnerhet har man ansvar för att uppträda med förstånd och försiktighet för egen räkning.

Att säga ifrån till en lös häst brukar inte vara särskilt svårt. En därhemma gick från att hota/tränga/bita den häst som leds till att vända på 10 meters håll när man viftar till med grimskaftsänden. Det tog mindre än en månad och krävde inte att hästen åsamkades smärta.

Det där med oaktsamhet säger nog tyvärr inte att stallägaren inte får släppa dit hästen, bara att hen är ansvarig för eventuella skador som uppkommer, om det skulle räknas som oaktsamhet. Det kan  en jurist svara bättre på.

Om ni säger till stallägaren att ni drar på dagen allihop om hen släpper dit hästen, så är hen nog inte så intresserad av att göra det.

Jossihanna27
6/2/17, 3:16 PM
#4

Två av tjejerna som har häst där är rätt nya med häst, så jag vet inte om de fattar vad de ska göra om hon anfaller. Jag tror på att säga till före men efter att haft häst i nästan 30 år har jag lärt mig att en del (väldigt få) hästar inte fungerar som andra. Att den här hästen är en sådan tror jag eftersom en tjej som arbetar med hästar o har arbetat med hästar i över 20 år blev överfallen o fick kasta sig ut o släppa hästen för att hon skulle ha en möjlighet att komma bort. Vilket hon inte gjorde. Det är frågan om hon drar in advokat om vi tycker hon ska betala o att det då blir dyrare än att betala själv. Vi har talat om för stallägaren att vi flyttar o där står det o väger. Tröttsamt är det.

Caf_Roy
6/2/17, 3:28 PM
#5

Jag tror inte att hon får släppa ihop dom om ni tydligt sagt att era hästar inte får gå ihop med den. Det är alltid ett riskmoment att släppa in en ny häst och då skulle hon medvetet utsätta era hästar för en ganska stor risk som ni uttryckligen sagt att hon inte får göra. Skulle nog vara någon sorts egenmäktigt förfarande eller nåt sånt. Vad går den med för hästar i nuläget?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
6/2/17, 3:28 PM
#6

Jag tror inte att hon får släppa ihop dom om ni tydligt sagt att era hästar inte får gå ihop med den. Det är alltid ett riskmoment att släppa in en ny häst och då skulle hon medvetet utsätta era hästar för en ganska stor risk som ni uttryckligen sagt att hon inte får göra. Skulle nog vara någon sorts egenmäktigt förfarande eller nåt sånt. Vad går den med för hästar i nuläget?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
powerade
6/2/17, 8:35 PM
#7

Många i vårat stall har pisk med in i hagen för att petabort andra när man hämtar sin. De flesta har ju respekt för spön och aktar sig bara man viftar lite. Vi har hagar på ca 8 hästar i varje det är klart att dom kan försöka små nypa varandra ( min häst jagar bort alla i närheten när man ska hämta han xD)

Rafflan
6/5/17, 12:52 AM
#8

Jag tror stallägaren han rätt att ta hästen till stallet om hon vill, och passar det inte er får ni nog flytta.
Ang att jaga föl, svårt att säga utan att veta situationen, om fölet bara gått med sin mamma och inte uppfostrats i häst språk kan den äldre hästen bli arg när fölet inte beter sig, det har jag sett hända flera ggr, små unga busiga fölungar som inte lyssnar på normal hästkommunication och då blir den äldre hästen arg och säger till på skarpen, dock ska aldrig fölet skada sig för det är inte normalt. Men svårt att uttala sig utan att se situationen själv.

Ang att attackera när man leder, jag har haft det problemet många ggr då min häst är ranglåg och dem dominanta hästarna vill komma fram och hälsa, kolla om jag har godis osv, och då attackerar och jagar bort min när jag försöker leda in honom, jag har kört 2 olika metoder, leda min häst löst = han följer mig utan grimskaft och kan fly om dem attackerar utan att jag hinner stoppa dem, eller spö och ser jag minsta tecken på att dem surar emot min häst blir det ett REJÄLT rap i marken som varning och det backar dem för direkt. Endast vart problem med 1 unghäst som har lite dålig respekt för människor, hon har försökt springa över mig för att attackera min häst som var bakom mig, henne har jag jobbat med att hon får inte vara nära mig i hagen om inte jag går till henne eller bjuder in henne till mig, och efter mycket jobb måste jag bara peka på henne.
Men spö är den metod som är lättast om man är trött och inte orkar passa massa andra hästar i hagen, idag leder jag oftast löst + spö som säkerhet :)

Upp till toppen
Annons: